Volvokoncernen i Nordamerika har beviljats ett federalt anslag på 20 miljoner dollar för att ta fram tunga lastbilar med förbättrad fraktkapacitet. Projektet sker inom ramen för Super Truck II, som initierats av den amerikanska energimyndigheten Department of Energy. Volvokoncernen och dess samarbetspartners kommer att skjuta till ett lika stort belopp.
Ett team bestående av forskare och ingenjörer inom Volvokoncernen kommer att använda alternativ motordesign och ett systemintegrerat tillvägagångssätt för att ta fram en lättare lastbil och trailer. Målet är att förbättra fraktkapaciteten med mer än 100 procent jämfört med 2009 års nivåer. Teamet kommer också att demonstrera en drivlina som klarar att nå en verkningsgrad på 55 procent.
Volvokoncernen kommer att dra nytta av sin ledande expertis inom fordonsutveckling och sina etablerade partnerskap med leverantörer inom avancerad teknologi och trailer-utrustning. Koncernen kommer också att kunna utnyttja sina innovationer inom områden som energieffektivitet, säkerhet och miljö.
Koncernens partner omfattar Michelin Americas Reserach Company (däck), Wabash National (trailrar), Metalsa (lättviktsramar), Johnson-Matthey Inc. (system för katalytisk efterbehandling av avgaser), Oak Ridge National Laboratory (testning och analys av katalytisk efterbehandling av avgaser), Peleton Technology (uppkopplade fordon/platooning), Pennsylvania State University (testning av uppkopplade fordon), Knight Transportation (åkeri verksamt inom fjärrtransporter) och Wegmans Food Markets (åkeri verksamt inom regionala transporter).
Källa: Volvo