Facebook

Instagram

Stort test av självkörande transportfordon på Nordstans P-hustak


2021-07-07

Självkörande el-lastbilar på Nordstans tak.
Bild: Nordstan
Självkörande el-lastbilar på Nordstans tak.

Under två dagar har forskningsprojektet GLAD huserat på Nordstans tak. En snitslad bana har gjorts upp för att testa självkörande transportfordons interaktion med fotgängare. Varje fotgängare fick uppleva olika trafiksituationer och anteckna fordonets avsikt i givna situationer. Testet har gått ut på att fordonet med hjälp av sina rörelser, placering i körfält och inbromsningar, kommunicerar vart det är på väg.

– När vi fick frågan om att upplåta vårt P-hustak för testerna, kändes det helt rätt både ur vårt hållbarhetsperspektiv och för att det passar väl in i vårt arbete med att få logistikkedjan mer miljövänlig, säker och effektiv, säger Christer Jagedal, Teknisk chef Nordstan.

Projektet, som har pågått under ett år, finansieras av Trafikverket och testas av RISE, Aptiv, Clean Motion, Combitech och Högskolan i Halmstad.

– Ett självkörande fordon som på ett tydligt satt kommunicerar sin avsikt väntas bli mer pålitligt och lättare att acceptera i samhället, säger Azra Habibovic, seniorforskare på RISE, Svenskt forskningsinstitut.

Clean Motion ser en framtid dar små självkörande leveransfordon ar en del av leveranskedjan i Sverige, speciellt när det gäller leveranserna under den första och sista milen. För att detta ska bli verkligt ar det viktigt att dessa fordon beter sig på ett accepterat sätt i trafiken.

– Att vi kunnat testa detta just på Nordstans tak är fantastiskt då det är unik miljö i centrala Göteborg, säger Christoffer Sveder, Director Commercial Operations från Clean Motion.

Nordstan har dessutom aktivt arbetat för att komprimera leveranser och motverka tung trafik i city genom att bland annat starta Nordstans Cykelhub samt att lasta om till mindre fordon för vidare transport i city sista milen.

Trafikverket ser det som en självklarhet att stödja projektet då det kommer ge unik kunskap till industri, infrastrukturhållare, myndigheter och forskarvärld. Testerna kommer att sammanställas av GLAD som studerar helheten. Andra medverkande aktörer är:

• Aptiv: utvecklar självkörande teknik
Combitech: har tekniken SAFE for koordinering av fordonsflottor
GLAD: forskningsprojektet som studerar helheten från teknik till interaktion människa-maskin till affärsmodell samt digitala och fysiska krav.
• RISE: svenskt forskningsinstitut för hållbar tillväxt
Clean Motion: utvecklar nästa generations supereffektiva rena fordon för att tillgodose transportbehovet under 2000-talet.
Högskolan i Halmstad: internationellt renommerad forskning i tvärvetenskapliga innovations- och forskningsmiljöer


Källa: Nordstan


Skriv ut





Bravida förvärvar Reglerteknik i Norr AB och stärker positionen inom automation i norra Sverige

Bravida förvärvar bolaget Reglerteknik i Norr AB och kommer därmed att förstärka sin position inom automation i norra Sverige. Bolaget omsätter cirka 13,5 miljoner...

Läs mer
Gloab550
Robot av modellen Baxter, av samma typ som finns på robotlabbet vid Högskolan i Gävle.

Robotar viktig del av lösningen vid framtida pandemier

Robotar kan minska smittspridningen av Covid-19 och vara en viktig del av lösningen vid...

Läs mer
Hexagon


Volvo Group Venture Capital välkomnar Foretellix, en pionjär inom automatiserad verifiering och validering av fordon

Volvo Group Venture Capital AB har tillkännagett en ny investering i ett ledande bolag inom...

Läs mer


Mest lästa














Finnsafety


Edmolift


Antiphon












OEM Automatic

Bevego
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se