Facebook

Instagram

Skogsnäringens Forskningsagenda är branschens enade röst


2018-01-12

Karl-Henrik Sundström Stora Enso
Bild:Johan Olsson
Karl-Henrik Sundström Stora Enso

Främsta raden, bl.a. Magnus Wikström och Jan Wintzell
Bild:Johan Olsson
Främsta raden, bl.a. Magnus Wikström och Jan Wintzell

Carina Håkansson, VD Skogsindustrierna, Torgny Persson, Forskning och Innovationsdirektör på Skogsindustrierna och Henrik Sjölund, VD och koncernchef Holmen.
Bild:Johan Olsson
Carina Håkansson, VD Skogsindustrierna, Torgny Persson, Forskning och Innovationsdirektör på Skogsindustrierna och Henrik Sjölund, VD och koncernchef Holmen.

Ca 200 deltagare under lanseringen av Skogsnäringens Forskningsagenda 4.0.
Bild:Johan Olsson
Ca 200 deltagare under lanseringen av Skogsnäringens Forskningsagenda 4.0.

Torgny Persson, forsknings- och innovationsdirektör Skogsindustrierna
Bild:Skogsindustrierna/Björn Leijon
Torgny Persson, forsknings- och innovationsdirektör Skogsindustrierna

Skogsnäringen har ett unikt samarbete och står bakom en gemensam forskningsagenda. Tillsammans har industri, forskning och akademi enats kring prioriterade åtgärder för att Sverige även fortsatt ska vara världsledande på skoglig innovation.

De gemensamma målen är att öka tillväxten i hållbart brukade skogar, stärka konkurrenskraften, utveckla nya biobaserade produkter och att öka det industriella träbyggandet. Tillsammans ska dessa satsningar leda övergången till ett fossilfritt samhälle, men dubblerade investeringar i forskning krävs och ökat samarbete inom branschen är nödvändigt. 

Den 10 januari lanserades Skogsnäringens Forskningsagenda 4.0 och ca 200 personer från industri, akademi, forskning, stiftelser och politik samlades på IVA konferenscenter i Stockholm. Det imponerande programmet innehöll 20 starka namn inom branschen.

- Allt vi idag gör av fossilbaserade material kommer vi i framtiden att kunna göra av träråvara, och för att komma dit behöver vi en gemensam forskningsagenda, inledde Karl-Henrik Sundström, VD och koncernchef på Stora Enso dagen.

Fler samarbeten ger ökad konkurrenskraft och innovationstakt

Många av dagens talare nämnde att innovation är viktigt ur flera aspekter.

- Forskningsagendan ger en möjlighet att till omvärlden kommunicera betydelsen av att bruka skogen och de samhällsvärden som följer av detta. Genom våra satsningar på forskning och innovation visar vi att skogsnäringen är en bransch som möjliggör lösningar på många av dagens och framtidens utmaningar, sa Jan Wintzell, Chef Stab Affärsutveckling och Innovation på Svea Skog.

- Innovation möjliggör en framtida bioekonomi, men har fler fördelar för branschen än så. Genom innovation och materialforskning ökar konkurrenskraften, nya miljövänliga produkter skapas, och vi attraherar nya talanger till skogsnäringen, sa Magnus Wikström, teknisk direktör på Billerud Korsnäs.

Per Embersén, R&D Manager på SCA framhöll att forskningsplattformen TREESEARCH är ett bra exempel på hur vi säkrar framtidens forskningskompetens. Han pekade även på TREESEARCH som ett gott exempel för hur forskningssamarbeten mellan företag kan se ut.

Skogsnäringens Forskningsagenda skapar tydlighet i EU

Johan Elvnert, Managing Director på Forest -Based Sector Technology Platform framhöll även att det är viktigt att göra oss förstådda i EU och att den svenska forskningsagendan är en viktig ”road map” för att beslutfattare i EU ska veta vilka prioriteringar som krävs.

- Vi är fruktansvärt duktiga i Sverige men vi måste vara på plats i EU. Besluten tas oavsett om vi deltar i diskussionen eller ej.

Utveckling av befintliga processer och produkter säkrar branschens konkurrenskraft

Trots att talarna gärna talade om forskning och utveckling så framhöll Holmen att vi inte får glömma var de stora pengarna kommer ifrån.

- Framtidsinnovation är branschens största attraktionskraft, men vårt främsta fokus måste ligga på det som ger Sverige bäst konkurrenskraft över tid. Vi investerar enorma pengar i utveckling av den här industrin och vi kan inte tappa var den långa, starka och sega fibern bäst kommer till sin rätt - i massa, papper och kartong. Där, och inom trävaror, har Sverige en stor komparativ fördel som vi som bransch och nation ska utnyttja ännu bättre, säger Henrik Sjölund, vd och koncernchef på Holmen

Arrangör av dagen och arbetsledare för Skogsnäringens Forskningsagenda var Skogsindustrierna

- Jag känner att det finns en stor vilja i vår bransch att hjälpas åt i satsningar för att skapa en bioekonomisk framtid. Agendan har ett stort värde för vår bransch för att öka innovationskraften och belysa vilka prioriteringar som krävs. Även dagen i sig har ett stort värde. Vi måste träffas och utbyta tankar för att enklare skapa nya samarbeten, sa Torgny Persson, Forskning och Innovationsdirektör på Skogsindustrierna.

Vi behöver dubblera investeringarna i forskning

Sverige kan idag uppvisa en skoglig och skogsindustriell forskning som i många fall är internationellt ledande. Den årliga investeringen i den skogliga forskningen motsvarar mer än 4 miljarder kronor varav skogsnäringen och stiftelser står för två tredjedelar och statliga satsningar står för en tredjedel. Investeringarna i svensk forskning behöver öka för att stärka konkurrenskraften för svensk skogsnäring och för att Sverige ska klara övergången till ett fossilfritt, cirkulärt och biobaserat samhälle.

Skogsnäringens forskningsagenda är en sammanställning av skogsnäringens gemensamma forsknings- och utvecklingsbehov. Agendan är framtagen av skogsnäringen och forskarsamhället. Totalt har ett hundratal personer bidragit aktivt genom workshops, referensgrupper och enkäter.



Källa: Skogsindustrierna


Tipsa en vn Skriv ut





Hydroscand och Sågtjänst tecknar nytt avtal – stärker sågverksindustrin med anpassade pneumatiklösningar, produkter och tjänster

Hydroscand stärker sitt engagemang inom sågverksindustrin genom ett nytt samarbetsavtal...

Läs mer
Flamkontroll
Ett av Södra Skogsägares sågverk ligger i Långasjö. 

Kan smartare underhåll effektivisera sågverksindustrin?

Kan ett dynamiskt underhållsarbete göra högautomatiserade sågverk mer robusta...

Läs mer


Södra i samverkan för svensk elförsörjning

Industrikraft ägs av svenska industriföretag och utgör en gemensam plattform fö...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
<span>3D-renderad skiss på hur fabriken kan komma att se ut på Södras kombinat i Mönsterås. <br /></span><div><span style=\

Södra blir världens största producent av sulfatlignin

Som ett steg i strategin att göra mer av varje träd etablerar Södra nu en ny...

Läs mer


Hydroscand SlangExpress ökar tillgängligheten genom snöskoter

Hydroscand lanserar en snöskoter för att göra sin mobila slangservice SlangExpress...

Läs mer


Nyhet! Alstor 850 kombimaskin

Världspremiär och visning av den helt nya Alstor 850 och Alstor 850H skedde i helgen...

Läs mer


Woodsafe växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa....

Läs mer


Södra lanserar ny högteknologisk timmerbil – styrs med VR

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Götaland. Den...

Läs mer


Skogsnäringens forskningsagenda stärker Sveriges position som föregångare i omställningen

Sverige är en av världens fem största exportörer av skogsbaserade produkter....

Läs mer


Stora Enso planerar att avyttra skogsbruksverksamhet i Kina

Stora Enso har inlett en försäljningsprocess för en eventuell avyttring av sin...

Läs mer


Oväntad styrka för svenska sågverk i en vikande trävarukonjunktur

Marknaden för trävaror präglas fortsatt av hög produktionstakt och höga...

Läs mer


Södra satsar på klimatrelaterad forskning – delar ut sju miljoner kronor

Södras forskningsstiftelse delar nu ut sju miljoner kronor till nio forskningsprojekt för...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se