Facebook

Instagram

Svensk högskola och världsledande industriföretag i samarbete för grönare flygmotorer


2022-04-27

Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran.
Bild: Safran/Cyril Abad/CAPA Pictures
Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran.

Flygindustrin söker febrilt efter ny teknik som kan bidra till att minska flygets utsläpp av klimatskadliga ämnen. I ett nystartat projekt undersöker Högskolan Västs forskare hur termisk sprutning kan användas för ytbeläggning av kompositkomponenter i nästa generation jetmotorer. Pratt & Whitney, Safran och Saint-Gobain är några av de globala företag som medverkar.

En viktig del av flygindustrins arbete med att minska flygets utsläpp av växthusgaser är att utveckla lättare och effektivare jetmotorer.

– Ett sätt är att höja förbränningstemperaturen i motorns brännkammare, ett annat sätt är att minska motorns vikt. Keramkompositer tål väldigt höga temperaturer, har utmärkta egenskaper och väger en tredjedel av de superlegeringar som används i dagens flygmotorer, förklarar Nicolaie Markocsan, professor i termisk sprutning vid Högskolan Väst.

– Men ett problem är att keramkompositer påverkas negativt av vattenångan som finns i motorns förbränningsgaser. Lösningen är att ytbelägga keramkompositen med ett tätt skikt för att undvika kontakt med gaserna. Termisk sprutning kan vara en utmärkt ytbeläggningsteknik för dessa beläggningar som på engelska benämns ”environmental barrier coatings”.

Termisk sprutning är ett billigt och relativt enkelt sätt att belägga ytor med material som skyddar metaller, kompositer och andra material för olika former av slitage. Högskolan Västs forskare är sedan många år internationellt erkända för sin forskning inom termisk sprutning.


Sätter Högskolan Väst på kartan
– Våra tidigare forskningsresultat inom termisk sprutning har väckt intresse hos flygindustrin. Nu har några av de stora aktörerna inom flygmotorbranschen kontaktat oss för att de vill medverka i det här projektet. Att konkurrerande företag som Pratt & Whitney och Safran vill samverka i den här forskningen visar hur stor påverkan klimatkrisen har, och kanske också vilket förtroende de har för högskolans forskning.

– Flygindustrin vill utröna om termisk sprutning kan vara en lämplig teknik för ytbeläggning i den nya generationen av flygmotorer. Vi hoppas kunna bidra till att lösa en del av de problem som finns med att utveckla tillräckligt täta skikt med optimal mikrostruktur.

Forskarna ska nu bygga kunskap om hur ytbeläggning på keramisk komposit med termisk sprutning påverkar kompositens mikrostruktur. Målet är att utveckla en produktionsprocess som ger ett optimalt resultat och som är överförbart till industrin.

Det treåriga forskningsprojektet finansieras av Vinnova. Partner i projektet är GKN Aerospace, Pratt & Whitney, Safran, Saint-Gobain, Northwest MetTech och TS Engineering.


Källa: Högskolan Väst

Skriv ut



Hållbart samarbete i Katrineholm. Svensk Kabelåtervinnings Ingemar Öhman och Vinnings Saga Gutafsson på kundbesök hos Azeez Agha, råvaruplanerare på SKF Mekan.
Hållbart samarbete i Katrineholm. Svensk Kabelåtervinnings Ingemar Öhman och Vinnings Saga Gutafsson på kundbesök hos Azeez Agha, råvaruplanerare på SKF Mekan.

Från kabelskrot till metallgjutning - ett hållbart samarbete i Katrineholm

För alla inom metallåtervinningsbranschen är hållbarhet och cirkulär ekonomi ingjutet i kärnverksamheten. Så också hos Vinning där alla snart 20...

Läs mer


Saab får svensk beställning på torpedtub för ytstridsfartyg

Saab har fått en beställning från Försvarets Materielverk (FMV) på en...

Läs mer
oem_automation_550
Kapab


Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar

De 110 lastbilarna är den hittills största ordern av tunga elektriska fordon för...

Läs mer
Detaljanalyser av plasten i bränsleavfallet ska hjälpa E.ON att öka återvinning och utsortering.

Detaljerad analys ska fasa ut E.ONs förbränning av plast

Detaljerade analyser av bränsleavfall ska hjälpa E.ON att minska plastförbrä...

Läs mer
Hexagon


Ahlstrom-Munksjö ingår samarbete med SKF inom tillståndsbaserat underhåll

Ahlstrom-Munksjö AB i Jönköping ingår ett samarbete med SKF inom tillstå...

Läs mer
KG Fridman
Skiss över produktionsanläggning i Köpmanholmen (bilden är en illustration).

Cinis Fertilizer säkrar elanslutning till första produktionsanläggningen

Cinis Fertilizer har tecknat avtal med E.ON Energidistribution om elanslutning till bolagets fö...

Läs mer
Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk.

Minskad stålproduktion i april 2022

Under april månad 2022 producerades totalt 398 tusen ton råstål i Sverige. Det...

Läs mer
Staffan Reimendal och Jens Thor Hansen var väldigt nöjda med dagarna på Elmia Polymer.

Engel gör plastindustrin smartare med digitala lösningar

Stabila processer, ökad produktivitet, och hög flexibilitet. Inject 4.0 från Engel...

Läs mer


Mest lästa











Heidenhain





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se