Facebook

Instagram

Hur tillverkas vinterdäck? Omfattande process när en av bilens viktigaste säkerhetsdetaljer utvecklas


2021-12-30

Bild: Nokian Tyres

Det tar lång tid att utveckla ett nytt däck. Processen kan ta upp till fem år och utvecklingsarbetet omfattar såväl arbete i laboratoriet som omfattande tester på testbanor. Över hundra personer är involverade i utvecklingen av ett nytt däck. Utöver traditionella egenskaper som grepp och rullmotstånd blir däckets miljöaspekter allt viktigare. Nokian Tyres kommer inom fem år att presentera sitt första däck som enbart ska tillverkas av förnybara och återvunna material.

Bilisternas förväntningar på däck varierar med tiden och efter var man bor. Till exempel i Europa är säkra greppegenskaper och ett så litet rullmotstånd som möjligt stora däcktrender just nu. I Nordamerika däremot uppskattar bilisterna att däcken håller länge. Miljöaspekterna har blivit viktigare på alla Nokian Tyres marknader. För däckutvecklingen innebär det att däcken ska bli ännu mer bränsleekonomiska och slitstarka samt att man ska börja använda nya råvaror.

– Återvunna och förnybara material blir allt vanligare och ska användas i stor utsträckning under det kommande decenniet. Senast 2025 kommer vi att presentera ett konceptdäck som ska tillverkas helt av förnybara och återvunna material. Vårt mål är att senast 2030 ska 50 procent av råmaterialet i vår produktion vara antingen återvunnet eller förnybart, berättar Olli Seppälä, Product Development Manager på Nokian Tyres.

– Vi använder redan nu biobaserade råvaror, som till exempel rapsolja, i våra produkter och vi utvecklar ständigt nya material. Till exempel kan allt mer av råmaterialet återvinnas, säger Harri Myllymaa, senior manager på Nokian Tyres produktutveckling.


Ett säkert däck är ett resultat av många saker
Även om efterfrågan på vissa egenskaper förändras när trenderna varierar så går det inte att lyfta fram någon enskild egenskap på bekostnad av andra egenskaper på ett däck. Ett däck är ett konststycke där alla delområden ska vara i balans med varandra och man ska aldrig kompromissa med säkerheten.

­– Det krävs exempelvis en hel del utvecklingsarbete och tester innan nya materialinnovationer kan tas i bruk i produktionen av däck. Däckets goda egenskaper får inte äventyras. Våra styrkor är innovativitet och förmågan att ständigt hitta nya bra lösningar. Ett bra team klarar vad som helst, säger Harri Myllymaa.

Grunden för Nokian Tyres utvecklingsarbete är marknadsenkäter och ett konceptarbete som baseras på kundbehov. Under konceptarbetet sätter man upp kraven för det nya däcket vad gäller säkerhet, hållbarhet och prestanda. Därefter händer många saker parallellt när utvecklingen av slitbanor och materialblandningar börjar. På samma gång görs digital simulering på bland annat däckets funktionalitet, däckkonstruktionens slitstyrka, rullmotstånd och däckljud. Till exempel tog det fem år att utveckla vårt senaste dubbdäck Hakkapeliitta 10. Det krävdes över 500 fordonstester, 13 000 testdäck och hundratusentals mils testkörning innan däcket blev klart.


Ingenting övervinner tester
Ett nytt däck ska börja testas så tidigt som möjligt. Nokian Tyres is- och snötester görs på White Hell i Ivalo, Finland. Köregenskaperna både på torra och våta underlag testas på Nokian Tyres egna testbanor i Nokia, Finland och i Spanien. Dessutom testas nya däck i verkliga förhållanden, till exempel kör många taxibilar med nya kommande Nokian Tyres däck.

Utvecklingen av ett nytt däck engagerar ett stort antal experter, från kemister till IT-proffs och från ljudexperter till testförare. Ett däck innehåller nästan trettio komponenter. Utöver huvudingrediensen naturgummi innehåller ett däck ett stort antal material. Däckets svarta färg skapas med hjälp av sot, gummiblandningen görs mer slitstark och isgreppet förbättras med hjälp av raps- eller tallolja och dessutom innehåller gummiblandningen vulkaniseringsämnen och en hel del olika hjälpkemikalier och skyddsämnen.

– Det handlar om ett omfattande pusselspel för att anpassa alla dessa olika material för ett visst användningsändamål och kvaliteten kan man endast garantera med hjälp av tester. Till exempel ska nya dubbdäck testköras tiotusentals mil för att säkerställa dubbarnas slitstyrka och säkerhet under däckets hela livslängd, berättar Matti Morri, Technical Customer Service Manager på Nokian Tyres.

Det pågår ständigt flera utvecklingsprojekt på Nokian Tyres. Utvecklingen av nästa nya däck börjar direkt efter lanseringen av ett nytt däck. Den marknadsmässiga åldern för ett nytt däck är bara 4-5 år. Varje kommande ny däckgeneration baseras på kunskaper från tidigare däck.

Nokian Tyres presenterade världens första vinterdäck för lastbilar år 1934. Första Hakkapeliitta vinterdäck för krävande vinterförhållanden lanserades 1936, 85 år sedan.

– Jag har arbetat på vår tekniska kundservice i över trettio år och har konkret sett hur kvaliteten på våra däck har ökat enormt mycket. Under min karriär har utvecklingen tagit stora steg framåt också vad gäller säkerhet, minskning av bränsleförbrukning och förbättring av däckens greppegenskaper, säger Matti Morri.

Även inom produktutvecklingen sker det stora förändringar. Det används allt mer digital modellering vilket snabbar på och underlättar optimeringen av däckets konstruktion och mönster. En sak kommer dock förbli oförändrad även i framtiden.

– Nya däck ska testas i verkliga förhållanden även i framtiden, sammanfattar Matti Morri.


Utvecklingen av ett nytt däck för nordiska förhållanden:
• Ett nytt däck har en marknadsmässig ålder på 4-5 år.
• Det tar 2-5 år att utveckla ett nytt personbilsdäck.
• Ett däck innehåller nästan 30 olika komponenter.
• Upp till 100 däckproffs deltar i utvecklingen av ett nytt däck.
• Ett nytt däck testkörs hundratusentals mil.
• Senast 2030 ska 50 procent av råmaterialet som Nokian Tyres använder vara antingen återvunnet eller förnybart.


Källa: Nokian Tyres

Skriv ut



Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige, och Carina Sammeli, kommunalråd i Luleå, har tecknat en avsiktsförklaring vad gäller nästa steg i vätgasprojektet BotnialänkenH2.

Luleå blir grönare med ny vätgashubb

Uniper Sverige har ingått i en avsiktsförklaring tillsammans med Luleå kommun som...

Läs mer
Kapab


Robotens nya liv på Renault Refactory

I slutet av 2020 slog Renaults fabrik i Flins in på en ny väg, att helt fokusera på...

Läs mer
oem_automation_550
PIR-sandwichpaneler är särskilt väl lämpade för kylförvaring, livsmedels- och logistikhallar och lager.

Borlänge får Skandinaviens första PIR-sandwichpanelproduktion

Ruukki Construction investerar 15 miljoner euro i produktionen av sandwichpaneler i Borlänge....

Läs mer
KG Fridman


ABB förvärvar Siemens verksamhet inom NEMA -lågspänningsmotorer

ABB har undertecknat ett avtal om att köpa Siemens verksamhet inom NEMA-lågspä...

Läs mer
Hexagon


Volvokoncernen påbörjar processen att etablera batterifabrik i Sverige

För att möta den växande efterfrågan på elektriska tunga lastbilar och...

Läs mer


Saab får beställningar på övningssystem till Sverige

Saab har tecknat ett ramavtal med Försvarets Materielverk (FMV) för militära ö...

Läs mer

Ståltillverkaren Outokumpu anlitar TCS för övergång till molnet

Tata Consultancy Services (TCS) har valts av Outokumpu, en global ledare inom hållbart...

Läs mer
Den framtida gigafabriken för battericellstillverkning i Salzgitter.

Banbrytande i Salzgitter: Volkswagen går in i global batteriverksamhet med ”PowerCo”

I början av juli lades grunden för koncernens första cellfabrik i Salzgitter i...

Läs mer
Kim Povlsen, vd för Universal Robots.

Universal Robots levererar en stark tillväxt under andra kvartalet

Universal Robots, som tillverkar kollaborativa robotar (cobotar), har rapporterat en omsä...

Läs mer
Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk.

Svensk stålproduktion minskade första halvåret 2022

Under första halvåret 2022 producerades totalt 2 413 tusen ton råstål i...

Läs mer


Saab får beställning på två GlobalEye till Sverige

Saab har idag skrivit kontrakt med och mottagit en beställning från Försvarets...

Läs mer


Samarbete mellan Gestamp och SSAB leder till nytt Docol 1000CP-stål

Gestamps innovativa och lättare länkarmskonstruktion ledde till ett 7-årigt...

Läs mer
Plastpellets som kan användas för att producera nya plastprodukter. Pelletsen tillverkas av gas som i sin tur kommer från blandat brännbart avfall som hettats upp till 600-800 grader.

Blandat avfall blir prima plast utan klimatpåverkan med banbrytande återvinning

Idag återvinns en bråkdel av allt material som skulle kunna bli ny plast. Nu har...

Läs mer


Cinis Fertilizer beviljas bygglov för produktionsanläggning i Köpmanholmen

Cinis Fertilizer har beviljats bygglov för sin första produktionsanläggning i Kö...

Läs mer
En av världens största hybridfärjor är Brittany Ferries E-flexer som kommer att trafikera mellan Portsmouth i Storbritannien och de franska hamnarna St Malo och Caen.

Wärtsilä och Stena bygger världens största hybridfartyg

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sitt hybridframdrivningssystem till tre nya...

Läs mer

Atlas Copco förvärvar en kinesisk tillverkare av industriella vakuumpumpar och system

Atlas Copco har tecknat avtal om att förvärva tillgångarna av Shandong Jinggong...

Läs mer
Docent Boel Ekergård är en nyckelpersonerna bakom Högskolan Västs satsning på forskning och utbildning inom hållbar elfordonsutveckling.

Hållbart systemskifte inom fordonsindustrin

Med rådande klimatomställning står fordonsindustrin inför ett omfattande...

Läs mer


SSAB och Shape samarbetar kring fossilfritt stål för fordonstillämpningar

SSAB har ingått ett avtal med USA-baserade Shape Corp., en global direktleverantör av...

Läs mer


Ruukki inviger ny linje för sandwichpaneler med mineralullskärna i Polen

Ruukki Construction har firat invigningen av en ny produktionslinje för sandwichpaneler i...

Läs mer
Kemiindustrin är stark i Stenungsund.

Fortsatt finansiering för en grönare västsvensk processindustri

Klimatfrågan är avgörande och de relaterade samhällsutmaningarna många...

Läs mer
T-7A Red Hawk.

Saab slutför första leveransfasen för skolflygplanet T-7A Red Hawk

Saab levererade nyligen den sista av fem bakkroppar till skolflygplanet T-7A Red Hawk till Boeing i...

Läs mer
Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk.

Minskad stålproduktion i maj 2022

Under maj månad producerades totalt 393 tusen ton råstål i Sverige. Det är...

Läs mer
Anders Johansson, industridoktorand produktionsteknik.

Anders utmanar traditionella sätt att utforma fabriker

Produkten och lönsamhet styr oftast utformningen av tillverkningssystem och fabriker. Men...

Läs mer


Kemikalier på huden – forskare utvecklar ny metod för mäta exponering

I många yrken kommer personalen i kontakt med hälsofarliga kemikalier och löper...

Läs mer
Från vänster: Martin Lundstedt, Tomas Carlsson, John Kerry, Annika Strandhäll, Melker Jernberg and Martin Lindqvist.

Först i världen att leverera anläggningsmaskin av fossilfritt stål

Genom sitt arbete för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser blir Volvo...

Läs mer
Magnus Eriksson, CEO Echandia.

Echandia får order på militära fartyg till ett värde av 50 miljoner kronor

Echandia, en världsledande utvecklare av avancerade batterisystem för sjöfart och...

Läs mer
DAF har byggt sin 10 000:e nya generationens DAF-lastbil.

Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar

DAF har byggt sin 10 000:e nya generationens DAF-lastbil. Eftersom den officiella produktionen av...

Läs mer
Cementa i Slite.

Cementa och HeidelbergCement ett steg närmare etableringen av klimatpositiv cementfabrik i Sverige

HeidelbergCement där Cementa ingår, växlar nu upp arbetet med ett av Sveriges...

Läs mer

SSAB och Alfa Laval samarbetar för att tillverka den första värmeväxlaren med fossilfritt stål


SSAB och Alfa Laval, världsledande inom värmeöverföring, separering och flö...

Läs mer


Saab får beställningar på Carl-Gustaf-komponenter

Saab har fått beställningar på komponenter för Carl-Gustaf-systemet. Det...

Läs mer
Hållbart samarbete i Katrineholm. Svensk Kabelåtervinnings Ingemar Öhman och Vinnings Saga Gutafsson på kundbesök hos Azeez Agha, råvaruplanerare på SKF Mekan.

Från kabelskrot till metallgjutning - ett hållbart samarbete i Katrineholm

För alla inom metallåtervinningsbranschen är hållbarhet och cirkulär...

Läs mer


Saab får svensk beställning på torpedtub för ytstridsfartyg

Saab har fått en beställning från Försvarets Materielverk (FMV) på en...

Läs mer


Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar

De 110 lastbilarna är den hittills största ordern av tunga elektriska fordon för...

Läs mer
Detaljanalyser av plasten i bränsleavfallet ska hjälpa E.ON att öka återvinning och utsortering.

Detaljerad analys ska fasa ut E.ONs förbränning av plast

Detaljerade analyser av bränsleavfall ska hjälpa E.ON att minska plastförbrä...

Läs mer


Ahlstrom-Munksjö ingår samarbete med SKF inom tillståndsbaserat underhåll

Ahlstrom-Munksjö AB i Jönköping ingår ett samarbete med SKF inom tillstå...

Läs mer
Skiss över produktionsanläggning i Köpmanholmen (bilden är en illustration).

Cinis Fertilizer säkrar elanslutning till första produktionsanläggningen

Cinis Fertilizer har tecknat avtal med E.ON Energidistribution om elanslutning till bolagets fö...

Läs mer
Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk.

Minskad stålproduktion i april 2022

Under april månad 2022 producerades totalt 398 tusen ton råstål i Sverige. Det...

Läs mer
Staffan Reimendal och Jens Thor Hansen var väldigt nöjda med dagarna på Elmia Polymer.

Engel gör plastindustrin smartare med digitala lösningar

Stabila processer, ökad produktivitet, och hög flexibilitet. Inject 4.0 från Engel...

Läs mer
Alexander Håård och Christoffer Wester framför PLM:s välbesökta monter på Elmia 3D.

PLM följer kunden under hela innovationsresan

Från idé till slutprodukt. PLM Group har såväl verktygen som kompetensen...

Läs mer
Briketter skapade av slam – en restprodukt från aluminiumindustrin.

Möjligt att tillverka mineralull med restprodukter från aluminiumindustrin

Ett lyckat forskningsprojekt visar på möjligheten att tillverka mineralull med mindre...

Läs mer
Produktionseffektivitet och god arbetsmiljö hänger ihop. Rickard Lindblad, Fumex, presenterar lösningar för evakuering av svetsrök och oljedimma på Elmia Svets.

Ren luft utan föroreningar förbättrar arbetsmiljön

De är specialister på utsug, fläktar och filter för alla slags arbetsmiljö...

Läs mer


Fordonskollo ska sätta fart på ungas intresse för fordonsbranschen

I sommar lanserar Nobelgymnasiet i Karlstad ett Sverigeunikt fordonskollo för barn mellan 10...

Läs mer


Mest lästa











Heidenhain

BK Services






JJgruppen
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se