Facebook

Instagram

Saab testar 3D-printad reservdel på Gripen för reparationer i fält


2021-03-31

Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200.
Bild: Saab
Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200.

Testflygningen med den 3D-printad yttre lucka.
Bild: Saab
Testflygningen med den 3D-printad yttre lucka.

Saab har genomfört ett test där Gripen för första gången flög med en 3D-printad yttre lucka, till skillnad från interna 3D-printade komponenter. Syftet med flygningen var att undersöka hur additiv tillverkning kan användas för att reparera flygplan som skadats i fält.

Testflygningen ägde rum i luften ovanför Saabs anläggning i Linköping, fredagen den 19 mars. Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200. Arbetet är ett steg framåt mot att 3D-printa reservdelar i fält för att snabbt kunna reparera trasiga eller skadade stridsflygplan på plats, en metod som skulle kunna spara värdefull tid.

I avsaknad av en digital 3D-modell av luckan, plockades orginalet bort från flygplanet och placerades i en skanner. Det är en process som i sin tur gör det möjligt att tillverka en exakt kopia av luckan, skräddarsydd till det individuella flygplanet.

– I en granskning av luckan efter flygningen såg vi inga strukturella förändringar, trots de krafter som den utsatts för under flygningen. Det här innebär potentiellt att underhållspersonal i fält kan få tillgång till indivuduellt anpassade reservdelar och inte längre behöver göra nödlösningar eller plocka delar från andra flygplan för att få tag på det de behöver. Det reducerar också antalet reservdelar som behöver tas med ut i fält, liksom tiden det tar att reparera ett skadat flygplan, säger Håkan Stake, kontraktsansvarig för underhåll till Gripen C/D, och ledare för utvecklingsprojektet.

För att den här förmågan ska kunna användas i fält krävs fortsatta tester, liksom överenskommelser om materialstandarder etc.

Den här milstolpen är den senaste i raden inom Saabs arbete inom additiv tillverkning. Under 2017 var Saab med och grundade konsortiet AMEXCI i det specifika syftet att driva tekniken framåt. Sedan dess har Saab tillsammans med Amexcis experter arbetat för att finna nya tillämpningar och sätt att producera delar och utrustning genom additiv tillverkning.

– Det här testflygningen med en komponent som har operationell påverkan på flygplanet är ett viktigt steg då ett flygplan, inklusive alla dess delar, alltid måste gå igenom en luftvärdighetsprocess med högt ställda krav. Additiv tillverkning kommer att förändra spelplanen helt när det gäller att öka operationell tillgänglighet i fält, säger Ellen Molin, chef för Saabs affärsområde Support and Services.

Nästa steg för Håkan Stake och hans team är att undersöka alternativ till materialet PA2200, material som även är flexibla och som tål kylan vid höga höjder. De ska också ta fram en containerlösning som gör det möjligt att ta med utrustning för 3D-printing ut i fält.


Källa: Saab


Skriv ut



Industrin fortsätter vara den primära drivkraften

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

Återhämtningen i ekonomin i spåren av Coronakrisen har drivits av tillverkningsindustrin, industrinära tjänster och delar av detaljhandeln. När ekonomierna väl...

Läs mer
Kapab


SPM Instrument UK får stororder på utrustning för tillståndskontroll från Severn Trent Water

Det brittiska allmännyttiga företaget Severn Trent Water har beställt trettioå...

Läs mer
Dustcontrol
Kol- och stålgemenskapens gamla flagga viks ihop under överinseende av Romano Prodi och Enrico Gibellieri den 23 juli 2002, när gemenskapen upphörde efter 50 år.

Ny historisk rapport om Sveriges och Finlands medverkan i europeisk stålforskning

Lagom till Europadagen den 9 maj ger Jernkontorets bergshistoriska utskott ut en unik och...

Läs mer
Gloab550
Thomas Concrete Groups forsknings- och utvecklingschef, Ingemar Löfgren, demonstrerar den betongfilterpress som för första gången någonsin använts i Sverige i samband med att man provade fram rätt recept för den klimatförbättrade betongen

Unikt lab med hög kompetens hjälper kunder över världen

C-lab i Göteborg är företagets centra för forskning, utveckling, teknisk...

Läs mer
Hexagon
Simulatorprov - en viktig del för utveckling av Gripensystemet.

Saab får order på utvecklingsresurser för Gripen

Saab har fått en order från Försvarets Materielverk, FMV, för att stötta...

Läs mer

Grön energi mer än halverar CO2-utsläppen


Lesjöforsföretagen fortsätter att arbeta med hållbarhetsmålen, där...

Läs mer


TYRI investerar ytterligare i sitt EMC-laboratorium:

”Nu kan vi göra alla tester själva i vårt eget hus”

TYRI, världsledande inom belysning för arbetsmaskiner, fortsätter att investera i...

Läs mer


Bulten startar bygget av ny produktionsanläggning i Polen

Som tidigare meddelats, ämnar Bulten investera i en ny produktionsanläggning i...

Läs mer


Från avfall till produkt – test av mikrofibermaterial på Emballator Innovation Center

Biobaserade mikrofiber från fjädrar testas på Emballator Innovation Center fö...

Läs mer
GlobalEye, Gripen.

Saab har överlämnat sitt slutgiltiga erbjudande om stridsflygplan till Finland

Saab har med starkt stöd av den svenska regeringen lämnat in sitt bästa och...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift

Laser components











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se