Facebook

Instagram
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?


2017-08-02

Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.
Bild:Patrick Trägårdh
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.
 – Kanske kommer det då att finnas självkörande enheter som svarar för sidoröjning, gräsklippning och på annat sätt tar hand om vägarna sidoområden, säger Hamid Zarghampour som är chefstrateg på Trafikverket.

Utvecklingen går mycket snabbt när det gäller autonoma fordon. I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Vinterutrustningstillverkaren Överaasen håller redan på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor.Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.

Scania arbetar tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv med att ta fram en självkörande lastbil att använda i bland annat gruvor.

Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.

– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

– Allt bättre datorer har också drivit på utvecklingen.

Vilka tunga fordon är enklast att göra autonoma?

– Bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.

– I dag går det till exempel åt en massa energi för att ventilera ut gruvor efter en sprängning, vilket krävs för att människor ska kunna ta sig in i gruvan och köra bort malmen. Med självkörande fordon slipper man ventilera i samma utsträckning och kan dessutom få ut malmen snabbare.

Vilka fordon är svårast att göra självkörande?

– En grävmaskin. Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör.

– Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation.

Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.

– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande.

Blir det självkörande fordon som sköter vinterväghållningen?

– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna.

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande.

Hur längre dröjer det?

– Entreprenadföretagen utför i princip det som vi köper av dem. Kan de göra jobbet med gamla maskiner och ändå få betalt, så gör de det. Det är egentligen inget konstigt, utan handlar om att minska kostnaderna.

– Som stor beställare behöver vi stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar. Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar.

Hur då?

– För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten. Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem.

– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det.

Innebär inte självkörande arbetsmaskiner och liknande mindre behov av personal?

– Nja, personalen kommer nog att behövas även i framtiden, men många av dem kommer att ha andra arbetsuppgifter än idag. Många kommer säkert arbeta med att övervaka och kontrollera att allt går rätt till. Det blir andra typer av arbeten, säkrare och mer avancerade. Jag tror att det här också leder till att höjd utbildnings- och kompetensnivån i branschen.

Källa: I Perspektiv


Tipsa en vn Skriv ut





ABB:s undersökning visar att den globala försörjningskedjan inom fordonsindustrin behöver ta till sig automation

SCN 550
EtherCAT ger fördelar med ultrasnabb, högflexibel kommunikationsteknik som är öppen för alla etablerade byggnadsbussystem och ett stort applikationsutbud. 
EtherCAT ger fördelar med ultrasnabb, högflexibel kommunikationsteknik som är öppen för alla etablerade byggnadsbussystem och ett stort applikationsutbud.
 

EtherCAT-baserad styr- och reglerteknik ger högeffektiv fastighetsautomation

Obegränsad datainhämtning och optimal energistyrning

 


Moderna, kommersiella byggnader ställer höga krav på fastighetsautomation. Detta inkluderar...

Läs mer
oem_automation_550


Saab får beställning på Gripen till Ungern

Saab har idag tecknat ett kontrakt med Försvarets materielverk (FMV) och tagit emot en...

Läs mer
Flamkontroll


Gör fabriken smartare med Advantechs sensorer

Advantechs WISE-4000-serie är sensorer för wifi som kan anslutas till olika industriella...

Läs mer


ABB förvärvar väderdirigeringsverksamhet för att utöka den marina mjukvaruportföljen



Toyota Material Handling investerar 350 miljoner i Mjölby

Företaget gör sin största produktionsinvestering hittills för att öka...

Läs mer


ABB:s energibedömningar av industriella elmotorer avslöjar potentiella besparingar på 2,1 TWh under produkternas livstid

SCN AB ÖPPNAR NYTT KONTOR I SUNDSVALL FÖR LOKAL MARKNADSNÄRVARO I MELLERSTA OCH NORRA SVERIGE

SUNDSVALL, 22 SEPTEMBER 2023 - SCN AB, en ledande leverantör inom industriell automation och...

Läs mer


SCN AB växer snabbt och är nu nummer 1 som ny svensk generalagent för MOXA - Ledande inom Industriella Nätverk och Switchar

Upplands Väsby, 2023-09-20 – SCN AB, en välrenommerad aktör inom industriell...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer


Xometry: Spara tid på ditt projekt med tillverkning on-demand

Tidsbesparing är en av huvudaspekterna när man tillverkar delar inom elektronikbranschen,...

Läs mer


Industriell 5G router

(06/23) Med den nya 5G routern från Phoenix Contact, erbjuds nu en serieproducerad lö...

Läs mer
<span><span>Ultrasnabba EtherCAT som Beckhoff utvecklat har redan använts framgångsrikt i 20 år och är sedan länge väletablerad som en öppen, global standard för Ethernet-realtidskommunikation.</span><br /></span>

Kompatibel och öppen EtherCAT-teknik – praktiskt beprövad i 20 år

Två decennier sedan EtherCAT-kommunikation lanserades på Hannovermässan.
...

Läs mer


ABB slutför förvärvet av Siemensverksamhet inom NEMA lågspänningsmotorer

ABB tillkännager idag att företaget har slutfört förvärvet av en...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se