Facebook

Instagram

Kan validering hjälpa oss i arbetet med att hitta fler fordonstekniker?


2024-01-29

<span>Validering kan vara ett sätt att kartlägga kunskaperna både hos sina egna fordonstekniker och personer man vill se om de är anställningsbara. </span>
Bild:Pierre Kjellin
Validering kan vara ett sätt att kartlägga kunskaperna både hos sina egna fordonstekniker och personer man vill se om de är anställningsbara. 

Validering är ett verktyg som används när man vill få kunskaperna och kompetenserna hos en person formellt fastställda. Det handlar i regel om personer som skaffat sig kunskaper genom arbetslivet, vardagen eller någon form av studier men som inte har dessa kunskaper dokumenterade.

Vi har pratat med den enda aktören i Sverige som jobbar med validering av personer med fordonsteknikerkunskaper – rekryterings- och bemanningsföretaget Nav1Rekrytering och deras vd Oscar .

Hur lång tid tar det i regel när ni validerar en person?

– Att validera en person tar i regel tre-fyra dagar.

Hur går själva valideringen till?

– All validering görs idag on site på vårt testcentrum i Stockholm. Under en av valideringsdagarna så görs ett teoretiskt prov. Sedan får personen under två dagar genomgå flera olika praktiska prov, enligt en modell som Transportföretagen tagit fram. Efter genomgången validering får personen ett certifikat där kunskaperna bedöms i fem olika moduler.

– Med det här certifikatet så blir det sedan lättare för arbetsförmedlingen att tillsammans med oss göra en bedömning av om och vilken typ av utbildningsinsatser som behövs för att göra personen anställningsbar. Certifikatet är också ett mycket bra dokument i anställningsprocessen för verkstäderna då det tydligt berättar om validandens kunskaper.

Hur gör ni ifall den ni ska validera inte behärskar svenska eller engelska?

– Skulle det vara så att språket blir ett hinder i valideringen så har den som ska valideras rätt till en tolk. Vi har inte behövt göra det någon gång hittills faktiskt. Dessutom har vår testledare turkiskt ursprung. Han är dessutom en av Sveriges mest utbildade på elfordon, och han är master technician både på Kia och Nissan.

Vilka är era kunder när ni jobbar med validering?

– När vi gjort våra valideringar så har vi hittills lagt allt vårt fokus på samarbete med arbetsförmedlingen. Men nästa steg är att erbjuda valideringar till privata aktörer. De personer som vi validerar har oftast sin utbildning och erfarenhet från andra länder och är personer med utländsk bakgrund.

Skulle du säga att validering är ett underutnyttjat verktyg i vår bransch när det gäller att hitta arbetskraft?

– Ja, det skulle jag säga. När vi gjort våra valideringar så har vi hittills lagt allt vårt fokus på samarbete med arbetsförmedlingen. Men nästa steg är att erbjuda valideringar till privata aktörer. Det kan ju också finnas en poäng med att validera befintlig personal. Om du till exempel har någon på väg in i verkstaden så kan det vara jättebra att få en tydlig bild av vad personen kan.

Vad kan en validering mera vara användbar till, utöver att hitta anställningsbara personer?

– Validering kan man också använda som ett sätt att kunskapsinventera sina anställda - validera deras kunskaper för att till exempel se om det finns behov av vidareutbildning.

Hur mycket bör man som arbetsgivare räkna med att en validering kan kosta?

– Man får räkna med att en validering tar tre till fyra dagar, beroende på personen som valideras. I grova drag handlar det om 25000-30000 kronor för att validera en fordonstekniker.


Källa: Svenska Fordonsbranschen


Tipsa en vn Skriv ut





Innovativt spjäll gör det lätt att göra rätt

Förutom den mängd timmar som krävs för att utveckla ett nytt brand-/brandgasspjäll krävs oerhört dyra tester för att produkten ska vara godkänd att sä...

Läs mer
Flamkontroll
<span>- Elbilars batteripack kan bli återvinningsbara med hjälp av friktionsomrörningssvetsning, säger Vivek Patel, docent på Högskolan Väst. </span>

Framtidens elbilsbatterier är cirkulära

De senaste årens eskalerande efterfrågan på elbilar har lett till en enorm skjuts...

Läs mer


LKQ Atracco expanderar i Norge - ny lageröppning i Moss för att möta ökad efterfrågan

Moss, Norge - LKQ Atracco tar ytterligare steg mot expansion för att möta den vä...

Läs mer


Sigma Industry West firar ett decennium av framgång

Sigma Industry West, som levererar spetskompetens inom produktutveckling, har sedan start vuxit...

Läs mer


Kunskapscompaniet breddar sitt utbud med Industriteknik, CNC/Svets i Trollhättan

Vi på Kunskapscompaniet är stolta och glada över att ha fått förtroendet...

Läs mer
<span>Validering kan vara ett sätt att kartlägga kunskaperna både hos sina egna fordonstekniker och personer man vill se om de är anställningsbara. </span>

Kan validering hjälpa oss i arbetet med att hitta fler fordonstekniker?

Validering är ett verktyg som används när man vill få kunskaperna och...

Läs mer


Öka säkerheten vid maskiningrepp

Royal Lactalis Leerdammer B.V. ville öka underhållssäkerheten genom att minska...

Läs mer
<span>Natriumjonbatterier (Na-jonbatterier) är i sig hållbara och lätta att återvinna, eftersom de tillverkas av salt, trä, järn och luft</span>

Clarios och Altris offentliggör samarbetsavtal för att främja hållbar natriumjonbatteriteknik

Clarios, en global ledare inom avancerade lågspänningsbatterilösningar, och Altris,...

Läs mer
<span>Altair Future.Industry 2024 kommer att fokusera på \

Altair annonserar det globala evenemanget Future.Industry 2024

Det virtuella evenemanget kommer att utforska "Science of Possibility" och samla ledare,...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se