Facebook

Instagram

Fortsatt stark internationell efterfråga


2021-11-02

I oktober lanserade Moelven-koncernen sitt nya varumärke.
Bild: Moelven
I oktober lanserade Moelven-koncernen sitt nya varumärke.

Morten Kristiansen, koncernchef Moelven Industrier ASA.
Bild: Moelven
Morten Kristiansen, koncernchef Moelven Industrier ASA.

Den starka internationella efterfrågan på trävaror fortsätter att ge ökade intäkter för träindustrin.
– Den globala marknaden visar fortsatt stort intresse för trävaror, och detta fortsätter att prägla efterfrågan. Samtidigt ser vi en mer normal säsongsutveckling på hemmamarknaden, säger koncernchef Morten Kristiansen på Moelven Industrier ASA.

Under tredje kvartalet 2021 var Moelvens omsättning 3950,5 miljoner norska kronor. Det är en ökning med 1283,3 miljoner norska kronor jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet blev 1142,5 miljoner norska kronor, att jämföra med 163,4 miljoner norska kronor för motsvarande period förra året. Det är Moelvens starkaste kvartalsresultat någonsin. Efter årets nio första månader har Moelven ett rörelseresultat på 2255,5 miljoner norska kronor och en rörelsemarginal brutto på 22,5  procent.

– Den starka konjunkturen för trävaror som vi har sett det senaste året fortsätter, men det är osäkert hur länge den starka efterfrågan kommer att bestå. Det är i goda tider som vi behöver utvecklas ytterligare, så att vi är redo när den nya vardagen kommer, säger Kristiansen.


Boom för trävaror
Den amerikanska marknaden har fortfarande ett stort behov av trävaror. Amerikanerna fortsätter att köpa varor från Europa, som också har en kraftig efterfrågan på samma varor. Det gör att prisutvecklingen har varit stark mer eller mindre hela kvartalet.  
 
I byggvaruhandeln på de skandinaviska marknaderna har det varit lite lugnare, vilket är i linje med förväntningarna. Inom de företag som säljer limträ, byggmoduler och systeminredning råder en stabil marknadssituation.  

– Totalt sett skapar detta marginaler som Moelven inte har varit bortskämda med, vilket ger en unik möjlighet att modernisera och vidareutveckla våra industrier. Det gör att branschen kan komma ikapp morgondagens behov av klimatsmarta lösningar. Vi vet inte hur länge den här boomen kommer att bestå, men vi är helt säkra på att efterfrågan på förnybara byggmaterial inte kommer att minska de närmaste åren, säger Kristiansen.


Nytt varumärke
I oktober lanserade Moelven-koncernen sitt nya varumärke. Bakom lanseringen ligger tre år av insikter, analyser och projektarbete.  
 
Under åren som gått sedan senaste revideringen av den visuella profilen har Moelven utvecklats och inriktat verksamheten ännu tydligare mot träbaserad industri och klimatsmarta lösningar.

– Vi är fast beslutna att se till att vår identitet matchar det vi gör i dag och vart vi vill vara i framtiden. Därför var det hög tid för en upputsningg, säger Kristiansen. 

Samma månad blev det också känt att Moelven-koncernen sålt 100 procent av aktierna i Moelven Modus AB till det svenska investmentbolaget Mimir Capital AB. Det innebär att kontors- och systeminredningsföretaget byter ägare och kommer att fortsätta verksamheten under nytt namn.


Källa: Moelven


Tipsa en vn Skriv ut





Hydroscand och Sågtjänst tecknar nytt avtal – stärker sågverksindustrin med anpassade pneumatiklösningar, produkter och tjänster

Hydroscand stärker sitt engagemang inom sågverksindustrin genom ett nytt samarbetsavtal...

Läs mer
Flamkontroll
Ett av Södra Skogsägares sågverk ligger i Långasjö. 

Kan smartare underhåll effektivisera sågverksindustrin?

Kan ett dynamiskt underhållsarbete göra högautomatiserade sågverk mer robusta...

Läs mer


Södra i samverkan för svensk elförsörjning

Industrikraft ägs av svenska industriföretag och utgör en gemensam plattform fö...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
<span>3D-renderad skiss på hur fabriken kan komma att se ut på Södras kombinat i Mönsterås. <br /></span><div><span style=\

Södra blir världens största producent av sulfatlignin

Som ett steg i strategin att göra mer av varje träd etablerar Södra nu en ny...

Läs mer


Hydroscand SlangExpress ökar tillgängligheten genom snöskoter

Hydroscand lanserar en snöskoter för att göra sin mobila slangservice SlangExpress...

Läs mer


Nyhet! Alstor 850 kombimaskin

Världspremiär och visning av den helt nya Alstor 850 och Alstor 850H skedde i helgen...

Läs mer


Woodsafe växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa....

Läs mer


Södra lanserar ny högteknologisk timmerbil – styrs med VR

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Götaland. Den...

Läs mer


Skogsnäringens forskningsagenda stärker Sveriges position som föregångare i omställningen

Sverige är en av världens fem största exportörer av skogsbaserade produkter....

Läs mer


Stora Enso planerar att avyttra skogsbruksverksamhet i Kina

Stora Enso har inlett en försäljningsprocess för en eventuell avyttring av sin...

Läs mer


Oväntad styrka för svenska sågverk i en vikande trävarukonjunktur

Marknaden för trävaror präglas fortsatt av hög produktionstakt och höga...

Läs mer


Södra satsar på klimatrelaterad forskning – delar ut sju miljoner kronor

Södras forskningsstiftelse delar nu ut sju miljoner kronor till nio forskningsprojekt för...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se