Facebook

Instagram

Exjobb löser utmaningar inom industrin


2021-06-15

Richard Hjertqvist and Emil Hafsteinsson, maskiningenjörsstudenter vid Högskolan i Skövde.
Bild: Högskolan i Skövde
Richard Hjertqvist and Emil Hafsteinsson, maskiningenjörsstudenter vid Högskolan i Skövde.

I maskinhallen på ett tillverkande företag står bearbetningsmaskiner och spottar ut detaljer på löpande band. Till synes kan det se ut som att maskinerna uppnår maxkapacitet: skärvätskan sprutar, verktygen är i rörelse och lådan med överblivet metallspån fylls på vartefter. Det ska mycket till för att stanna en maskin och testa nya arbetsmoment. Tänk om det kunde göras virtuellt så allt är klart innan produktionen stoppas. Går det verkligen? Det gör det, det är något Richard Hjertqvist och Emil Hafsteinsson, Högskolan i Skövde, kan bekräfta genom sitt examensarbete.

När det blev dags för maskiningenjörsstudenterna Richard Hjertqvist och Emil Hafsteinsson att påbörja sitt examensarbete fick de kontakt med Högskolans forskningspartner Powertrain Engineering Sweden tidigare Volvo Cars Skövde. Forskning från Högskolan i Skövde har visat att ledtiden i en av bearbetningsmaskinerna på företaget kan kortas genom att byta plats på två verktyg. Men innan underhållstekniker handfast genomför bytet ville Powertrain Engineering Sweden att forskningen skulle verifieras. Emil och Richards uppdrag blev att ta fram virtuella modeller och simulera arbetsmomentet för att på så sätt verifiera forskningen.

– Vi använde ett CAD program där vi byggde både de virtuella modellerna och simuleringen. Det började med att få ett objekt i rörelse som vi sedan utvecklade mer och mer där fler moment lades till. Under arbetets gång blev det tydligt, både för Richard och mig, vilken effekt det här skulle kunna få för tillverkande företag, säger Emil Hafsteinsson.


Låt produktionen rulla – testa virtuellt
Det Emil syftar på är att företag idag måste stoppa produktion, där varje minut är dyrbar när en förändring ska genomföras. I Powertrain Engineering Swedens fall handlade det om att byta plats på två verktyg och sedan testa ett par gånger för att säkerställa prestanda innan omstart. Eftersom Emil och Richard byggt momentet virtuellt i CAD och även där verifierat forskningen har de besparat Powertrain Engineering Sweden timmar av fysisk handpåläggning. Emil och Richard uttrycker båda att arbetet rullat på bra, även om de stött på en del utmaningar längs vägen.

– I vissa fall har det varit svårt att se vart rimliga begränsningar för simuleringen skulle dras, vilka aspekter ska vi simulera och vilka delar som kan byggas på vid framtida undersökningar, säger Richard Hjertqvist.


Powertrain Engineering Sweden: ”Imponerande resultat”
Richard och Emils examensarbete visar att det finns mycket för tillverkningsindustrin att vinna genom att ta arbetet till nästa nivå. Att helt enkelt börja arbeta systematiserat med virtuella modeller och simulering för att verifiera. För de flesta företag är det dock inte bara att göra, det krävs tid och resurser, resurser med rätt kompetens. Även om det är en bit kvar innan Powertrain Engineering Sweden själva kan arbeta likt Emil och Richard, är deras reaktioner på examensarbetet mycket positiva.

– Examensarbetet var en viktig del av ”Virtual Factories with Knowledge Driven Optimization (VF-KDO)” projektet. Virtuell verifiering av optimerade processlösningar är vårt mål och Richard och Emil har visat oss, på ett väldigt övertygande sätt, vilken potential virtuella processmodeller har. Väl genomfört arbete med imponerande resultat som överträffade våra förväntningar, säger Goran Ljustina på Powertrain Engineering Sweden.


”Förvånade och stolta”
Reaktionerna från Powertrain Engineering Sweden blev mycket positiva, själva är de, både förvånade och stolta över sitt examensarbete.

– Vårt arbete har överträffat våra förväntningar. Vi visste inte när vi började vart det skulle ta vägen och blev båda mycket förvånade och stolta över vårt examensarbete, säger Emil Hafsteinsson.


Nyttja teknik som underlättar
Det Richard och Emil åstadkommit genom att visualisera ett helt operationsmoment handlar inte bara om detaljförändringar i en virtuell modell. Det handlar också om transformation, att se nyttan och börja använda den teknik som underlättar vardagen. Att ta nästa steg i digitaliseringsresan och forma framtidens produktionsprocess. Just nästa steg är även något Emil och Richard påbörjat. Emil fokuserar nu på att avsluta sina studier och ta sin examen. Richard har kastat sig ut i arbetslivet och börjat som produktionstekniker på Volvo GTOs nya gjuteri. Det gemensamma examensarbetet och de positiva reaktionerna från Powertrain Engineering Sweden bär de med sig.

– Vi ser ljust på framtiden och hoppas att vårt arbete en dag kommer att användas för det vi tänkt, avslutar Richard Hjertqvist.


Källa: Högskolan i Skövde


Skriv ut



Saab moderniserar den tyska marinen

Den tyska marinens fregatter i klassen Brandenburg (F123) ska få nya marina radarsystem och eldledningssystem (bilden är en illustration).

Saab har skrivit kontrakt med tyska försvarets materielverk, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw), och fått en beställning...

Läs mer
Kapab


Ruukki Construction blir först att leverera fossilfria byggprodukter i stål

Ruukki Construction, ett dotterbolag i SSAB-koncernen, har förbundit sig att bli det fö...

Läs mer
Dustcontrol
Mattias Philipsson, vd för Svensk Plaståtervinning.

Stora utsläppsminskningar vid återvinning av plastförpackningar

Tre år efter att Svensk Plaståtervinnings anläggning i Motala invigdes har man...

Läs mer
Gloab550


Digitaliseringsprojekt av smältverk ska öka produktivitet och lönsamhet för Indiens ledande stålföretag

Digitala lösning kopplar samman verksamheten i stålverket med skänk- och...

Läs mer
Hexagon
Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.

Järnvägen ska halvera industrijättens transportutsläpp

VR Transpoint och SSAB har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter...

Läs mer


Saab levererar träningssystem till Nederländerna

Saab har tecknat ett avtal för leveranser av militära träningssystem och service...

Läs mer
Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for...

Läs mer
Järnsvamp producerad vid HYBRIT-piloten i Luleå.

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall först i världen med vätgasreducerad järnsvamp

SSAB, LKAB och Vattenfall har nu producerat världens första vä...

Läs mer

Folksam ökar ägandet i SSAB

Ylva Wessén, vd för Folksamgruppen.

Folksam har i dag flaggat för ett ökat innehav i stålföretaget SSAB. Innehavet...

Läs mer
Visionsbild över SEEL – Swedish Electric Transport Laboratory (bilden är en illustration).

Byggstart för Sveriges största forskningsanläggning för el- och laddfordon

I våras startade samarbetet mellan Vestia och Castellum för projekt SEEL och nu är...

Läs mer


Mest lästa














Finnsafety


Edmolift

Laser components












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se