Facebook

Instagram

ABB tar hem stororder på kraft- och framdrivningssystem för fem fartyg från Fincantieri


2020-11-18

Bild: ABB

ABB tar hem en order värd cirka 150 miljoner dollar för att leverera ett heltäckande utbud av tekniker för att driva nästa generations kryssningsfartyg som byggs av den italienska skeppsbyggaren Fincantieri.

ABB stärker sin position som prioriterad leverantör inom kryssningssegmentet och ska utrusta fem nybyggda fartyg med Azipod elektrisk framdrivning, som har en beprövad förmåga att avsevärt minska bränsleförbrukningen ombord.

Varje fartyg kommer att drivas av dubbla Azipod-enheter, vilket ger en total beställd framdrivningskapacitet för de fem nya fartygen på 178 MW (238 700 hästkrafter). Ordern inkluderar de största och mest kraftfulla Azipod-framdrivningsenheterna som någonsin installerats på Fincantieri med en effekt på vardera 20 MW. Fartygen ska tas i drift 2023–2026.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Fincantieri kring dessa förstklassiga fartyg och låta dem sätta kurs mot miljömedvetna kryssningar. Dagens passagerare förväntar sig hållbara resor och vi är glada att kunna bistå Fincantieris miljömål med vår teknik som står för oöverträffad innovation och effektivitet, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

– Vårt samarbete med ABB spänner över flera decennier – den första Azipod®framdrivningsenheten installerades hos Fincantieri redan i slutet av 1990-talet. Nu tar vi ytterligare steg i vår satsning på miljövänlig sjöfart och vi är glada att än en gång få arbeta tillsammans med en betrodd partner vars lösningar över åren har levererat överlägsenprestanda, tillförlitlighet, säkerhet och hållbarhetsvinster för kryssningssegmentet”, säger Luigi Matarazzo, General Manager Merchant Ships Division, Fincantieri.

Med den eldrivna motorn placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsidakan Azipod-systemet roteras 360 grader, vilket avsevärt ökar manövrerbarheten och drifteffektiviteten hos fartyget. Man kan därmed minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

Idag förlitar sig över 100 kryssningsfartyg på Azipod-tekniken som har blivit branschstandard i kryssningssegmentet. Sedan lanseringen för tre decennier sedan har Azipod-framdrivningsteknik sparat totalt över 900 000 ton bränsle enbart i kryssningssegmentet. Azipod-framdrivningsenheter finns från 1 till 22 MW effekt och tekniken spelar en viktig roll för ABB:s starka position inom miljövänlig elektrisk framdrivning.

Varje fartyg förses också med ABB:s integrerade elektriska kraftkoncept som innefattar generatorer, drivsystem, huvudelcentraler, framdrivningssystem, transformatorer och ett fjärrkontrollsystem för manövrering av Azipod-enheterna från bryggan. Genom att kombinera Azipod-framdrivningssystem med det elektriska kraftkonceptet går det att konfigurera all relevant utrustning för optimerade prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och hållbar drift.

I linje med ABB Marine & Ports strategi ”Electric. Digital. Connected.” som förutser sjöfartens digitala och uppkopplade framtid kommer dessa fartyg att ha möjlighet att dra nytta av ABB Ability Collaborative Operations infrastruktur och center. Collaborative Operations använder fjärrstyrningsutrustning för övervakning och dataanalyser som möjliggör förebyggande underhåll, planerade insatser och teknisk fjärrsupport.



Källa: ABB


Skriv ut



<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Woodsafe brandimpregneringsfabrik.

Woodsafe bygger länets största takmonterade solcellsanläggning

Brandimpregneringsföretaget Woodsafe anlitar solenergiföretaget El av Sol Nordic för att bygga Västmanlands största takmonterade solenergianläggning på Woodsafes...

Läs mer
Kapab
Boel Ekergård är en av flera forskare på Högskolan Väst som undersöker hur ferrit från svenska gruvor kan ersätta sällsynta jordartsmetaller i elbilsmotorer.

Stålindustrins restprodukter kan göra framtidens elbilar mer hållbara

Hur kan restprodukter från stålindustrin ersätta sällsynta jordartsmetaller i...

Läs mer
Gloab550
Höj din Tekn-IQ.

Nytt begrepp uppmärksammar händiga och teknikkunniga ungdomars kompetens: Tekn-IQ

För att öka intresset för Industritekniska programmet bland ungdomar som nu gör...

Läs mer
Hexagon
Moelven Vänerply startar upp produktionen igen.

Moelven Vänerply startar upp produktionen igen

17 november meddelade Moelven Vänerply AB att man valt att stänga ner sin produktion till...

Läs mer
Konfidensindikator för Norrbotten.

Stark industri i Norrbotten men tufft för byggarna

Norrbotten är det län som uppvisar den svagaste konfidensindikatorn. Byggbranschen har...

Läs mer


Scania etablerar industriell verksamhet i Kina – startpunkt för stor satsning i Asien

Scania tar ett viktigt steg i strategin för att växa i Kina och övriga Asien genom...

Läs mer

En offensiv industripolitik för ett starkare Sverige

Idag presenterar 14 organisationer som företräder den samlade svenska industrin en...

Läs mer
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Ulrika Lindstrand omvald som förbundsordförande

Ett enhälligt Ingenjörsfullmäktige har valt om Ulrika Lindstrand till ordfö...

Läs mer
Kanaltork

Valutec levererar fyra OTC kanaltorkar till nytt tyskt sågverk

Tyska best wood SCHNEIDER investerar cirka 80 miljoner euro i ett helt nytt sågverk i...

Läs mer
Esmaeil Sadeghi, programansvarig Masterprogram Additiv tillverkning, Vahid Hosseini, programansvarig Internationell Maskiningenjör och Per Nylén, prefekt Institutionen för Ingenjörsvetenskap.

Ingenjörsutbildningar som gör svensk industri vassare

Den snabba teknikomställningen ställer helt nya kompetenskrav på industrins...

Läs mer
Gruvkooperativ för hantverksbrytning i Kolwezi, Demokratiska republiken Kongo (DR Kongo), deltar i utbildningar för ansvarsfull gruvdrift.

Volkswagen-koncernen vill förbättra arbetsförhållandena i koboltgruvorna i Kongo

Som föregångare inom e-mobilitet driver Volkswagen-koncernen ständigt på...

Läs mer
Den första betongen på väg att köras ut från den nya fabriken i Västerås.

Thomas Betong öppnar toppmodern betongfabrik i Västerås

Nu startar tillverkning av betong i Thomas Betongs nya fabrik på Hacksta industriområde...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift












Laser components
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se