Stort test av självkörande transportfordon på Nordstans P-hustak


2021-07-07

Självkörande el-lastbilar på Nordstans tak.
Bild: Nordstan
Självkörande el-lastbilar på Nordstans tak.

Under två dagar har forskningsprojektet GLAD huserat på Nordstans tak. En snitslad bana har gjorts upp för att testa självkörande transportfordons interaktion med fotgängare. Varje fotgängare fick uppleva olika trafiksituationer och anteckna fordonets avsikt i givna situationer. Testet har gått ut på att fordonet med hjälp av sina rörelser, placering i körfält och inbromsningar, kommunicerar vart det är på väg.

– När vi fick frågan om att upplåta vårt P-hustak för testerna, kändes det helt rätt både ur vårt hållbarhetsperspektiv och för att det passar väl in i vårt arbete med att få logistikkedjan mer miljövänlig, säker och effektiv, säger Christer Jagedal, Teknisk chef Nordstan.

Projektet, som har pågått under ett år, finansieras av Trafikverket och testas av RISE, Aptiv, Clean Motion, Combitech och Högskolan i Halmstad.

– Ett självkörande fordon som på ett tydligt satt kommunicerar sin avsikt väntas bli mer pålitligt och lättare att acceptera i samhället, säger Azra Habibovic, seniorforskare på RISE, Svenskt forskningsinstitut.

Clean Motion ser en framtid dar små självkörande leveransfordon ar en del av leveranskedjan i Sverige, speciellt när det gäller leveranserna under den första och sista milen. För att detta ska bli verkligt ar det viktigt att dessa fordon beter sig på ett accepterat sätt i trafiken.

– Att vi kunnat testa detta just på Nordstans tak är fantastiskt då det är unik miljö i centrala Göteborg, säger Christoffer Sveder, Director Commercial Operations från Clean Motion.

Nordstan har dessutom aktivt arbetat för att komprimera leveranser och motverka tung trafik i city genom att bland annat starta Nordstans Cykelhub samt att lasta om till mindre fordon för vidare transport i city sista milen.

Trafikverket ser det som en självklarhet att stödja projektet då det kommer ge unik kunskap till industri, infrastrukturhållare, myndigheter och forskarvärld. Testerna kommer att sammanställas av GLAD som studerar helheten. Andra medverkande aktörer är:

• Aptiv: utvecklar självkörande teknik
Combitech: har tekniken SAFE for koordinering av fordonsflottor
GLAD: forskningsprojektet som studerar helheten från teknik till interaktion människa-maskin till affärsmodell samt digitala och fysiska krav.
• RISE: svenskt forskningsinstitut för hållbar tillväxt
Clean Motion: utvecklar nästa generations supereffektiva rena fordon för att tillgodose transportbehovet under 2000-talet.
Högskolan i Halmstad: internationellt renommerad forskning i tvärvetenskapliga innovations- och forskningsmiljöer


Källa: Nordstan