”Det här är en viktig förändring i hur vi driver vår lastbilsverksamhet med ökat mandat för våra försäljningsorganisationer att styra och utveckla sin affär med ett uttalat ansvar för lönsamhet och organisk tillväxt”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef Volvo. ”Vi får en enklare organisation där besluten fattas snabbare och närmre kund samtidigt som respektive lastbilsvarumärke finns representerat i koncernledningen med ett gemensamt ansvar att optimera hela Volvokoncernens lastbilsaffär.”
Efter flera år av tillväxt genom förvärv följt av större omstruktureringar och kostnadsbesparingar går nu Volvokoncernen gradvis in i en ny fas med större fokus på kund, organisk tillväxt och förbättrad lönsamhet.
”De senaste årens arbete med att utnyttja synergier mellan våra olika varumärken har gett resultat och skapar möjligheten att nu göra Volvokoncernen till världens mest eftertraktade tillverkare av transportlösningar”, säger Martin Lundstedt. ”Målet med den nya styrmodellen är att alla koncernens affärsområden skall drivas med samma tydliga affärsmässiga principer där varje enhet kan följa och optimera sin egen resultatutveckling på kort och lång sikt.”
Koncerns teknik- och produktutvecklingsorganisation och produktionsorganisation för lastbilar fortsätter att ansvara för gemensam utveckling och produktion. Där utöver kommer särskilda resurser tillföras respektive varumärke. Samtidigt bildar inköp för lastbilsverksamheten en egen enhet och tar plats i koncernledningen. Organisationsförändringen innebär i sig ingen planerad förändring i antalet anställda i koncernen.
Den nya organisationen gäller från den 1 mars 2016. Volvokoncernen kommer då att bestå av tio affärsområden:
Volvo Trucks, UD Trucks, Mack Trucks, Renault Trucks, Value Truck & JV:s, Volvo Construction Equipment, Volvo Buses, Volvo Penta, Governmental Sales och Volvo Financial Services.
Källa: Volvo