Facebook

Instagram

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”


2023-01-20

Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.
Bild: Kaunis Iron
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk väg, kan låta svårt. Kaunis Iron har därför tagit fram en introduktion för att chaufförerna ska kännas sig trygga.
– De tog hand om en på ett bra sätt. Jag trivdes jättebra från start, säger Annica Lindström.

Hur gick introduktionen till när du började som chaufför?
– Vi kom hit ett stort gäng och fick introduktion under några dagar. Vi gick igenom allmän fakta och bilarna som körs. Till en början fick vi åka med den utbildade personalen i malmbilarna. Vi åkte samma rutt som vi kör själva idag nu när vi är utbildade. Sedan fick man börja köra själv när handledarna beslutade att man var redo. Då börjar man med halvsvängar, kortare rutter med fler raster. Det var en bra start eftersom det var minskad stress. Sedan så småningom fick man börja köra helsvängar.


Vad tyckte du var bra?
– Jag kände ingen stress eftersom man fick mycket tid på sig. Jag känner en trygghet i att jag som chaufför bestämmer över körningen. Dessutom har vi även världens finaste utsikt från vårt “kontor”.


Hur var det att komma in i jobbet som chaufför?
– Jag har bara haft körkortet i två år men för mig var det var inte alls svårt. Jag kände mig trygg på grund av introduktionen. Jag började på vintern, den tuffaste tiden på året. Därför var det skönt att jag fick ta det i min takt. Jag tror inte att någon av oss tyckte att det var svårt att komma in i jobbet som chaufför.


Ni har nära kontakt med trafikledningen, hur fungerar det?
– Man ringer till dem om det är något problem eller om man har några frågor. Det är jättebra. Vi är i kontakt med dem hela dagarna. Utan trafikledningen skulle det inte funka. De håller reda på när vi ska köra och hjälper oss med alla problem.


90 ton är ett extremt ekipage, hur är det att köra malmbilarna i praktiken?
– Det är jättekul. Jag känner mig jättestolt. Det är det tyngsta som går på allmän väg i Sverige. Jag sökte mig hit just på grund utav det. Jag kände att det här var något jag ville prova. Det är det bästa jag har gjort!


Källa: Kaunis Iron

Tipsa en vän Skriv ut



SmartROC T25 R
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R – på en helt ny plattform. Borriggen erbjuder ett antal värdefulla funktioner, som en...

Läs mer
Gruvteknik
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
gihab
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer
DAFO


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB.

Securitas tecknar nytt säkerhetsavtal med LKAB

Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB efter ett...

Läs mer
Stress Measurement Company 550
Epirocs Cabletec SL bergförstärkningsrigg är del av ordern från African Rainbow Minerals.

Epiroc vinner stor utrustningsorder för platinagruva i Sydafrika

Epiroc har vunnit en stor order för gruvutrustning med låg profil från African...

Läs mer
Hexagon


Mest lästa











BK Services


pdat Elmia

solidmakarna

Smart Storing

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

etra

JM Indutech






Industrinät

Alron
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se