Facebook

Instagram

Terrängtransport med virke kan leda till markpackning också på steniga marker


2017-08-24

Körning på en av försöksytorna i Rotflakamyran år 2012 med en fullastad skotare som väger 35 ton.
Bild:Linnea Hansson
Körning på en av försöksytorna i Rotflakamyran år 2012 med en fullastad skotare som väger 35 ton.

Linnea Hansson tar prover ut mineraljorden i ostörd mark.
Bild:Annemieke Gärdenäs
Linnea Hansson tar prover ut mineraljorden i ostörd mark.

Körspår i en av sluttningarna i Rotflakamyran ca två månader efter körning.
Bild:Linnea Hansson
Körspår i en av sluttningarna i Rotflakamyran ca två månader efter körning.

Porsystemet i en cylinder från den ostörda marken och i en cylinder från spåret i störd mark. Bilden är skapad med metoden röntgentomografi.
Bild:Linnea Hansson
Porsystemet i en cylinder från den ostörda marken och i en cylinder från spåret i störd mark. Bilden är skapad med metoden röntgentomografi.

Idag trafikeras skogsmark året om på grund av industrins efterfrågan på färsk skogsråvara. Det innebär att marken trafikeras även under blötare perioder när den är känslig för markpackning och spårbildning. SLU och Skogforsk har undersökt vilken påverkan terrängtransport med virke kan ha på markens fysikaliska egenskaper, såsom porsystem och vattenledningsförmåga. De kom fram till att i hjulspår är markens porvolym och vattenledningsförmåga markant lägre än i marken intill.

Under de senaste femtio åren har vi sett en stadig utveckling mot ett mer mekaniserat skogsbruk. Körning med tunga skogsmaskiner kan leda till markpackning, omblandning av jorden och spårbildning. Det i sin tur kan leda till oönskade effekter på mark, vattendrag och trädens tillväxt. Internationella studier har visat att markkompaktering både kan minska och öka trädens tillväxt, men de flesta studierna pekar på en tillväxtminskning.

Markpackningen undersöktes med röntgen

Forskarna, som kommer från institutionen för mark och miljö på SLU och Skogforsk, studerade marken efter körning med en fullastad skotare på stenig moränmark på två hyggen i norra Sverige. På det ena hygget hade det tidigare växt ett granbestånd och på det andra ett blandbestånd med tall och gran.

Jordprover samlades in från den översta mineraljorden, både i och bredvid hjulspåren som orsakats av sex överfarter med en skotare lastad med virke (35 ton). Jordens fysikaliska egenskaper undersöktes sedan med hjälp av klassiska jordanalyser på laboratoriet och med röntgentomografi, en icke-destruktiv metod för att synliggöra porer tredimensionellt och därmed göra det möjligt att kvantifiera storleken på sammanhängande porer.

Jordens vattenledningsförmåga minskade med 70 procent

– Vi såg att jordens förmåga att leda vatten var 70 procent lägre i hjulspåren än i marken bredvid! Röntgenbilderna visade att det berodde på att den totala porvolymen blivit mindre och att framförallt de stora porerna tryckts ihop så att vattnet hade svårt att ledas vidare genom jorden, säger Linnea Hansson, en av forskarna bakom studien.

Terrängkörning med tunga skogsmaskiner kan alltså påverka jordens fysikaliska egenskaper i den översta mineraljorden, även på mark med grov textur där man sällan har problem med spårbildning. De två olika metoderna med röntgenbildanalyser och fysikaliska analyser på laboratoriet stämde väl överens med varandra, vilket också var ett intressant resultat från studien.

Rötternas syretillgång kan försämras efter markpackning

Efter körning minskade den totala porvolymen i jorden och därför också volymen av luftfyllda porer. Jordens förmåga att hålla vatten ökade, något som kan leda till längre perioder med hög vattenhalt. Därigenom finns en risk att både plantornas rötter och mykorrhizan (symbiotiska svamptrådar som växer med trädrötter och ökar trädens näringsupptag) får för lite syre, speciellt om gasutbytet mellan marken och luften samtidigt försämras genom att porerna trycks ihop och skärs av. Den försämrade syretillgången under blöta perioder skulle kunna påverka tillväxten i körspåren negativt.

– Längre perioder med hög vattenhalt i hjulspåren leder också till en ökad risk för ytavrinning och erosion, vilket kan få konsekvenser för vattenkvaliteten i de mindre vattendragen, säger Annemieke Gärdenäs, en annan av forskarna bakom studien.

Nu rekommenderar forskarna att det görs fler undersökningar kring terrängstransporters påverkan på skogsmark i stort, och även specifikt på grova jordarter, för att ta reda på hur plantetablering och tillväxt kan påverkas samt vad markpackning kan få för miljökonsekvenser. De efterlyser också studier av hur markberedning påverkar markpackning och därmed planttillväxt i körspåren, både på kort och lång sikt.

Källa: SLU


Tipsa en vn Skriv ut





Hydroscand och Sågtjänst tecknar nytt avtal – stärker sågverksindustrin med anpassade pneumatiklösningar, produkter och tjänster

Hydroscand stärker sitt engagemang inom sågverksindustrin genom ett nytt samarbetsavtal...

Läs mer
Flamkontroll
Ett av Södra Skogsägares sågverk ligger i Långasjö. 

Kan smartare underhåll effektivisera sågverksindustrin?

Kan ett dynamiskt underhållsarbete göra högautomatiserade sågverk mer robusta...

Läs mer


Södra i samverkan för svensk elförsörjning

Industrikraft ägs av svenska industriföretag och utgör en gemensam plattform fö...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
<span>3D-renderad skiss på hur fabriken kan komma att se ut på Södras kombinat i Mönsterås. <br /></span><div><span style=\

Södra blir världens största producent av sulfatlignin

Som ett steg i strategin att göra mer av varje träd etablerar Södra nu en ny...

Läs mer


Hydroscand SlangExpress ökar tillgängligheten genom snöskoter

Hydroscand lanserar en snöskoter för att göra sin mobila slangservice SlangExpress...

Läs mer


Nyhet! Alstor 850 kombimaskin

Världspremiär och visning av den helt nya Alstor 850 och Alstor 850H skedde i helgen...

Läs mer


Woodsafe växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa....

Läs mer


Södra lanserar ny högteknologisk timmerbil – styrs med VR

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Götaland. Den...

Läs mer


Skogsnäringens forskningsagenda stärker Sveriges position som föregångare i omställningen

Sverige är en av världens fem största exportörer av skogsbaserade produkter....

Läs mer


Stora Enso planerar att avyttra skogsbruksverksamhet i Kina

Stora Enso har inlett en försäljningsprocess för en eventuell avyttring av sin...

Läs mer


Oväntad styrka för svenska sågverk i en vikande trävarukonjunktur

Marknaden för trävaror präglas fortsatt av hög produktionstakt och höga...

Läs mer


Södra satsar på klimatrelaterad forskning – delar ut sju miljoner kronor

Södras forskningsstiftelse delar nu ut sju miljoner kronor till nio forskningsprojekt för...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se