Facebook

Instagram

Kaunis Iron redo att investera en halv miljard i elektriska lastbilar


2022-09-07

Bild: Volvo Lastvagnar

Kaunis Irons malmtransporter ska bli fossilfria. Företaget planerar satsa cirka en halv miljard på nya eldrivna lastbilar: Nu är det klart att ekipage på 74 ton från Volvo Lastvagnar ska testas 2023.

Målsättningen är att etablera en helt fossilfri fordonsflotta för att forsla världens mest hållbara järnmalm. Projektet med att konvertera fordonsflottan har genomgått olika faser där Kaunis Iron tillsammans med sina partners genomfört skarpa tester, utvärderat och analyserat. Vintern 2021 rullade ett kundtest med en tung ellastbil från Volvo Lastvagnar längs vägarna och fick känna på den arktiska kylan. Det är ett världsunikt projekt där Kaunis Iron jobbar nära sina partners Vattenfall, Volvo Lastvagnar och Wist Last & Buss.

– Vi vill bygga upp en gruvverksamhet för kommande generationer, ett steg är att vi ska klara att ha fossilfria transporter 2025. Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa logistiken med eldrivna lastbilar. Lyckas vi kan vi reducera koldioxidutsläppen med cirka 15 000 ton per år med nuvarande produktionstakt, det motsvarar utsläppen om du kör cirka 3000 varv runt jordklotet med en personbil, så det finns enorma miljövinster i detta projekt, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

– Vi är inne i fas 3 där vi ska gå mot en skarp prototyp. Vi vet att vi nu fokuserar på batteridrivna elbilar, där den tekniska utvecklingen har kommit längst, även om vi följer utvecklingen av till exempel vätgasdrift.

– Vi kommer att börja nästa fas på 74 ton under 2023 och vi siktar på 90 ton, alltså en oförändrad tågvikt jämfört med dagens dieseldrivna ekipage. Tågvikt innebär högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt för hela ekipaget, alltså bil och släp tillsammans. När vi i januari och februari 2021 testade en första ellastbil i vårt klimat hade vi 32 ton totalvikt. Glädjande nog går teknikutvecklingen snabbt på området hos vår partner Volvo Lastvagnar.

– Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad. Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad. Som marknadsledare inom utvecklingen av elektrifierade tunga transporter ser vi fram emot att fördjupa samarbetet med Kaunis Iron, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Arbetet pågår lika intensivt för att lösa laddinfrastrukturen tillsammans med partnern Vattenfall. Här är fokus att bygga ut en laddanläggning i Junosuando.

– Tillgång till fossilfri el, välfungerande högspänningsanläggningar och laddinfrastruktur för eldriven transport är avgörande för att säkerställa en hållbar gruvdrift. I mer än tio år har vi förvaltat och säkerställt att elanläggningarna på platsen driftsäkra genom vår tjänst Power-as-a-Service, och vi ser fram emot nästa fas med våra partners där vi hanterar allt från installation till att säkerställa drift och funktionen på laddinfrastrukturen. Vi är glada över att fortsätta samarbetet för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift, säger Patrik Engstrand Kemi, chef tung industri, Vattenfall.

Arbetet pågår också för att lösa hur lastbäraren ska se ut. Här undersöks eventuella möjligheter att specialanpassa lastning och lossning.

– Vi är stolta och glada över att vara en del i detta unika samverkansprojekt inom hållbara tunga lastbilstransporter och ser med tillförsikt fram emot fortsättningen. Vår roll som servicepartner är att se till att Kaunis Irons stora fordonsflotta fortsätter rulla som den ska. En övergång från diesel- till eldrift presenterar både möjligheter och utmaningar i fordonsunderhåll och drift. Lärdomarna från provbilar som dessa är viktiga för utbredningen av elektrifierade vägtransporter i hela regionen, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss.

– Vi kommer även starta arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift. Till exempel lastare, truckar och borriggar. Den omställningen skulle kunna spara ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år, säger Lars Wallgren och fortsätter:

– Totalt skulle vi alltså kunna reducera cirka 40 000 ton koldioxid per år vid en elektrifiering av både gruvverksamheten och lastbilstransporterna. Men, det är alltså avhängigt att vi får ett nytt utökat miljötillstånd så att vi kan fortsätta utveckla och investera i gruvverksamheten.


Källa: Kaunis Iron

Skriv ut



Epiroc förvärvar majoritetsandel i australiensisk leverantör av uppkopplingslösningar för gruvor

En kommunikationsnätverksplats byggd av Radlink.

Epiroc har tecknat avtal om att förvärva en majoritetsandel (53 procent) av Radlink, ett australiensiskt bolag som tillhandahåller gruvor med lösningar för trådlö...

Läs mer
Gruvteknik
Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron.

Överdomstol slår fast: Kaunis Irons tillstånd gäller

Mark- och miljööverdomstolen ger inte prövningstillstånd för ett å...

Läs mer
Visionsbild över den nya byggnaden (bilden är en illustration).

Instalcobolag i nytt
uppdrag åt LKAB

Instalcobolaget MRM Mining AB i Gällivare har fått uppdrag av LKAB att utföra...

Läs mer

Sprickor i Kiruna sjukhus utreds

Efter rapporter om sprickbildning i sjukhuset i Kiruna har LKAB låtit göra en...

Läs mer
DAFO
En Epiroc Scooptram ST14 Battery lastare.

Epiroc emitterar gröna
obligationer för 2 miljarder

Epiroc har emitterat gröna obligationer för att finansiera hållbara investeringar,...

Läs mer


Kaunis Iron redo att investera en halv miljard i elektriska lastbilar

Kaunis Irons malmtransporter ska bli fossilfria. Företaget planerar satsa cirka en halv...

Läs mer
Magnus Zorn, ny General Manager för Zeppelin Mining som ansvarar för försäljning, utveckling och service av Caterpillars produkter till den svenska gruvindustrin, samt för entreprenadkunder i Norrbotten.

Magnus Zorn ny General Manager
för Zeppelin Mining Sverige

Zeppelin Sverige har utsett Magnus Zorn till ny General Manager för Zeppelins affä...

Läs mer

LKAB börjar om med miljöansökan i Kiruna – överklagar samtidigt till HD

LKAB har nu beslutat sig för att börja om med sin ansökan om miljötillstå...

Läs mer
Hexagon
Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron.

”Redo att investera miljarder”

Måndagen den 29:e augusti startar huvudförhandlingen som avgör om Kaunis Iron...

Läs mer


Mest lästa











Heidenhain

BK Services







JJgruppen
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se