Facebook

Instagram

Scania utsedd till Green Truck femte året i följd


2021-06-14

Bild: Scania

För femte året i följd har en Scania utsetts till ”Green Truck”, en eftertraktad tysk utmärkelse för lastbilstillverkare. Priset bygger på ett presstest som två ledande tyska facktidskrifter ligger bakom, ett test som under åren har utvecklats till något av ett slags inofficiellt världsmästerskap när det handlar om transporteffektivitet för långtradare.

− Orden som kommer för mig ”total framgång” och ”kundvärde”, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och global chef för Scania Trucks, som en första reaktion på nyheten om Scanias senaste triumf i Green Truck och det faktum att Scania har förvandlat övriga branschen till ständiga tvåor.

− Det ska egentligen inte vara möjligt att vinna den här utmärkelsen fem år i rad, ändå är det just det vi har gjort. Jag ser det som det definitiva beviset för att Scanias drivlineteknik verkligen hjälper våra kunder i deras ständiga strävan att hitta den bästa totala driftsekonomin.

”Green Truck” arrangeras av de båda tyska facktidskrifterna ”Trucker” och ”Verkehrs-Rundshau” och 2021 års upplaga var inte mindre krävande än tidigare år. Man stipulerade en tågvikt på 32 ton och en motoreffekt på upp till 430 hk för de fordonskombinationer som skulle ta sig an den drygt 340 kilometer långa teststräckan strax norr om München. Scania ställde upp med en R 410 dragbil som lyckades prestera ett resultat som lämnade de övriga deltagarna bakom sig: snittförbrukningen landade på 23,53 liter/100 km och snitthastigheten låg på 80,6 km/h, ett mycket starkt resultat med tanke på att delar av teststräckan är klart utmanande med kuperad terräng.

Deltagarna övervakas noggrant, och testet körs på allmänna vägar med en blandning av motorväg och landsväg. Faktorer som kan påverka enskilda resultat, som trafikförhållanden eller vädret, kompenserar arrangörerna för genom att använda en referensbil. Alla lastbilar har också likadana däck av samma fabrikat, med samma lufttryck och samma miltal.

− Att kunna erbjuda de effektivaste lastbilarna är inte bara en del av vårt DNA och något vi alltid strävar efter, det är också extremt viktigt i kampen mot klimatförändringarna och för att nå våra ambitiösa, vetenskapligt baserade utsläppsmål, säger Stefan Dorski. Trots att elektrifieringen är på väg behöver vi, här och nu, de mest effektiva förbränningsmotorerna för att nå målen som stipuleras i Parisavtalet, något som Scania har förbundit sig att göra.

Scania tillmäter presstester stor betydelse som en del i sitt fortlöpande utvecklings-arbete. De är också av betydande värde för potentiella lastbilskunder eftersom de utvärderingar som oberoende fackjournalister gör i mångas ögon är den mest relevanta konsumentinformation som finns på marknaden.

 − Vissa tror att våra presstestfordon är ”preparerade” eller specialtillverkade på något sätt, vilket de inte är, säger Stefan Dorski. Det är helt vanliga bilar från bandet, exakt likadana som de våra kunder beställer. De är givetvis välskötta och korrekt servade, men det rekommenderar jag alla kunder att göra. Det verkligt fina med ”Green Truck” och andra presstester är att de vinnare Scania ställer upp med är fordon med samma ursprung och kvaliteter som de kunderna använder i sitt dagliga arbete.


Källa: Scania


Skriv ut



Saab moderniserar den tyska marinen

Den tyska marinens fregatter i klassen Brandenburg (F123) ska få nya marina radarsystem och eldledningssystem (bilden är en illustration).

Saab har skrivit kontrakt med tyska försvarets materielverk, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw), och fått en beställning...

Läs mer
Kapab


Ruukki Construction blir först att leverera fossilfria byggprodukter i stål

Ruukki Construction, ett dotterbolag i SSAB-koncernen, har förbundit sig att bli det fö...

Läs mer
Dustcontrol
Mattias Philipsson, vd för Svensk Plaståtervinning.

Stora utsläppsminskningar vid återvinning av plastförpackningar

Tre år efter att Svensk Plaståtervinnings anläggning i Motala invigdes har man...

Läs mer
Gloab550


Digitaliseringsprojekt av smältverk ska öka produktivitet och lönsamhet för Indiens ledande stålföretag

Digitala lösning kopplar samman verksamheten i stålverket med skänk- och...

Läs mer
Hexagon
Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.

Järnvägen ska halvera industrijättens transportutsläpp

VR Transpoint och SSAB har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter...

Läs mer


Saab levererar träningssystem till Nederländerna

Saab har tecknat ett avtal för leveranser av militära träningssystem och service...

Läs mer
Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for...

Läs mer
Järnsvamp producerad vid HYBRIT-piloten i Luleå.

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall först i världen med vätgasreducerad järnsvamp

SSAB, LKAB och Vattenfall har nu producerat världens första vä...

Läs mer

Folksam ökar ägandet i SSAB

Ylva Wessén, vd för Folksamgruppen.

Folksam har i dag flaggat för ett ökat innehav i stålföretaget SSAB. Innehavet...

Läs mer
Visionsbild över SEEL – Swedish Electric Transport Laboratory (bilden är en illustration).

Byggstart för Sveriges största forskningsanläggning för el- och laddfordon

I våras startade samarbetet mellan Vestia och Castellum för projekt SEEL och nu är...

Läs mer


Mest lästa














Finnsafety


Edmolift

Laser components












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se