Nu på onsdag 10 maj är det final i tävlingen Älska Skog på Universeum. Över 450 elever i årskurs 5 och 6 har fått i uppdrag att marknadsföra den svenska skogen. Tävlingen är ett samarbete mellan flertalet partners och syftet är att fler ska upptäcka potentialen i Sveriges skogar.
I den första upplagan av tävlingen Älska Skog får klasser i årskurs 5 och 6 uppdraget att marknadsföra den svenska skogen. Syftet är att skapa ett positivt intresse för svensk skog och bygga upp en längtan att utforska den. Genom en reklamfilm eller tidning ska den svenska skogen marknadsföras för antingen nysvenskar eller stadsbor som av någon anledning inte vistas i skogen.
– Den svenska skogen är ju fantastisk! Men vi måste få fler att upptäcka det och vilja komma ut i skog och mark. Och även se skogen som en resurs som måste vårdas varsamt med hänsyn till hållbarhet och biologisk mångfald. Här har projektets partners verkligen spelat en stor roll i att ta fram ett bra innehåll, säger Christa Törn-Lindhe, projektledare på Universeum.
Pedagogisk arbetsmodell
Älska Skog bygger på arbetsmodellen Unga spekulerar där grundskoleelever får möta personer från akademin, näringsliv, politiken och olika organisationer för att få möjlighet påverka sin omgivning och sin framtid. I projekten jobbar eleverna med utmaningar och uppdrag utifrån definierade teman.
Älska Skog ingår i ett större projekt med fokus på den svenska skogen. Projektet har hittills omfattat nya skolprogram, lärarfortbildningar, uppdateringar i Universeums utställning och ett antal föreläsningar.
Samarbeten
I dagsläget är Svenska FSC, Sveaskog, Södra skogsägarna, Svenska kyrkan, Göteborgs miljövetenskapliga centrum och Skogssällskapet partners till Älska Skog.
Deltagande skolor
Fenestra Nya Hovås, Göteborg
Fotskälskolan, Mark
Friskolan i Kärna, Kungälv
Hyssnaskolan, Mark
Kalvhagsskolan, Göteborg
Montessoriskolan Kvarnhjulet, Mölndal
Svartedalsskolan, Göteborg
Vallhamraskolan, Partille
Vittra Kronhusparken, Göteborg
Källa: Universeum