Facebook

Instagram

Därför kommer autonoma transporter till stenbrott och lättare gruvdrift först


2020-10-06

Autonoma lösningar är på intåg.
Bild: Sweco
Autonoma lösningar är på intåg.

Att skapa lösningar som kan maximera transporteffektiviteten genom avancerad automatisering är målet för en hel bransch. För Volvo Autonomous Solutions kommer det sannolikt att ske först i den kontrollerade världen inom stenbrott och gruvor.

Efter en stabil utveckling, det ena försiktiga steget efter det andra, i mer än hundra år, så befinner sig fordonsvärlden för närvarande mitt i en revolution med två sidor: den pressas dels till att minska utsläppen genom att satsa på eldrift, och strävar dels efter den heliga gralen inom transport: att fordonet eller maskinen inte behöver någon operatör. Medan stora framsteg har gjorts i övergången till hybrid- och ren eldrift, så har skapandet av autonoma transporter visat sig vara svårare att ta till perfektion.

– Automatiseringen har haft motvind i den breda fordonsvärlden eftersom man försöker få autonoma fordon att fungera överallt och på ett säkert sätt samexistera med alla livets variabler – bilar, lastbilar, cyklar, människor, hundar, katter – listan är lång, säger Perjohan Rosdahl, chef för terrängfordon på Volvo Autonomous Solutions.
– Att lösa alla dessa problem samtidigt har visat sig vara en enormt komplex utmaning, även för världens största fordons- och teknikbolag. Vårt tillvägagångssätt är ett börja smått, i en strikt kontrollerad miljö, och bygga våra framgångar över tid. En perfekt plats att börja på är stenbrott, som har tydligt definierade last- och tipplatser med överlag korta körvägar.


Börja enkelt och väx därifrån
Övergången till autonoma fordon kommer inte bara handla om att ersätta en maskin med en operatör mot en utan. Autonoma maskiner kommer att driva på automatisering av hela processen och kräva ett nytt sätt att se på hela verksamheten. Volvo Autonomous Solutions skapades den 1 januari 2020 för att utveckla och kommersialisera autonoma transportlösningar för hela Volvokoncernen.

Utöver att erbjuda anpassade maskiner från Volvokoncernen, så kommer Volvo Autonomous Solutions att bistå kunderna med lösningar på andra utmaningar beträffande autonoma maskiner, såsom nödvändig infrastruktur, kontrolltorn, reparation och underhåll, virtuella operatörer och även drift av verksamheter om så behövs.
– Det handlar lika mycket om ett nytt tankesätt som det handlar om att utveckla autonoma maskiner, säger Uwe Müller, försäljnings- och marknadsansvarig för terränglösningar på Volvo Autonomous Solutions.
– Vi talar om att automatisera en transportprocess, inte bara att sälja en enskild maskin. Vi behöver därför utveckla en totallösning som kan hantera hela den här processen.


Plattformar redo för automatisering
Volvo Autonomous Solutions har ett nära samarbete med Volvokoncernens övriga affärsområden, i synnerhet Volvo Construction Equipment i terrängsegmentet. Det säkerställer att nya maskiner, oavsett om de är utvecklade specifikt för att vara autonoma – som Volvos prisbelönta TA-15-dumper – eller traditionell operatörsbaserad utrustning, använder samma plattformar, kodspråk och så vidare för autonom körning.

På så vis går det att ’prata med dem’ på samma sätt, samtidigt som det är lättare att skala upp verksamheten. Alla maskiner kommer inte att vara autonoma, men genom att vara ’redo för automatisering’ kan Volvo Autonomous Solutions uppgradera standardprodukter till självgående maskiner med hjälp av en egenutvecklad sats för autonom körning.

– För att göra världen mindre komplex behöver vi standardisera processen så mycket som möjligt, säger Müller.
– I stenbrott kan vi göra detta eftersom dessa drivs inom ett slutet område, är strängt reglerade och det är lättare att separera autonoma transporter från andra processer. Processen, som involverar lastning och tippning, är i sig enkel och repetitiv.

– Vi börjar smått med mindre komplexa användningsfall och bygger vidare på våra framgångar, säger Rosdahl.
– Med de rätta kundpartnerna kan nästa steg vara underjordiska gruv- och tunnelapplikationer – autonoma maskiner (i synnerhet elektriska) fungerar precis lika bra i mörker som i ljus, och det är bra att i möjligaste mån få bort människor från dessa farliga platser. Därifrån kan vi fokusera på stora schaktningsprojekt som fortfarande sker inom ett avgränsat område, men som har fler variabler att hantera, när vår teknik med tiden blir mer inbäddad.

Förbättrad processoptimering, lägre energiförbrukning och bättre säkerhet är bara tre av fördelarna med autonoma maskiner. Det finns en mängd FoU-utmaningar att övervinna, vilket Sweco strävar efter att lyckas med. Genombrottet kommer dock inte att ske genom en teknisk innovation – det kräver förändringar i lagstiftningen och en ny inställning till hur hela processen kan drivas effektivare. Var dock så säker på att autonoma lösningar är på intåg och att de kommer slå ut befintliga affärsmodeller.


Källa: Swecon


Tipsa en vn Skriv ut



Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon under jord – mätmetoder och gränsvärden för tunnlar och gruvor

Radon i marken är den vanligaste källan till förhöjda radonhalter i...

Läs mer
Kulverket


Epirocs Simba-borriggar når 1 miljon borrmeter i LKAB:s gruva i Malmberget

"Vi är mycket glada över att våra Simba-borriggar fortsätter att leverera...

Läs mer


Bröderna Isaksson gör tunga investeringar i stora maskiner

Att, som Br Isakssons Markteknik AB i Kalix, gå från noll till 54 anställda...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer
Fogmaker
Fully automated the interoperable connection device is ruggedized to withstand the harsh environmental conditions of mines Image ABB

ABB avtäcker sin senaste teknikdemonstrator: eMine™ Robot Automated Connection Device - en ny kraftladdningslösning för gruvlastbilar

•      Teknikdemonstratorn är en helautomatisk...

Läs mer
L5N 550

Boliden och Komatsu fördjupar samarbete kring fossilfri gruvdrift

Boliden och Komatsu har under flera år samarbetat kring elektrifiering och automatisering av...

Läs mer
DAFO

Fogmaker International AB har erhållit FM godkännande för sitt brandbekämpningssystem.


Fogmaker International AB är glada att meddela att de har fått en ny certifiering fö...

Läs mer
Flamkontroll
T.v. fossilfri järnsvamp, t.h. Martin Pei, teknisk direktör SSAB.

HYBRIT: Sex års forskning banar väg för fossilfri järn- och ståltillverkning i industriell skala

HYBRIT-initiativet presenterar nu resultatet av sex års forskning i en slutrapport till...

Läs mer
ABB and AMSA are combining expertise and resources to advance sustainable solutions in mining Image ABB

Antofagasta Minerals ingår samarbete med ABB för att driva verkliga framsteg i sin gruvverksamhet kring minskade koldioxidutsläpp

•      Samarbetet syftar till att främja hållbara...

Läs mer


Med siktet inställt på ansvarsfull kopparproduktion

Gruvaktiebolaget Viscaria, tidigare känt som Copperstone Resources, planerar att å...

Läs mer
Epiroc Minetruck MT65 S

Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Indien

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv och...

Läs mer

Epiroc-priser uppmärksammar enastående kundsamarbete och innovation

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
The prototype blocks were produced in Thomas Concrete Group's subsidiary Thomas Betong's plant in Lane-Ryr, Sweden. 

New product can revolutionize the concrete industry - reduces the climate footprint by 95 percent

Boliden has made a significant technical breakthrough where slag from existing metal production in...

Läs mer
Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
&Ouml;stra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se