Facebook

Instagram
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Kaunis Iron redo att investera en halv miljard i elektriska lastbilar


2022-09-07

Bild: Volvo Lastvagnar

Kaunis Irons malmtransporter ska bli fossilfria. Företaget planerar satsa cirka en halv miljard på nya eldrivna lastbilar: Nu är det klart att ekipage på 74 ton från Volvo Lastvagnar ska testas 2023.

Målsättningen är att etablera en helt fossilfri fordonsflotta för att forsla världens mest hållbara järnmalm. Projektet med att konvertera fordonsflottan har genomgått olika faser där Kaunis Iron tillsammans med sina partners genomfört skarpa tester, utvärderat och analyserat. Vintern 2021 rullade ett kundtest med en tung ellastbil från Volvo Lastvagnar längs vägarna och fick känna på den arktiska kylan. Det är ett världsunikt projekt där Kaunis Iron jobbar nära sina partners Vattenfall, Volvo Lastvagnar och Wist Last & Buss.

– Vi vill bygga upp en gruvverksamhet för kommande generationer, ett steg är att vi ska klara att ha fossilfria transporter 2025. Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa logistiken med eldrivna lastbilar. Lyckas vi kan vi reducera koldioxidutsläppen med cirka 15 000 ton per år med nuvarande produktionstakt, det motsvarar utsläppen om du kör cirka 3000 varv runt jordklotet med en personbil, så det finns enorma miljövinster i detta projekt, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

– Vi är inne i fas 3 där vi ska gå mot en skarp prototyp. Vi vet att vi nu fokuserar på batteridrivna elbilar, där den tekniska utvecklingen har kommit längst, även om vi följer utvecklingen av till exempel vätgasdrift.

– Vi kommer att börja nästa fas på 74 ton under 2023 och vi siktar på 90 ton, alltså en oförändrad tågvikt jämfört med dagens dieseldrivna ekipage. Tågvikt innebär högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt för hela ekipaget, alltså bil och släp tillsammans. När vi i januari och februari 2021 testade en första ellastbil i vårt klimat hade vi 32 ton totalvikt. Glädjande nog går teknikutvecklingen snabbt på området hos vår partner Volvo Lastvagnar.

– Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad. Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad. Som marknadsledare inom utvecklingen av elektrifierade tunga transporter ser vi fram emot att fördjupa samarbetet med Kaunis Iron, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Arbetet pågår lika intensivt för att lösa laddinfrastrukturen tillsammans med partnern Vattenfall. Här är fokus att bygga ut en laddanläggning i Junosuando.

– Tillgång till fossilfri el, välfungerande högspänningsanläggningar och laddinfrastruktur för eldriven transport är avgörande för att säkerställa en hållbar gruvdrift. I mer än tio år har vi förvaltat och säkerställt att elanläggningarna på platsen driftsäkra genom vår tjänst Power-as-a-Service, och vi ser fram emot nästa fas med våra partners där vi hanterar allt från installation till att säkerställa drift och funktionen på laddinfrastrukturen. Vi är glada över att fortsätta samarbetet för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift, säger Patrik Engstrand Kemi, chef tung industri, Vattenfall.

Arbetet pågår också för att lösa hur lastbäraren ska se ut. Här undersöks eventuella möjligheter att specialanpassa lastning och lossning.

– Vi är stolta och glada över att vara en del i detta unika samverkansprojekt inom hållbara tunga lastbilstransporter och ser med tillförsikt fram emot fortsättningen. Vår roll som servicepartner är att se till att Kaunis Irons stora fordonsflotta fortsätter rulla som den ska. En övergång från diesel- till eldrift presenterar både möjligheter och utmaningar i fordonsunderhåll och drift. Lärdomarna från provbilar som dessa är viktiga för utbredningen av elektrifierade vägtransporter i hela regionen, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss.

– Vi kommer även starta arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift. Till exempel lastare, truckar och borriggar. Den omställningen skulle kunna spara ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år, säger Lars Wallgren och fortsätter:

– Totalt skulle vi alltså kunna reducera cirka 40 000 ton koldioxid per år vid en elektrifiering av både gruvverksamheten och lastbilstransporterna. Men, det är alltså avhängigt att vi får ett nytt utökat miljötillstånd så att vi kan fortsätta utveckla och investera i gruvverksamheten.


Källa: Kaunis Iron

Tipsa en vn Skriv ut



Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon i marken är den vanligaste källan till förhöjda radonhalter i...

Läs mer
Kulverket


Epirocs Simba-borriggar når 1 miljon borrmeter i LKAB:s gruva i Malmberget

"Vi är mycket glada över att våra Simba-borriggar fortsätter att leverera...

Läs mer


Bröderna Isaksson gör tunga investeringar i stora maskiner

Att, som Br Isakssons Markteknik AB i Kalix, gå från noll till 54 anställda...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer
Fogmaker
Fully automated the interoperable connection device is ruggedized to withstand the harsh environmental conditions of mines Image ABB

ABB avtäcker sin senaste teknikdemonstrator: eMine™ Robot Automated Connection Device - en ny kraftladdningslösning för gruvlastbilar

•      Teknikdemonstratorn är en helautomatisk...

Läs mer
L5N 550

Boliden och Komatsu fördjupar samarbete kring fossilfri gruvdrift

Boliden och Komatsu har under flera år samarbetat kring elektrifiering och automatisering av...

Läs mer
DAFO

Fogmaker International AB har erhållit FM godkännande för sitt brandbekämpningssystem.


Fogmaker International AB är glada att meddela att de har fått en ny certifiering fö...

Läs mer
Flamkontroll
T.v. fossilfri järnsvamp, t.h. Martin Pei, teknisk direktör SSAB.

HYBRIT: Sex års forskning banar väg för fossilfri järn- och ståltillverkning i industriell skala

HYBRIT-initiativet presenterar nu resultatet av sex års forskning i en slutrapport till...

Läs mer
ABB and AMSA are combining expertise and resources to advance sustainable solutions in mining Image ABB

Antofagasta Minerals ingår samarbete med ABB för att driva verkliga framsteg i sin gruvverksamhet kring minskade koldioxidutsläpp

•      Samarbetet syftar till att främja hållbara...

Läs mer


Med siktet inställt på ansvarsfull kopparproduktion

Gruvaktiebolaget Viscaria, tidigare känt som Copperstone Resources, planerar att å...

Läs mer
Epiroc Minetruck MT65 S

Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Indien

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv och...

Läs mer

Epiroc-priser uppmärksammar enastående kundsamarbete och innovation

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
The prototype blocks were produced in Thomas Concrete Group's subsidiary Thomas Betong's plant in Lane-Ryr, Sweden. 

New product can revolutionize the concrete industry - reduces the climate footprint by 95 percent

Boliden has made a significant technical breakthrough where slag from existing metal production in...

Läs mer
Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
&Ouml;stra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf

smarthook






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se