Facebook

Instagram

LKAB utvecklar ny brytningsmetod


2021-05-31

Raiseboring
Bild: LKAB
Raiseboring

Raise caving
Bild: MUL-ME;LKAB
Raise caving

När brytningsdjupet i underjordsgruvorna ökar så ökar också utmaningarna. Därför har en helt ny brytningsmetod utvecklats – raise caving. Det är ett stort och banbrytande steg framåt, mot en ännu säkrare och effektivare gruva.
– Raise caving är utvecklad för effektiv gruvbrytning på stora djup, säger Matthias Wimmer, gruvteknikchef på LKAB i Kiruna.

När gruvbrytningen sker på allt större djup så ökar också bergspänningarna. En komplexare geometri, i kombination med bergmekaniska utmaningar, ställer krav på nya, hållbara och innovativa lösningar i framtidens gruva. För det finns ingenting som är viktigare än säkerheten under jord.

– Våra prospekteringsresultat är otroligt lovande och öppnar dörrarna för brytning under våra nuvarande huvudnivåer och långt fram i tiden, bortom 2060. Men det ställer också krav på ny teknik, på lösningar och metoder som är anpassade för nya förutsättningar, säger Matthias Wimmer, sektionschef vid avdelningen för Gruvteknik på LKAB i Kiruna.  

Det är mot bakgrund av det ökade brytningsdjupet som den nya metoden – raise caving, utvecklats. Både metod- och maskinkonceptet, som är en essentiell del av brytningsmetoden, har utvecklats av LKAB och i nära samarbete med Montanuniversitetet i Leoben, i Österrike. Redan under nästa år kommer storskaliga tester genomföras i Kirunagruvan.

– Vi har fortfarande ett stort och omfattande arbete framför oss. Två testområden ska byggas, en för maskinkonceptet och en för brytningsmetoden. Initialt kommer gradvisa tester av individuella komponenter genomföras. Därefter ska det kompletta systemet testas, säger Matthias Wimmer.


Utmaningar och möjligheter
LKAB:s underjordsgruvor tillämpar i dag storskalig skivrasbrytning med stor framgång. Det är en effektiv metod som möjliggör brytning av stora volymer till en förhållandevis låg kostnad. Däremot finns det en hel del frågetecken kring huruvida metoden är kompatibel med det ökade brytningsdjupet.  

– Det finns gruvor vars produktion sker på väldigt stora djup, ner till 4000 meter. Däremot har gruvor som tillämpar någon form av storskalig rasbrytning inte nått de djupen ännu. Och det är högst osäkert om de kan bibehålla produktionsvolymerna på sikt, säger Matthias Wimmer.
Med andra ord är rasbrytningen en till stor del outforskad metod på djupet.    

Raise caving – till skillnad från skivrasbrytning, är en metod som gör det möjligt att bryta malmen nerifrån och upp istället för uppifrån och ner. Brytningssekvensen kastas alltså om och det teknikskiftet innebär flera vinster, inte minst i fråga om säkerheten.

– Bergspänningarna kan aldrig elimineras i en gruva men med den här metoden har vi förmåga att vi påverka var seismiska händelser sker, långt bort från den aktiva infrastrukturen. Vi tillåter alltså händelser men på särskilt avsedda platser, säger Matthias Wimmer.  

Dessutom innebär den upp och nervända metoden goda förutsättningar för att kontrollera flödet, bryta mera malm och betydligt mindre sidoberg genom att inte späda ut rasmassorna. Men raise caving innehåller fler möjligheter än så.
–  Eftersom infrastrukturen och ortdrivningen, det vill säga; anläggandet av nya vägar i gruvan, kan reduceras finns det förutsättningar för att höja effektiviteten med hela 50 procent.


Ny brytningslayout

Raise caving bygger på anläggandet av schakt direkt i malmkroppen genom raiseborrning. Schakten är utgångspunkten för brytningen som sker enligt en form av en skivbrytningsprincip men också genom rasbrytning av malmen, nerifrån och upp. Det innebär att brytningen sker med utgångspunkt i schakten och inte horisontellt och traditionellt genom anläggandet av så kallade ortar. Däremot ska inga människor arbeta med borrning och sprängning, i en traditionell mening, inne i schakten. 

– Parallellt med metodutvecklingen av raise caving har vi jobbat med maskinutveckling. Det handlar om en i hög grad automatiserad maskin som har förmåga att både borra och ladda från schakten. Vi utvecklar också en modul för bland annat bergförstärkning och hydraulisk spräckning, säger Matthias Wimmer.

Berget avlastas från bergsspänningarna genom ett system av spänningsavlastande slitsar, så kallade skärmar. Pelare mellan skärmarna ska initialt klara av ett stort tryck för att möjliggöra anläggandet av fler skärmar. Brytningen sker alltså i ett spänningsskyddat område – tack vare skärmarna. 
– Geometrin av pelarna förändras gradvis vilket medför att de deformeras, och att de höga spänningarna inuti pelarna försvinner. Det gör det också möjligt att bryta ut pelarna i ett senare skede.


Från idé till produktion
Raise caving har vuxit fram och tagit form inom ramen för det övergripande projektet alternativa brytningsmetoder, vars syfte är att undersöka flera möjliga vägar genom berget mot djupet. Raise caving är en flexibel metod som också går att applicera på andra brytningsmetoder, till exempel i blockrasgruvor.

– Det här började som en idé men utvecklades till något mer tack vare väldigt många engagerade och nytänkande medarbetare och kollegor. Tillsammans har vi utvecklat raise caving utifrån befintliga brytningsmetoder, väletablerade avlastningsprinciper från djupa gruvor och kombinerat det bästa, säger Matthias Wimmer och fortsätter;

– Vi har otroligt spännande år framför oss, med tester och analyser. Det är verkligen en förmån att få jobba med det här teamet för resan mot större djup har bara börjat.  


Källa: LKAB


Tipsa en vn Skriv ut



Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer
Kulverket


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
Gruvteknik
Östra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer
Mgssweden


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
L5N 550
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
DAFO
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Flamkontroll
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB.

Securitas tecknar nytt säkerhetsavtal med LKAB

Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB efter ett...

Läs mer
Epirocs Cabletec SL bergförstärkningsrigg är del av ordern från African Rainbow Minerals.

Epiroc vinner stor utrustningsorder för platinagruva i Sydafrika

Epiroc har vunnit en stor order för gruvutrustning med låg profil från African...

Läs mer
Aitik-gruvan.

Mer positiv inställning till gruvnäringen i Sverige

Drygt sex av tio personer (62 procent) i Sverige mellan 18 och 79 år tycker att svensk...

Läs mer


Norconsult tecknar ramavtal kopplat till unik gruvverksamhet

Norconsult har tecknat ett ramavtal med Nordic Iron Ore AB (NIO). NIO siktar på att å...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Vid Roy Hills driftcentral.

Epiroc stödjer Roy Hill i slutskedet av projekt för att skapa världens största autonoma gruva

Epiroc kommer att fortsätta stödja Roy Hill då de från mars 2023 går in...

Läs mer


Europas största fyndighet för sällsynta jordartsmetaller finns i Kiruna

LKAB har identifierat betydande mängder sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet,...

Läs mer
Mobilaris Onboard installerad i ett fordon i gruvan, med navigering via 3D-karta i realtid.

Ny teknik gör LKAB:s gruvor säkrare

Säkerheten först gäller alltid på LKAB och med en digital lösning...

Läs mer

Nordic Iron Ore AB ingår avsiktsförklaring med Hitachi Energy för elkraftsanläggning i Blötberget

Nordic Iron Ore AB har ingått avsiktsförklaring (Letter of Intent) med Hitachi Energy...

Läs mer
Tätade sfäriska rullningslager i ny design som tillverkas i Göteborg.

SKF i Göteborg har levererat en stororder på tätade lager till mineralgruva

SKF i Göteborg har levererat en stororder på totalt tolv stora tätade sfäriska...

Läs mer


Sveriges gruvuniversitet forskar och utbildar för den gröna omställningen

När världen genomför den gröna omställningen behövs både...

Läs mer


Epiroc förvärvar innovativ leverantör av markbrytande verktyg och digitala lösningar

Epiroc en Australien-baserad leverantör av avancerade markbrytande verktyg (ground engaging...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se