Facebook

Instagram

Bio4Energy-forskare lanserar ny teknik att framställa gröna kolväten


2018-03-20

<span class=\
Bild: William Siljebo, Bio4Energy©
Forskare inom forskningsmiljön Bio4Energy vid Umeå universitet har byggt en pilotanläggning som kan leverera

<span class=\
Bild: Mattias Pettersson
Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Kemiska institutionen.

Forskare inom forskningsmiljön Bio4Energy vid Umeå universitet lanserar tillsammans med företaget Eco-Oil en ny teknik för att framställa ”gröna” kolväten. Tillverkningsprocessen ryms i en vanlig fraktcontainer och kan hanteras av lekmän. Både tekniken, som bygger på katalytisk-termisk produktion, och pilotanläggningen den testats i, har redan dragit till sig uppmärksamhet från investerare i Sverige och Tyskland.

– Containrarna kan skeppas var som helst i världen, säger forskningsledaren Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Kemiska institutionen och Bio4Energy, Umeå universitet, och Åbo Akademi.

Kolväten utgör grunden till fossila transportbränslen som bensin, diesel och flygplansbränsle. Att framställa dem på biobaserad väg, till exempel från skogsråvara, är hett inom forskning och utveckling. Drivmedelsindustrin efterfrågar kostnadseffektiva lösningar för biodrivmedel som kan blandas med fossila bränslen i syfte att minska de senares klimatpåverkan.

– Teknologin behöver inte byggas i bioraffinaderiskala, säger Jyri-Pekka Mikkola. Det kan vara en mack eller en by som använder tekniken. Eftersom man även får ut gasol och vatten, kan man även tänka sig att producera el på småskalig väg, via en gasmotor, och återanvända vattnet, förklarar han.

Den pilotanläggning som tillverkats för att testa tekniken kan leverera upp till 250 liter grön bensin, diesel eller flygplansbränsle per dygn, beroende på vilken råvara som används och vilka inställningar som görs. Startmaterialen är vatten och socker som tillverkats ur jordbruksavfall, skogsrester eller rötat avfall. Dessa jäses till en alkohol, till exempel etanol. Pilotanläggningen omvandlar den biobaserade alkoholen till grönt transportbränsle, gasol och vatten.

Tekniken marknadsförs av företaget Eco-Oil, där Kent van Klint är vd. Nästa steg är att ta processen upp till kommersiell skala, via en demonstrationsanläggning. I vår åker Mikkola och van Klint till Tyskland för att träffa möjliga investerare, inbjudna av börsen i Stuttgart.

– Två fullskaliga anläggningar ska byggas. En för bensin och en för diesel, enligt principen att det inte ska blandas i något som är av fossilt ursprung. Båda bränslena blir exakta kemiska kopior av sina syntetiska motsvarigheter, säger Kent van Klint.

– Vårt affärsupplägg är att producera och sälja anläggningar, tillägger Kent van Klint.

– Vi överlåter till dem som har kapital att bygga fullskaliga anläggningar, fyller Jyri-Pekka Mikkola i. Vår tanke är att koncentrera oss på att sälja licenser och tillverka katalysatorerna. Hemligheten är i katalysatorerna.

Uppfinningen och pilotanläggningen är framtagna av Mikkola och kollegorna Ajaikumar Samikannu, William Siljebo och Lakhya Konwar i Bio4Energy vid Umeå universitet. Samtliga är delägare i företaget Eco-Oil.



Källa: Umeå universitet


Skriv ut



Saab moderniserar den tyska marinen

Den tyska marinens fregatter i klassen Brandenburg (F123) ska få nya marina radarsystem och eldledningssystem (bilden är en illustration).

Saab har skrivit kontrakt med tyska försvarets materielverk, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw), och fått en beställning...

Läs mer
Kapab


Ruukki Construction blir först att leverera fossilfria byggprodukter i stål

Ruukki Construction, ett dotterbolag i SSAB-koncernen, har förbundit sig att bli det fö...

Läs mer
Dustcontrol
Mattias Philipsson, vd för Svensk Plaståtervinning.

Stora utsläppsminskningar vid återvinning av plastförpackningar

Tre år efter att Svensk Plaståtervinnings anläggning i Motala invigdes har man...

Läs mer
Gloab550


Digitaliseringsprojekt av smältverk ska öka produktivitet och lönsamhet för Indiens ledande stålföretag

Digitala lösning kopplar samman verksamheten i stålverket med skänk- och...

Läs mer
Hexagon
Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.

Järnvägen ska halvera industrijättens transportutsläpp

VR Transpoint och SSAB har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter...

Läs mer


Saab levererar träningssystem till Nederländerna

Saab har tecknat ett avtal för leveranser av militära träningssystem och service...

Läs mer
Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for...

Läs mer
Järnsvamp producerad vid HYBRIT-piloten i Luleå.

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall först i världen med vätgasreducerad järnsvamp

SSAB, LKAB och Vattenfall har nu producerat världens första vä...

Läs mer

Folksam ökar ägandet i SSAB

Ylva Wessén, vd för Folksamgruppen.

Folksam har i dag flaggat för ett ökat innehav i stålföretaget SSAB. Innehavet...

Läs mer
Visionsbild över SEEL – Swedish Electric Transport Laboratory (bilden är en illustration).

Byggstart för Sveriges största forskningsanläggning för el- och laddfordon

I våras startade samarbetet mellan Vestia och Castellum för projekt SEEL och nu är...

Läs mer


Mest lästa














Finnsafety


Edmolift

Laser components












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se