Facebook

Instagram

Tester för tyngre transporter på Malmbanan


2021-04-19

Bild: G. Rúnar Gudmundsson

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan och Ofotbanen för att möjliggöra tyngre transporter i framtiden. Därför höjs tonnaget på malmvagnarna från 30 till 31 tons axellast.

– Syftet med testerna är att se på vilka sträckor det behövs göras åtgärder för att i framtiden ytterligare kunna höja vikten på de vagnar som trafikerar banan och på så sätt få ett effektivare och mer miljövänligt transportsystem. Vi vill helt enkelt testa hur en högre axelvikt påverkar slitaget på bland annat räls och växlar. Testerna startar nu och vi kommer att utvärdera resultaten löpande, säger Staffan Ökvist, chef underhåll vid Trafikverket region Norr.

Teststräckan är den del av Malmbanan som går mellan Kiruna och Narvik och på norsk sida Ofotbanen. Sedan tidigare pågår tester även på den södra delen, mellan Malmberget och Luleå.

Det finns en stor efterfrågan från näringslivet på ökad kapacitet längs Malmbanan. Genom att förstärka banan kan mer gods transporteras utan att antalet tåg ökar. Testerna är framåtsyftande och ambitionen är att i framtiden kunna köra tåg med en axellast på 32,5 ton på hela Malmbanan.

LKAB transporterade 2020 över 34 miljoner ton på Malmbanan, huvudsakligen järnmalm från gruvorna i Malmfälten till hamnar och kunder i Luleå och Narvik. Gruvbolaget vill nu öka produktionen än mer, och med sådana stora volymer blir även några procents ökning av kapaciteten betydelsefull.

– Genom att den maximala axellasten ökar kan vi teoretiskt lasta tågen fyra procent mer. På sikt ska axellasten ökas så vi kan lasta tio procent mer, utan att köra fler tåg. Vi planerar dessutom för en ännu större produktion som kommer att kräva dubbelspår. För oss utgör Malmbanan och den norska sträckningen Ofotbanen ett system, säger Jan Lundgren, logistikchef på LKAB och vd för LKAB Malmtrafik.

LKAB har startat omställningen till en koldioxidfri produktion. Med hjälp av vätgas ska syret reduceras från järnmalmen redan vid gruvorna, vilket betyder att järnsvampen som ska fraktas med tåg har högre vikt per volymenhet.

– Med en ökad axellast kan vi nyttja den ökade densiteten i transporterna, och köra fler ton per vagn, säger Jan Lundgren.

Även norska Bane Nor ser positivt på testerna som ska genomföras.

– Med behov for økning av malmtransporten er det viktig å kunne utnytte kapasiteten til eksisterende infrastruktur best mulig. En økning av maksimal aksellast til 31 tonn er et nytt steg i denne utviklingen. Denne økningen vil også gi oss nyttig erfaring for å vurdere behovet for ytterligere tiltak for å kunne øke aksellasten til 32,5 tonn fram i tid, säger Thor Brækkan, områdedirektør vid Bane NOR.


Fakta:
LKAB:s malmtåg består av 68 vagnar per sätt.
Varje vagn väger tom drygt 20 ton.
Lasten är idag cirka 100 ton per vagn.
Vagnarna har fyra hjulaxlar, så en ökning från 30 till 31 tons axellast ger en teoretisk ökning på 4 ton mer last per vagn. Det blir 272 ton extra per tåg, vilket motsvarar 2,7 fullastade vagnar mer per transport.


Källa: LKAB


Tipsa en vn Skriv ut



Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon i marken är den vanligaste källan till förhöjda radonhalter i...

Läs mer
Kulverket


Epirocs Simba-borriggar når 1 miljon borrmeter i LKAB:s gruva i Malmberget

"Vi är mycket glada över att våra Simba-borriggar fortsätter att leverera...

Läs mer


Bröderna Isaksson gör tunga investeringar i stora maskiner

Att, som Br Isakssons Markteknik AB i Kalix, gå från noll till 54 anställda...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer
Fogmaker
Fully automated the interoperable connection device is ruggedized to withstand the harsh environmental conditions of mines Image ABB

ABB avtäcker sin senaste teknikdemonstrator: eMine™ Robot Automated Connection Device - en ny kraftladdningslösning för gruvlastbilar

•      Teknikdemonstratorn är en helautomatisk...

Läs mer
L5N 550

Boliden och Komatsu fördjupar samarbete kring fossilfri gruvdrift

Boliden och Komatsu har under flera år samarbetat kring elektrifiering och automatisering av...

Läs mer
DAFO

Fogmaker International AB har erhållit FM godkännande för sitt brandbekämpningssystem.


Fogmaker International AB är glada att meddela att de har fått en ny certifiering fö...

Läs mer
Flamkontroll
T.v. fossilfri järnsvamp, t.h. Martin Pei, teknisk direktör SSAB.

HYBRIT: Sex års forskning banar väg för fossilfri järn- och ståltillverkning i industriell skala

HYBRIT-initiativet presenterar nu resultatet av sex års forskning i en slutrapport till...

Läs mer
ABB and AMSA are combining expertise and resources to advance sustainable solutions in mining Image ABB

Antofagasta Minerals ingår samarbete med ABB för att driva verkliga framsteg i sin gruvverksamhet kring minskade koldioxidutsläpp

•      Samarbetet syftar till att främja hållbara...

Läs mer


Med siktet inställt på ansvarsfull kopparproduktion

Gruvaktiebolaget Viscaria, tidigare känt som Copperstone Resources, planerar att å...

Läs mer
Epiroc Minetruck MT65 S

Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Indien

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv och...

Läs mer

Epiroc-priser uppmärksammar enastående kundsamarbete och innovation

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
The prototype blocks were produced in Thomas Concrete Group's subsidiary Thomas Betong's plant in Lane-Ryr, Sweden. 

New product can revolutionize the concrete industry - reduces the climate footprint by 95 percent

Boliden has made a significant technical breakthrough where slag from existing metal production in...

Läs mer
Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
&Ouml;stra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se