Rapporten analyserar också nuvarande och framtida marknadsvolymer för el- och plug-in hybridfordon och elcyklar med fokus på Europa och Kina, och den därmed tillhörande efterfrågan på koppar, nickel och kobolt.
– Rapporten visar tydligt behovet av att skala upp gruvproduktionen och tillgången till råvaror inom EU. Vi måste öka takten för att möjliggöra elbilsrevolutionen och i slutändan nå FN: s mål för Agenda 2030. Rapporten tydliggör att Europa måste agera snabbare för att möta efterfrågan på dessa material. En hållbar bilindustri kan inte fortsätta att förlita sig på ohållbar gruvdrift, säger Roberto García Martínez, VD, Eurobattery Minerals.
Några slutsatser från rapporten:
Den globala årliga efterfrågan på koppar var cirka 28 miljoner ton 2020, och efterfrågan förväntas växa med cirka 38 procent fram till 2030 till cirka 38 miljoner ton årligen. År 2019 representerade Europas utvunna produktion 13 procent av den totala världsproduktionen.
Demokratiska republiken Kongo dominerar den globala gruvproduktionen av kobolt, medan EU enbart producerar 0,9 procent, eller 1 377 ton, av världens totala årliga produktion. Enligt Europeiska kommissionen kommer efterfrågan på kobolt inom EU att öka med fem gånger till 2030.
En nyligen genomförd studie på uppdrag av Europeiska kommissionen från konsultföretaget Roskill visar att elektrifiering av fordon förväntas representera den enskilt största tillväxtfaktorn för efterfrågan av nickel globalt under de kommande 20 åren. Inom EU förväntas den årliga efterfrågan öka med 5 430 000 ton till år 2040, från nuvarande 17.000 ton (2020).
Klicka här för att läsa rapporten i sin helhet.
Källa: Eurobattery Minerals AB