Facebook

Instagram

SSAB och Volvo Cars inleder samarbete kring fossilfritt stål


2021-06-16

Bild från Volvos fabrik i Daqing, Kina.
Bild: Volvo
Bild från Volvos fabrik i Daqing, Kina.

SSAB inleder ett samarbete med Volvo Cars för att gemensamt utforska fossilfritt, högkvalitativt stål för användning i fordonsindustrin.

Samarbetet gör Volvo Cars till den första biltillverkaren att arbeta med SSAB och dess HYBRIT-initiativ, stålindustrins mest ambitiösa och avancerade inom fossilfri stålutveckling.

Som en del av samarbetet kommer Volvo Cars att bli den första biltillverkaren som säkrar SSAB-stål tillverkat av vätgasreducerat järn från HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå. Detta stål kommer att användas för provningssyften och kan komma att användas i en konceptbil.

SSAB siktar på att kunna förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala 2026. Volvo Cars har som mål att bli den första biltillverkaren som använder fossilfritt stål för sina egna produktionsbilar.

– Vi bygger en helt fossilfri värdekedja hela vägen till slutkunden, säger Martin Lindqvist, VD och Koncernchef SSAB. – Vår banbrytande teknik har praktiskt taget inget koldioxidavtryck och kommer att bidra till att stärka våra kunders konkurrenskraft. Tillsammans med Volvo Cars strävar vi efter att utveckla fossilfria stålprodukter för framtidens bilar.

– Eftersom vi kontinuerligt minskar vårt totala koldioxidavtryck, vet vi att stål är ett viktigt område för ytterligare utveckling, säger Håkan Samuelsson, VD på Volvo Cars. – Samarbetet med SSAB om utveckling av fossilfritt stål skulle kunna ge betydande utsläppsminskningar i vår leverantörskedja.

HYBRIT startades av SSAB, järnmalmsproducenten LKAB och energiföretaget Vattenfall. Projektet syftar till att ersätta kokskol, som traditionellt behövs för järnmalmsbaserad ståltillverkning, med fossilfri el och vätgas. Resultatet förväntas bli världens första fossilfria ståltillverkningsteknik, med ett i det närmaste obefintligt koldioxidavtryck.

Den globala stålindustrin står för cirka 7 procent av de direkta koldioxidutsläppen globalt då industrin i dagsläget domineras av en järnmalmsbaserad ståltillverkningsteknik, med hjälp av masugnar som eldas med kokskol.

För Volvo Cars uppgår koldioxidutsläppen för företagets bilar till cirka 35 procent i en bil med traditionell drivlina och 20 procent i en helt eldriven bil från materialet och tillverkningen av bilens komponenter.

SSAB har som mål att minska Sveriges koldioxidutsläpp med 10 procent och i Finland med 7 procent genom HYBRIT-tekniken, som använder vätgas som produceras av vatten och fossilfri el istället för kokskol.


Källa: SSAB


Skriv ut



Saab moderniserar den tyska marinen

Den tyska marinens fregatter i klassen Brandenburg (F123) ska få nya marina radarsystem och eldledningssystem (bilden är en illustration).

Saab har skrivit kontrakt med tyska försvarets materielverk, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw), och fått en beställning...

Läs mer
Kapab


Ruukki Construction blir först att leverera fossilfria byggprodukter i stål

Ruukki Construction, ett dotterbolag i SSAB-koncernen, har förbundit sig att bli det fö...

Läs mer
Dustcontrol
Mattias Philipsson, vd för Svensk Plaståtervinning.

Stora utsläppsminskningar vid återvinning av plastförpackningar

Tre år efter att Svensk Plaståtervinnings anläggning i Motala invigdes har man...

Läs mer
Gloab550


Digitaliseringsprojekt av smältverk ska öka produktivitet och lönsamhet för Indiens ledande stålföretag

Digitala lösning kopplar samman verksamheten i stålverket med skänk- och...

Läs mer
Hexagon
Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.

Järnvägen ska halvera industrijättens transportutsläpp

VR Transpoint och SSAB har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter...

Läs mer


Saab levererar träningssystem till Nederländerna

Saab har tecknat ett avtal för leveranser av militära träningssystem och service...

Läs mer
Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for...

Läs mer
Järnsvamp producerad vid HYBRIT-piloten i Luleå.

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall först i världen med vätgasreducerad järnsvamp

SSAB, LKAB och Vattenfall har nu producerat världens första vä...

Läs mer

Folksam ökar ägandet i SSAB

Ylva Wessén, vd för Folksamgruppen.

Folksam har i dag flaggat för ett ökat innehav i stålföretaget SSAB. Innehavet...

Läs mer
Visionsbild över SEEL – Swedish Electric Transport Laboratory (bilden är en illustration).

Byggstart för Sveriges största forskningsanläggning för el- och laddfordon

I våras startade samarbetet mellan Vestia och Castellum för projekt SEEL och nu är...

Läs mer


Mest lästa














Finnsafety


Edmolift

Laser components












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se