Facebook

Instagram

Tester påbörjas vid världens första ”utsläppsfria” bergtäkt


2018-08-30

Joakim Käpynen, produktionsledare på Skanskas anläggning Vikan Kross och Uwe Müller, överordnad projektledare för Electric Site på Volvo CE.
Bild: Volvo Construction Equipment
Joakim Käpynen, produktionsledare på Skanskas anläggning Vikan Kross och Uwe Müller, överordnad projektledare för Electric Site på Volvo CE.

Med Electric Site utmanar Volvo CE och Skanska de traditionella arbetsmetoderna inom bergindustrin. Projektet har inneburit utveckling av nya konceptmaskiner, arbetsmetoder och driftsystem för anläggningar, och tillsammans utgör de en komplett platslösning. I den nya tekniken ingår kontrollsystem för maskiner och maskinparker samt logistiklösningar för eldrivna maskiner i bergtäkter.
Bild: Volvo Construction Equipment
Med Electric Site utmanar Volvo CE och Skanska de traditionella arbetsmetoderna inom bergindustrin. Projektet har inneburit utveckling av nya konceptmaskiner, arbetsmetoder och driftsystem för anläggningar, och tillsammans utgör de en komplett platslösning. I den nya tekniken ingår kontrollsystem för maskiner och maskinparker samt logistiklösningar för eldrivna maskiner i bergtäkter.

Den autonoma, batteri-eldrivna konceptlastaren HX2 från Volvo Construction Equipment.
Bild: Volvo Construction Equipment
Den autonoma, batteri-eldrivna konceptlastaren HX2 från Volvo Construction Equipment.

Konceptgrävmaskinen EX1, som väger 70 ton har dubbel energiförsörjning. Basmaskinen för EX1 är en Volvo EC750.
Bild: Volvo Construction Equipment
Konceptgrävmaskinen EX1, som väger 70 ton har dubbel energiförsörjning. Basmaskinen för EX1 är en Volvo EC750.

Volvo Construction Equipments elhybridbaserade koncepthjullastare LX1.
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvo Construction Equipments elhybridbaserade koncepthjullastare LX1.

Den 29 augusti började Volvo Construction Equipment tillsammans med Skanska att testa hur väl det egna Electric Site-konceptet fungerar i verkligheten vid Skanskas bergtäkt Vikan, nära Göteborg. Systemet, som bland annat innefattar eldrivna och autonoma Volvo-maskiner, kommer att testas i produktionsmiljö under tio veckor – där det förväntas ge upp till en 95-procentig minskning av koldioxidutsläppen och upp till 25 procent lägre total driftskostnad.

De svenska företagen Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och Skanska vänder upp och ned på gruvindustrin med en banbrytande studie för att skapa världens första ”utsläppsfria” bergtäkt. Genom att utnyttja Volvo Groups expertis inom elektromobilitet och automation syftar forskningsprojektet, som går under namnet Electric Site, till att elektrifiera varje transportfas i ett stenbrott – från grävning och primär krossning till transport och sekundär krossning – även om en försumbar mängd dieselenergi kommer att användas. Systemet möjliggör en koldioxidfri produktion av bergmaterial, som används såväl vid byggen som vid tillverkning av asfalt och betong. Med den mätbarhet som systemet medför, kommer produktionen av bergmaterial kunna effektivseras.

Volvo CE och Skanska påbörjade tester av Electric Site-konceptet den 29 augusti vid Skanskas bergtäkt Vikan nära Göteborg, där man producerar stenmaterial för bygg- och anläggningsbehov, samt för asfalt och betong. Produktionstestet ska pågå i tio veckor och har utformats för att generera samma volymer som Skanskas vanliga maskiner, men med en avgörande skillnad i form av upp till 95 % lägre koldioxidutsläpp och upp till 25 % lägre total driftskostnad.

– Det här är första gången som ett försök av den här typen har genomförts inom bergindustrin, och om det lyckas kan Electric Site fungera som en mönstermodell för omställningen inom effektivitet, säkerhet och miljöpåverkan för bergtäkter över hela världen, förklarar Gunnar Hagman, vd för Skanska Sverige.

Med Electric Site utmanar Volvo CE och Skanska de traditionella arbetsmetoderna inom bergindustrin. Projektet har inneburit utveckling av nya konceptmaskiner, arbetsmetoder och driftsystem för anläggningar, och tillsammans utgör de en komplett platslösning. I den nya tekniken ingår kontrollsystem för maskiner och maskinparker samt logistiklösningar för eldrivna maskiner i bergtäkter.

– Vi har tvingats att tänka om helt kring våra arbetsmetoder och vår syn på maskineffektivitet – och har därmed flyttat fram gränserna för vår kompetens, säger Melker Jernberg, vd för Volvo CE.
– Den totala platslösning som vi utvecklar tillsammans med vår kund Skanska är ingen kommersiell lösning som vi säljer i dagsläget. Vi kommer att utvärdera resultatet av testerna men har redan lärt oss så mycket, och vissa kunskaper tar vi med oss när vi utvecklar kommande produkter.

Från elefanter till myror
Tre stela truckar har till exempel redan ersatts av åtta mindre, autonoma, batteri-eldrivna konceptlastbärare av modell HX2 för att transportera materialet från den primära krossen och upp till den sekundära krossen.

Prototypen har gjort tydliga framsteg sedan HX1 presenterades för kunder och representanter från internationell press vid Volvo Exploration Forum i september 2016.

– HX1 var vårt konceptbevis, förklarar Uwe Müller, överordnad projektansvarig för Electric Site på Volvo CE.
– Så fort vi visste att det var genomförbart uppdaterade vi designkraven för HX2 så att den innefattade gemensamma tekniker och komponenter från Volvo Group, såsom elmotorer, batterier och energielektronik. Att integrera en helt ny drivlina var avgörande för att kunna dra full nytta av den banbrytande utveckling inom elektromobilitet som pågår inom Volvo Group. En annan ny funktion är tillägget av ett siktsystem, som gör att maskinen kan upptäcka människor och hinder i närheten.

Elektrisk uppgradering
Den primära krossen på Skanskas anläggning matas av den kabelanslutna konceptgrävmaskinen EX1, som väger 70 ton och har dubbel energiförsörjning och som aldrig tidigare visats externt. Basmaskinen för EX1 är en Volvo EC750-modell som har uppgraderats så att den utöver dieselmotorn numera även innehåller en elmotor.

– För att få plats med de nya komponenterna i maskinen utan att göra den större krävdes en hel del ompaketering, förklarade Müller.
– När det gäller förargränssnittet och styrfunktionerna har däremot inget förändrats – den körs på exakt samma sätt som en vanlig Volvo-grävmaskin. Om kabeln ansluts startar maskinen automatiskt i elektriskt läge. Om den inte gör det startar maskinen i dieselläge.

– Eftersom maskinen blir relativt statisk – grävmaskinen flyttas bara några meter en eller två gånger om dagen när den arbetar sig fram bland den bortsprängda stenen – är den som gjord för att drivas fullt ut med elkabel. När den är ansluten till elnätet har vi därmed kunnat omvandla den till en grävmaskin med noll utsläpp. Vi har dock konstruerat den med flexibilitet i åtanke, så att vi kan använda dieselmotorn när den behövs, till exempel för att omplacera maskinen eller flytta den snabbt inför en sprängning, fortsätter han.

Stark och tyst
Högarna med material på anläggningen sorteras av LX1, Volvo CE:s elhybridbaserade koncepthjullastare. Maskinen kan ge upp till 50 % högre bränsleeffektivitet, men även betydligt lägre utsläpps- och bullernivåer jämfört med dess traditionella motsvarigheter. 

LX1 är en seriehybrid som innehåller en drivlina bestående av eldrivna motorer monterade på hjulen, elbaserad hydraulik, ett energilagringssystem, en betydligt mindre dieselmotor och ny maskinarkitektur, som bland annat innefattar en ny design för lyftenheten. Det är den här kombinationen som möjliggör den tydliga förbättringen av bränsleeffektiviteten. Prototypen – som innehåller 98 procent nya delar och en helt ny maskindesign – kan utföra samma arbete som en hjullastare som är en storlek större.

Invigning av milstolpe
Testperioden om 10 veckor invigdes den 29 augusti. Bland de närvarande under invigningen fanns Martin Lundstedt, koncernchef och vd för Volvo Group; Melker Jernberg, vd för Volvo CE; Anders Danielsson, koncernchef och vd för Skanska AB; Gunnar Hagman, vd för Skanska Sverige och Mikael Damberg, Sveriges närings- och innovationsminister. Andra gäster var representanter för Energimyndigheten, Linköpings universitet och Mälardalens högskola, WWF, branschföreningen Svensk Bergmaterial Industri, Göteborgs kommun, Göteborgs Energi och svenska medier.

– Det är spännande att äntligen få se hur Volvos konceptmaskiner fungerar tillsammans med laddningssystemen. Jag känner mig extremt stolt att få vara en del av denna innovation – och att få arbeta nära sådana talangfulla kollegor på Volvo CE och Skanska, sade Joakim Käpynen, produktionsledare på Skanskas bergtäkt Vikan.
– Electric Site bevisar att det går att göra skillnad, genom samarbete och transparans genom hela värdekedjan.



Källa: Swecon


Tipsa en vn Skriv ut



Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon i marken är den vanligaste källan till förhöjda radonhalter i...

Läs mer
Kulverket


Epirocs Simba-borriggar når 1 miljon borrmeter i LKAB:s gruva i Malmberget

"Vi är mycket glada över att våra Simba-borriggar fortsätter att leverera...

Läs mer


Bröderna Isaksson gör tunga investeringar i stora maskiner

Att, som Br Isakssons Markteknik AB i Kalix, gå från noll till 54 anställda...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer
Fogmaker
Fully automated the interoperable connection device is ruggedized to withstand the harsh environmental conditions of mines Image ABB

ABB avtäcker sin senaste teknikdemonstrator: eMine™ Robot Automated Connection Device - en ny kraftladdningslösning för gruvlastbilar

•      Teknikdemonstratorn är en helautomatisk...

Läs mer
L5N 550

Boliden och Komatsu fördjupar samarbete kring fossilfri gruvdrift

Boliden och Komatsu har under flera år samarbetat kring elektrifiering och automatisering av...

Läs mer
DAFO

Fogmaker International AB har erhållit FM godkännande för sitt brandbekämpningssystem.


Fogmaker International AB är glada att meddela att de har fått en ny certifiering fö...

Läs mer
Flamkontroll
T.v. fossilfri järnsvamp, t.h. Martin Pei, teknisk direktör SSAB.

HYBRIT: Sex års forskning banar väg för fossilfri järn- och ståltillverkning i industriell skala

HYBRIT-initiativet presenterar nu resultatet av sex års forskning i en slutrapport till...

Läs mer
ABB and AMSA are combining expertise and resources to advance sustainable solutions in mining Image ABB

Antofagasta Minerals ingår samarbete med ABB för att driva verkliga framsteg i sin gruvverksamhet kring minskade koldioxidutsläpp

•      Samarbetet syftar till att främja hållbara...

Läs mer


Med siktet inställt på ansvarsfull kopparproduktion

Gruvaktiebolaget Viscaria, tidigare känt som Copperstone Resources, planerar att å...

Läs mer
Epiroc Minetruck MT65 S

Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Indien

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv och...

Läs mer

Epiroc-priser uppmärksammar enastående kundsamarbete och innovation

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
The prototype blocks were produced in Thomas Concrete Group's subsidiary Thomas Betong's plant in Lane-Ryr, Sweden. 

New product can revolutionize the concrete industry - reduces the climate footprint by 95 percent

Boliden has made a significant technical breakthrough where slag from existing metal production in...

Läs mer
Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
&Ouml;stra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se