Volvo Cars har nu presenterat en ny produktionsstrategi för Kina som innebär att produktionskapaciteten ska utökas och att Kina ska utvecklas till ett globalt tillverknings- och exportcenter. Detta görs för att tillgodose den växande efterfrågan på företagets nya bilar i USA, Europa och Asien och Stillahavsregionen.
Volvo Cars kommer att tillverka bilarna i S90-serien på sin skalbara produktarkitektur (SPA, Scalable Product Architecture) på fabriken i Daqing i Heilongjiang i norra Kina. I dag meddelades det dessutom att produktionen av den nya premiumsedanen i S90-serien kommer att flyttas från Europa till Kina.
Volvo meddelade även att befintliga och kommande medelstora SPA-modeller i 60-serien kommer att byggas på fabriken i Chengdu i Szechuan-provinsen i västra Kina, medan de mindre CMA-modellerna (Compact Modular Architecture) i 40-serien kommer att tillverkas på en fabrik som företaget håller på att bygga i Luqiao, 35 mil söder om Shanghai.
– Våra tre fabriker – och strategin att bygga en serie på varje fabrik – ger oss en effektiv produktionsstruktur som säkrar våra tillväxtmöjligheter i framtiden, säger vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
Fabriken i Luqiao ägs av Zhejiang Geely Holdings men drivs av Volvo Cars. Här ska Volvos nya serie med CMA-baserade mindre modeller i 40-serien tillverkas tillsammans med CMA-baserade bilar för LYNK & Co, det nya bilmärket som lanserades i oktober av Geely Auto, som resultat av de många fördelarna med de industriella synergierna som organisationen utvecklat.
Utökningen av produktionskapaciteten i Kina är ett viktigt steg på vägen mot ett större globalt industriellt fotavtryck för Volvo.
Volvo har för närvarande två fabriker i Europa – en i Sverige och en i Belgien. Fabriken i Göteborg ska fortsätta med tillverkningen av SPA-bilarna i 90- och 60-serien. Fabriken i Gent kommer så småningom att endast tillverka CMA-bilar i nya 40-serien.
Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export.
Detaljerna i Volvos nya produktionsstrategi för Kina presenterades samma dag som företaget visade upp den nya Kinabyggda versionen av sin S90-sedan samt den uppgraderade lyxmodellen S90 Excellence på en visning före den officiella premiärvisningen på den kinesiska bilsalongen Guangzhou Motor Show 2016.
Nya S90 blir den mest exklusiva bil som någonsin tillverkats i Kina. Båda versionerna kommer att byggas på Volvo Cars fabrik i Daqing och exporteras till hela världen, vilket kommer att visa prov på de höga kvalitetskraven som Volvo har i sin globala produktionsstrategi.
Alla Volvo Cars fabriker arbetar med det globala produktionssystemet Volvo Car Manufacturing System (VCMS) och följer företagets globala tillverknings- och kvalitetsstandarder.
Volvo har öppnat vägen för export av Kinatillverkade bilar till globala marknader. 2015 blev Volvo det första västerländska bilmärket som exporterade en kinatillverkad premiumbil till USA, i form av en S60 Inscription.
Källa: Volvo