Hur tillverkas vinterdäck? Omfattande process när en av bilens viktigaste säkerhetsdetaljer utvecklas


2021-12-30

Bild: Nokian Tyres

Det tar lång tid att utveckla ett nytt däck. Processen kan ta upp till fem år och utvecklingsarbetet omfattar såväl arbete i laboratoriet som omfattande tester på testbanor. Över hundra personer är involverade i utvecklingen av ett nytt däck. Utöver traditionella egenskaper som grepp och rullmotstånd blir däckets miljöaspekter allt viktigare. Nokian Tyres kommer inom fem år att presentera sitt första däck som enbart ska tillverkas av förnybara och återvunna material.

Bilisternas förväntningar på däck varierar med tiden och efter var man bor. Till exempel i Europa är säkra greppegenskaper och ett så litet rullmotstånd som möjligt stora däcktrender just nu. I Nordamerika däremot uppskattar bilisterna att däcken håller länge. Miljöaspekterna har blivit viktigare på alla Nokian Tyres marknader. För däckutvecklingen innebär det att däcken ska bli ännu mer bränsleekonomiska och slitstarka samt att man ska börja använda nya råvaror.

– Återvunna och förnybara material blir allt vanligare och ska användas i stor utsträckning under det kommande decenniet. Senast 2025 kommer vi att presentera ett konceptdäck som ska tillverkas helt av förnybara och återvunna material. Vårt mål är att senast 2030 ska 50 procent av råmaterialet i vår produktion vara antingen återvunnet eller förnybart, berättar Olli Seppälä, Product Development Manager på Nokian Tyres.

– Vi använder redan nu biobaserade råvaror, som till exempel rapsolja, i våra produkter och vi utvecklar ständigt nya material. Till exempel kan allt mer av råmaterialet återvinnas, säger Harri Myllymaa, senior manager på Nokian Tyres produktutveckling.


Ett säkert däck är ett resultat av många saker
Även om efterfrågan på vissa egenskaper förändras när trenderna varierar så går det inte att lyfta fram någon enskild egenskap på bekostnad av andra egenskaper på ett däck. Ett däck är ett konststycke där alla delområden ska vara i balans med varandra och man ska aldrig kompromissa med säkerheten.

­– Det krävs exempelvis en hel del utvecklingsarbete och tester innan nya materialinnovationer kan tas i bruk i produktionen av däck. Däckets goda egenskaper får inte äventyras. Våra styrkor är innovativitet och förmågan att ständigt hitta nya bra lösningar. Ett bra team klarar vad som helst, säger Harri Myllymaa.

Grunden för Nokian Tyres utvecklingsarbete är marknadsenkäter och ett konceptarbete som baseras på kundbehov. Under konceptarbetet sätter man upp kraven för det nya däcket vad gäller säkerhet, hållbarhet och prestanda. Därefter händer många saker parallellt när utvecklingen av slitbanor och materialblandningar börjar. På samma gång görs digital simulering på bland annat däckets funktionalitet, däckkonstruktionens slitstyrka, rullmotstånd och däckljud. Till exempel tog det fem år att utveckla vårt senaste dubbdäck Hakkapeliitta 10. Det krävdes över 500 fordonstester, 13 000 testdäck och hundratusentals mils testkörning innan däcket blev klart.


Ingenting övervinner tester
Ett nytt däck ska börja testas så tidigt som möjligt. Nokian Tyres is- och snötester görs på White Hell i Ivalo, Finland. Köregenskaperna både på torra och våta underlag testas på Nokian Tyres egna testbanor i Nokia, Finland och i Spanien. Dessutom testas nya däck i verkliga förhållanden, till exempel kör många taxibilar med nya kommande Nokian Tyres däck.

Utvecklingen av ett nytt däck engagerar ett stort antal experter, från kemister till IT-proffs och från ljudexperter till testförare. Ett däck innehåller nästan trettio komponenter. Utöver huvudingrediensen naturgummi innehåller ett däck ett stort antal material. Däckets svarta färg skapas med hjälp av sot, gummiblandningen görs mer slitstark och isgreppet förbättras med hjälp av raps- eller tallolja och dessutom innehåller gummiblandningen vulkaniseringsämnen och en hel del olika hjälpkemikalier och skyddsämnen.

– Det handlar om ett omfattande pusselspel för att anpassa alla dessa olika material för ett visst användningsändamål och kvaliteten kan man endast garantera med hjälp av tester. Till exempel ska nya dubbdäck testköras tiotusentals mil för att säkerställa dubbarnas slitstyrka och säkerhet under däckets hela livslängd, berättar Matti Morri, Technical Customer Service Manager på Nokian Tyres.

Det pågår ständigt flera utvecklingsprojekt på Nokian Tyres. Utvecklingen av nästa nya däck börjar direkt efter lanseringen av ett nytt däck. Den marknadsmässiga åldern för ett nytt däck är bara 4-5 år. Varje kommande ny däckgeneration baseras på kunskaper från tidigare däck.

Nokian Tyres presenterade världens första vinterdäck för lastbilar år 1934. Första Hakkapeliitta vinterdäck för krävande vinterförhållanden lanserades 1936, 85 år sedan.

– Jag har arbetat på vår tekniska kundservice i över trettio år och har konkret sett hur kvaliteten på våra däck har ökat enormt mycket. Under min karriär har utvecklingen tagit stora steg framåt också vad gäller säkerhet, minskning av bränsleförbrukning och förbättring av däckens greppegenskaper, säger Matti Morri.

Även inom produktutvecklingen sker det stora förändringar. Det används allt mer digital modellering vilket snabbar på och underlättar optimeringen av däckets konstruktion och mönster. En sak kommer dock förbli oförändrad även i framtiden.

– Nya däck ska testas i verkliga förhållanden även i framtiden, sammanfattar Matti Morri.


Utvecklingen av ett nytt däck för nordiska förhållanden:
• Ett nytt däck har en marknadsmässig ålder på 4-5 år.
• Det tar 2-5 år att utveckla ett nytt personbilsdäck.
• Ett däck innehåller nästan 30 olika komponenter.
• Upp till 100 däckproffs deltar i utvecklingen av ett nytt däck.
• Ett nytt däck testkörs hundratusentals mil.
• Senast 2030 ska 50 procent av råmaterialet som Nokian Tyres använder vara antingen återvunnet eller förnybart.


Källa: Nokian Tyres