Facebook

Instagram

Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål


2021-04-08

Bild: Volvo

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Redan i år planerar Volvo att starta tillverkningen av konceptfordon och komponenter med stål från SSAB framställt med vätgas.

– Vi är fast beslutna att bli ett klimatneutralt bolag senast 2050, i linje med Parisavtalet. Det innebär att våra fordon och maskiner kommer vara utsläppsfria när de är i drift, men också att vi ser över materialen som används i våra produkter, som exempelvis stål, och successivt går över till fossilfria alternativ även här. Detta är ett viktigt steg på vägen mot helt klimatneutrala transporter, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef Volvokoncernen.

– Vi tar nu stormsteg mot en helt fossilfri värdekedja hela vägen ut till slutkund. Tillsammans med Volvokoncernen kommer vi att inleda ett arbete för utveckling och serietillverkning av fossilfria stålprodukter. Vi vill arbeta tillsammans med våra kunder för att minska deras klimatpåverkan och samtidigt stärka deras konkurrenskraft. Vi tittar kontinuerligt på hur vi ska kunna bli en mer heltäckande leverantör av fossilfritt stål till kunder som Volvo. Det är en ny grön industriell revolution som vi ser växa fram, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB.

Redan under 2021 kommer Volvo börja tillverka de första konceptfordonen och -maskinerna med stål från SSAB framställt med vätgas. Under 2022 planeras serietillverkning i mindre skala, och sedan börjar en gradvis upptrappning mot massproduktion. Volvo och SSAB kommer även att samarbeta inom forskning och utveckling för att optimera användningen av stål i Volvos produkter vad gäller vikt och kvalitet, och tillsammans utveckla fler produkter av fossilfritt stål med målet att nå serietillverkning inom några år.

Det nytillverkade fossilfria stålet från SSAB blir ett viktigt komplement till traditionellt och återvunnet stål, som idag ingår i Volvos lastbilar, anläggningsmaskiner och andra produkter. Det fossilfria stålet tillverkas med en helt ny teknik med fossilfri el och vätgas. Resultatet blir en kraftigt minskad klimatpåverkan och en fossilfri värdekedja. Bedömningen från stålindustrin är att behovet av stål långsiktigt kommer att öka markant, och att fossilfritt nyproducerat stål behövs för att möta efterfrågan.

Inom ramen för partnerskapet ingår även att se över gemensamma logistiklösningar som kan bidra till att minska SSAB:s miljöpåverkan vid interna och externa transporter. Ambitionen är att använda fordon från Volvo som drivs av batterier eller bränsleceller.

SSAB har som mål att börja leverera fossilfritt stål till marknaden i kommersiell skala 2026. Utvecklingen av en fossilfri värdekedja från gruva till färdiga stålprodukter sker inom ramen för Hybrit-initiativet som SSAB driver tillsammans med LKAB och Vattenfall sedan 2016. Sedan augusti 2020 finns en pilotanläggning på plats som inom kort börjar tillverka mindre volymer av järnsvamp framställd med vätgas, som kommer att nyttjas för att tillverka det stål som kommer att användas i detta samarbete.


Källa: Volvo


Skriv ut



Industrin fortsätter vara den primära drivkraften

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

Återhämtningen i ekonomin i spåren av Coronakrisen har drivits av tillverkningsindustrin, industrinära tjänster och delar av detaljhandeln. När ekonomierna väl...

Läs mer
Kapab


SPM Instrument UK får stororder på utrustning för tillståndskontroll från Severn Trent Water

Det brittiska allmännyttiga företaget Severn Trent Water har beställt trettioå...

Läs mer
Dustcontrol
Kol- och stålgemenskapens gamla flagga viks ihop under överinseende av Romano Prodi och Enrico Gibellieri den 23 juli 2002, när gemenskapen upphörde efter 50 år.

Ny historisk rapport om Sveriges och Finlands medverkan i europeisk stålforskning

Lagom till Europadagen den 9 maj ger Jernkontorets bergshistoriska utskott ut en unik och...

Läs mer
Gloab550
Thomas Concrete Groups forsknings- och utvecklingschef, Ingemar Löfgren, demonstrerar den betongfilterpress som för första gången någonsin använts i Sverige i samband med att man provade fram rätt recept för den klimatförbättrade betongen

Unikt lab med hög kompetens hjälper kunder över världen

C-lab i Göteborg är företagets centra för forskning, utveckling, teknisk...

Läs mer
Hexagon
Simulatorprov - en viktig del för utveckling av Gripensystemet.

Saab får order på utvecklingsresurser för Gripen

Saab har fått en order från Försvarets Materielverk, FMV, för att stötta...

Läs mer

Grön energi mer än halverar CO2-utsläppen


Lesjöforsföretagen fortsätter att arbeta med hållbarhetsmålen, där...

Läs mer


TYRI investerar ytterligare i sitt EMC-laboratorium:

”Nu kan vi göra alla tester själva i vårt eget hus”

TYRI, världsledande inom belysning för arbetsmaskiner, fortsätter att investera i...

Läs mer


Bulten startar bygget av ny produktionsanläggning i Polen

Som tidigare meddelats, ämnar Bulten investera i en ny produktionsanläggning i...

Läs mer


Från avfall till produkt – test av mikrofibermaterial på Emballator Innovation Center

Biobaserade mikrofiber från fjädrar testas på Emballator Innovation Center fö...

Läs mer
GlobalEye, Gripen.

Saab har överlämnat sitt slutgiltiga erbjudande om stridsflygplan till Finland

Saab har med starkt stöd av den svenska regeringen lämnat in sitt bästa och...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift

Laser components











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se