Facebook

Instagram

Metsä Groups avtalsföretagarens HCT-fordon bra för miljön


2019-03-28

Bild: Mika Pulkkinen

Metsä Groups avtalsföretagare Konnekuljetus Oy har under cirka ett halvt års tid transporterat Metsä Groups massa och flis med en HCT-kombinationsbil. Högkapacitetsfordonet på 90 ton förbrukar mindre bränsle och förorsakar 15 procent mindre koldioxidutsläpp per transporterat ton än en vanlig lastbilskombination. I regel är bilen alltid lastad.

Konnekuljetus transporterar massa från Metsä Groups bioproduktfabrik i Äänekoski till mjuk- och tätpappersfabriken i Mänttä. I retur transporteras flis från sågverket i Vilppula som råvara till bioproduktfabriken. Fabrikernas behov av flis varierar och därför har bilen en alternativ rutt, där bilen hämtar flis från Metsä Groups sågverkskund i Soini. På det sättet undviker man att bilen körs tom.

Metsä Groups utvecklingschef Hannu Pirinen och ansvariga direktören för logistik Pasi Pulkkinen planerad transporter i samarbete med Konnekuljetus redan 2016, då man visste att bioproduktfabriken skulle behovet av råvarutransporter avsevärt.
– Rätt snabbt uppstod tanken på resurseffektiv tur-retur-transport, där man med en stor lastbil skulle transportera också massa, säger Pasu Pulkkinen.

Var femte lass behöver inte köras
– Vi ansökte tillsammans om HCT-försökstillstånd för företaget från nuvarande Transport- och kommunikationsverket Traficom, berättar Hannu Pirinen.
– Lastbilskombinationer som består av dragbil och släp får enligt nuvarande lag vara 34,5 meter långa och den högsta tillåtna totalvikten är 76 ton. Vi behövde ett försökstillstånd eftersom Konnekuljetus HCT-bil har en totalvikt som överstiger nämnda gräns.

– Då man kan ta större lass per gång, blir vart femte lass borta. Det är en stor sak både för miljön och för trafiken. Vi borde i Finland allt mera ta sikte på flera trygga stora bilar av det här slaget, säger Konnekuljetus Oy:s verkställande direktör Mika Liimatainen.
– Företaget från Konnevesi har varit Metsä Groups samarbetspartner under 32 års tid.

Benämningen HCT kommer från engelskans term High Capacity Transport.

Stabil och trygg att köra
– HCT-fordonet är stabilt och tryggt att köra, då dragbilen har en större vikt än normalt. Förarna har också varit nöjda, då både start och körning på hala vägar har löpt bra, då det finns rejält med vikt på de drivande hjulen, säger Mika Liimatainen.

Konnekuljetus HCT-fordon består av dragbil och fullsläp, så den är konstruerad som en vanligt 76-tons fordonskombination. Virkes- och flisbilarnas släp har i regel större vikt än dragbilen. Konnekuljetus HCT-dragbil gjordes med specialtillstånd från Traficom en meter längre än normalt, dvs. den är 13 meter lång. På det sättet kan kombinationen ta större lass och dragbilens vikt i förhållande till släpet större än vanligt. Viktfördelning och kombinationens 11 axlar gör att fordonet är stabilt att köra. Försöket har kraftigt bidragit till att en meter längre dragbil tillåts i nationell trafik i den förordning som trädde i kraft 21 januari i år.

Konnekuljetus cirka 28 meter långa HCT-fordon får trafikera med en totalvikt på 90 ton. Då vikten fördelas på flera hjul, blir belastningen per axel till och med mindre än med konventionella fordon. Fordonskombinationens rutt planerades ända från början så, att den kan ta den kortaste rutten så, att broar inte vållar problem.




Källa: Metsä


Tipsa en vn Skriv ut





Hydroscand och Sågtjänst tecknar nytt avtal – stärker sågverksindustrin med anpassade pneumatiklösningar, produkter och tjänster

Hydroscand stärker sitt engagemang inom sågverksindustrin genom ett nytt samarbetsavtal...

Läs mer
Flamkontroll
Ett av Södra Skogsägares sågverk ligger i Långasjö. 

Kan smartare underhåll effektivisera sågverksindustrin?

Kan ett dynamiskt underhållsarbete göra högautomatiserade sågverk mer robusta...

Läs mer


Södra i samverkan för svensk elförsörjning

Industrikraft ägs av svenska industriföretag och utgör en gemensam plattform fö...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
<span>3D-renderad skiss på hur fabriken kan komma att se ut på Södras kombinat i Mönsterås. <br /></span><div><span style=\

Södra blir världens största producent av sulfatlignin

Som ett steg i strategin att göra mer av varje träd etablerar Södra nu en ny...

Läs mer


Hydroscand SlangExpress ökar tillgängligheten genom snöskoter

Hydroscand lanserar en snöskoter för att göra sin mobila slangservice SlangExpress...

Läs mer


Nyhet! Alstor 850 kombimaskin

Världspremiär och visning av den helt nya Alstor 850 och Alstor 850H skedde i helgen...

Läs mer


Woodsafe växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa....

Läs mer


Södra lanserar ny högteknologisk timmerbil – styrs med VR

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Götaland. Den...

Läs mer


Skogsnäringens forskningsagenda stärker Sveriges position som föregångare i omställningen

Sverige är en av världens fem största exportörer av skogsbaserade produkter....

Läs mer


Stora Enso planerar att avyttra skogsbruksverksamhet i Kina

Stora Enso har inlett en försäljningsprocess för en eventuell avyttring av sin...

Läs mer


Oväntad styrka för svenska sågverk i en vikande trävarukonjunktur

Marknaden för trävaror präglas fortsatt av hög produktionstakt och höga...

Läs mer


Södra satsar på klimatrelaterad forskning – delar ut sju miljoner kronor

Södras forskningsstiftelse delar nu ut sju miljoner kronor till nio forskningsprojekt för...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se