Medvetna om att kunna skapa mer med mindre, planerar 70 % att använda 3D-utskrifter till att utforska nya tillverkningsstrategier och tekniker. 56 % planerar att använda teknologin till att minska lagerhanterings-, frakt- och materialkostnader genom att skriva ut produkter till kunder efter behov. För att snabbt kunna anpassa och experimentera med produkter efter kundkrav som kontinuerligt ändras, planerar även 80 % av SMB:erna att införliva 3D-teknik i deras produktutvecklingscykler.
– Nya sätt att skriva ut skapar en marknad på lika villkor för små och medelstora företag. Genom att hjälpa till att minska produktions- och utvecklingsproblem, använder sig smarta organisationer av 3D-teknik för att eliminera några av de grundläggande hinder de ofta stöter på inom försörjningskedjan eller i konkurrensen med större marknadsledande företag. Detta är avgörande för alla företag som försöker växa och bli en starkare aktör på marknaden, säger David Mills, CEO för Ricoh Europe.
Vinningen i att investera i ny utskriftsteknologi, såsom 3D-teknik, är redan mätbar. 69 % av SMB:erna säger att utskrifter spelar en grundläggande roll i deras möjlighet att kapitalisera på nya affärsmöjligheter. Dessutom anser 65 % att nya typer av utskriftsteknologier hjälper deras organisation att övervinna kund- och leverantörsproblem, och 71 % säger att ny utskriftsteknologi hjälper till att göra verksamheten smidigare.
– 3D-utskrifter, eller additiv tillverkning som vi säger på Ricoh, reducerar den mängd material som behövs i produkttillverkningen eftersom spillet minskar – perfekt för miljömedvetna företag. När fler och fler SMB:er övergår till 3D-teknik och andra typer av utskriftsteknologier för att nischa sig på marknaden, kommer de företag som väljer att inte göra det riskera att hamna på efterkälken, säger David Mills.
Källa: Ricoh Sverige AB