Facebook

Instagram

myFC befriar elbilar och smartphones från väggbunden laddning


2019-01-08

Tack vare myFC:s integrerade smartphonelösning JAQ Hybrid behöver man aldrig mer oroa sig för ett urladdat mobilbatteri. Alla tre producerar vätgas med enbart vatten, salt och ofarliga reaktionskomponenter.
Bild: myFC
Tack vare myFC:s integrerade smartphonelösning JAQ Hybrid behöver man aldrig mer oroa sig för ett urladdat mobilbatteri. Alla tre producerar vätgas med enbart vatten, salt och ofarliga reaktionskomponenter.

Hur kan man fördubbla räckvidden för en elbil, avgasfritt, till stöd för Agenda 2030-målen? Hur slipper man oron för ett urladdat mobilbatteri för all framtid? Hur kan man på ett säkert sätt erbjuda vätgas on-the-go? Det är tre globala frågeställningar som myFC visar svaret på på CES i Las Vegas

Först ut är LAMINA REX, en bränslecellsbaserad räckviddsförlängare för fordonsmarknaden. myFC bedömer att ny teknik och en ny bränslelogik är en förutsättning för att nå Agenda 2030-målen. myFC inledde utvecklingen av LAMINA REX mot fordonsindustrin för att lösa begränsningarna i dagens batteriteknik, och för att stödja elektrifieringen av fordon och på så sätt reducera koldioxidutsläppen globalt.

Inte ens dagens premiumelbilar kan erbjuda en tillfredsställande räckvidd per laddning, jämfört med bilar drivna på fossila bränslen. På grund av batteriernas kostnad och vikt är priserna fortfarande för höga för att möjliggöra elektrifiering av den globala fordonsflottan.

På CES kommer myFC att göra demonstrationer av en bildel med integrerade bränsleceller och två bekväma sätt att ladda bilbatterierna. Demon visar hur företagets bränslecellsteknik kan integreras i små utrymmen för att minska batterivikt och förlänga räckvidd helt avgasfritt.

– Jag förväntar mig stort intresse för vår elbilslösning, och vår monter är i fordonsområdet på mässan just på grund av vår teknologis höga relevans för fordonsindustrin, säger Pouya H. Moud, utvecklingschef för LAMINA REX och fortsätter berätta:
– Biltillverkarna fortsätter att visa upp nya elbilsmodeller, men det blir allt mer klart att dessa modeller inte på egen hand kommer att kunna elektrifiera den globala fordonsflottan. Biltillverkarna har nu ett ansvar att erbjuda fordon med lång räckvidd till lägre pris. Priserna är fortfarande alldeles för höga ur ett konsumentperspektiv, lägg därtill bristen på infrastruktur för snabb laddning så att förare kan köra långt på ett bekvämt sätt. myFC:s lösning med en bränslecellsbaserad räckviddsförlängare, löser dessa utmaningar på ett smart sätt och utlovar lägre tillverkningskostnad, längre räckvidd och flexibilitet i integrationen – självklart fortfarande helt avgasfritt.

JAQ Hybrid är världens första powerbank med bränsleceller. Bränslekortet, mikrobränslecellen och strömhanteringssystemet i JAQ Hybrid utvecklas alla kontinuerligt, och under CES genomförs livedemonstrationer av det allra senaste systemet. JAQ Hybrid har trimmats och uppdaterats med alla nödvändiga certifieringar som FCC, PSE, IEC och CCC.

JAQ Hybrid-systemet är enkelt att använda och alltid redo, vilket ger tillförlitlig tillgång till el även vid de mest oförutsägbara tillfällen. Engångsbränslekort som innehåller salt, vatten och ofarliga reaktionskomponenter skapar grön energi, laddar JAQ Hybrids integrerade batteri, och ger obruten tillgång till el.

JAQ Hybrid-systemet har kapacitet för en full laddning av en smartphone, beroende på smartphonebatteriets kapacitet. Den har en uteffekt på 5 W och en kapacitet på 2 700 mAh, plus den energi som energikortet ger. Den är kompatibel med Android, Apple iOS, Windows smartphone, surfplattor och USB 5V-enheter och möter internationella flygsäkerhetsbestämmelser.

– Jag ser fram emot att visa den robusta lösningen i vår uppdaterade plattform på CES. Vi har adresserat och löst många nya krav under de senaste månaderna, och vi kommer att ha en bra show på CES i år, säger Ville Lejon Avrin, tf försäljningsdirektör på myFC.

Slutligen förevisas myFC:s senaste erbjudande, LAMINA MAX, integration av bränsleceller i smartphones, för den samlade pressen på Showstoppers idag tisdag den 8 januari. LAMINA MAX erbjuder smartphonetillverkare en eftertraktad konkurrensfördel och räddar konsumenter från urladdade mobiler.

Den integrerade bränslecellen, som fortfarande är under utveckling, bygger för närvarande på mindre än 0,8 mm i smarttelefonen. Dess dedikerade bränslekort väger ca 30 gram och möjliggör förlängd mobilaktivitet motsvarande en full arbetsdag. Referensdesignen kommer att finnas tillgänglig för privata visningar på CES.

– LAMINA MAX är löftet om en energiboost för hela smartphonevärlden. Integrationsteamet har gjort betydande framsteg under de senaste månaderna, tack vare den modulära och billiga bränslecellsteknik som myFC utvecklat i mer än ett decennium. Det här kan vara en gamechanger för smartphoneindustrin och för alla som använder smartphones, säger Sebastian Weber, Chief Technology Integration Officer på myFC. 


Källa: myFC

Skriv ut



Ny bok förklarar processorientering för alla

Verksamhetsutveckling berör alla som arbetar inom verksamheten. Därför behövs den nya boken ”Våga vinn – processorientering för alla”, av Anders Ljungberg och Everth Larsson.

Även om långt ifrån alla driver verksamhetsutveckling så berör det alla som arbetar inom verksamheten. Därför behövs den helt nya boken ”Våga...

Läs mer
Uniteam
I över sex minuter lyckades bilen som besprutats med AVD stå emot branden och förhindra att den spreds.

Nytt släckmedel kan hejda brandens spridning

Ursprungligen är släckmedlet framtaget för att släcka bränder i...

Läs mer
Tack vare myFC:s integrerade smartphonelösning JAQ Hybrid behöver man aldrig mer oroa sig för ett urladdat mobilbatteri. Alla tre producerar vätgas med enbart vatten, salt och ofarliga reaktionskomponenter.

myFC befriar elbilar och smartphones från väggbunden laddning

Hur kan man fördubbla räckvidden för en elbil, avgasfritt, till stöd...

Läs mer
De nya luft/vattenvärmeväxlarna i Hygienic Design utförande från Rittal är idealiska för livsmedelsindustrin.

Kylning med hygienutformning för livsmedelsindustrin

Rittal har uppgraderat sina luft/vattenvärmeväxlare för kylning av kapslingar. Nu...

Läs mer


Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

ebm-papst kompakta och energisnåla DC-motorer i serien ECI (Elektroniskt kommuterade...

Läs mer

Nytt kostnadsoptimerat gripdon från SCHUNK

Det nya gripdonet MPC är speciellt utvecklat för hantering av små gripobjekt.

I applikationer där små gripobjekt skall hanteras är kraven på gripdonet ofta...

Läs mer
 IO-Link-system.

Premiär för BPS3000 – den första versionen av Generation 3000-serien med IO-Link digitalt kommunikationsprotokoll

Barksdale, en av de ledande tillverkarna av instrument för kontroll och övervakning av...

Läs mer
Bahco säkert arbete på hög höjd.

Bahco erbjuder en komplett verktygsserie för arbeten på hög höjd

Bahco kan nu tillhandahålla kompletta verktygslösningar för arbeten på hö...

Läs mer

Förenklat installationssystem av nivåflottörvakter i pumpgropar och brunnar

EZ Connex 4-port system från SJE-Rhombus förenklar dagens krångliga och tidskrävande installationer och underhåll av nivåflottörvakter i pumpgropar och brunnar.

EZ Connex 4-port system från SJE-Rhombus förenklar dagens krångliga och...

Läs mer


Norton introducerar ny plattform för kuggslipning och gängande slipskivor

Norton lanserar en ny plattform för kuggslipning. Den nya plattformen, som har beteckningen...

Läs mer
För tunga gripdetaljer och krav på tålighet mot höga dynamiska krafter är det viktigt med en kraftfull styrning och höga gripkrafter.

Gripdonet PGN-plus-P från SCHUNK nu också i explosionsskyddat utförande

SCHUNK introducerar nu ännu en variant till flaggskeppet PGN-plus-P. Alla storlekar av...

Läs mer
Appen CAT by AVENTICS visualiserar information om kolvhastighet och dämpningskaraktäristik för cylinderns aktuella ändlägesdämpning.

Visualisering säkerställer optimerad ändlägesdämpning för cylindrar

Många kunder använder Aventics Cushioning Adjustment Tool (CAT) för att göra...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se