ABB tar hem stororder på kraft- och framdrivningssystem för fem fartyg från Fincantieri


2020-11-18

Bild: ABB

ABB tar hem en order värd cirka 150 miljoner dollar för att leverera ett heltäckande utbud av tekniker för att driva nästa generations kryssningsfartyg som byggs av den italienska skeppsbyggaren Fincantieri.

ABB stärker sin position som prioriterad leverantör inom kryssningssegmentet och ska utrusta fem nybyggda fartyg med Azipod elektrisk framdrivning, som har en beprövad förmåga att avsevärt minska bränsleförbrukningen ombord.

Varje fartyg kommer att drivas av dubbla Azipod-enheter, vilket ger en total beställd framdrivningskapacitet för de fem nya fartygen på 178 MW (238 700 hästkrafter). Ordern inkluderar de största och mest kraftfulla Azipod-framdrivningsenheterna som någonsin installerats på Fincantieri med en effekt på vardera 20 MW. Fartygen ska tas i drift 2023–2026.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Fincantieri kring dessa förstklassiga fartyg och låta dem sätta kurs mot miljömedvetna kryssningar. Dagens passagerare förväntar sig hållbara resor och vi är glada att kunna bistå Fincantieris miljömål med vår teknik som står för oöverträffad innovation och effektivitet, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

– Vårt samarbete med ABB spänner över flera decennier – den första Azipod®framdrivningsenheten installerades hos Fincantieri redan i slutet av 1990-talet. Nu tar vi ytterligare steg i vår satsning på miljövänlig sjöfart och vi är glada att än en gång få arbeta tillsammans med en betrodd partner vars lösningar över åren har levererat överlägsenprestanda, tillförlitlighet, säkerhet och hållbarhetsvinster för kryssningssegmentet”, säger Luigi Matarazzo, General Manager Merchant Ships Division, Fincantieri.

Med den eldrivna motorn placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsidakan Azipod-systemet roteras 360 grader, vilket avsevärt ökar manövrerbarheten och drifteffektiviteten hos fartyget. Man kan därmed minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

Idag förlitar sig över 100 kryssningsfartyg på Azipod-tekniken som har blivit branschstandard i kryssningssegmentet. Sedan lanseringen för tre decennier sedan har Azipod-framdrivningsteknik sparat totalt över 900 000 ton bränsle enbart i kryssningssegmentet. Azipod-framdrivningsenheter finns från 1 till 22 MW effekt och tekniken spelar en viktig roll för ABB:s starka position inom miljövänlig elektrisk framdrivning.

Varje fartyg förses också med ABB:s integrerade elektriska kraftkoncept som innefattar generatorer, drivsystem, huvudelcentraler, framdrivningssystem, transformatorer och ett fjärrkontrollsystem för manövrering av Azipod-enheterna från bryggan. Genom att kombinera Azipod-framdrivningssystem med det elektriska kraftkonceptet går det att konfigurera all relevant utrustning för optimerade prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och hållbar drift.

I linje med ABB Marine & Ports strategi ”Electric. Digital. Connected.” som förutser sjöfartens digitala och uppkopplade framtid kommer dessa fartyg att ha möjlighet att dra nytta av ABB Ability Collaborative Operations infrastruktur och center. Collaborative Operations använder fjärrstyrningsutrustning för övervakning och dataanalyser som möjliggör förebyggande underhåll, planerade insatser och teknisk fjärrsupport.



Källa: ABB