Många svenska bolag inför reserestriktioner till bland annat Kina, till följd av Coronavirusets utbredning. Sourcing Allies erbjuder nu en leverantörshanteringstjänst åt västerländska företag vars tillverkning i Kina har påverkats av det dödliga coronavirusets utbrott. På plats i Ningbo, Kina finns svenska, amerikanska, brittiska, och kinesiska medborgare som utgörs grunden i leverantörshanteringstjänsten.
Sedan Coronavirusets utbrott i januari har tillverkningen i Kina i många fall stoppats helt och i andra fall bromsats in kraftigt. Det har påverkat exporten av produkter i stor utsträckning och har även gjort det svårt för många företag att få snabb och pålitlig information gällande produktionen av egna varor i Kina.
Den 3 mars hade 3,115 dödsfall rapporterats över hela världen till följd av Coronavirusets utbrott. De flesta dödsfallen var i Kina. Medan antalet nya infekterade fall i Kina minskar, och landet börjar återgå till vardagen, har Coronaviruset spritt sig till över 73 länder och territorier. Många bolag inför reserestriktioner, däribland till Kina, för att begränsa risken att anställda smittas.
Sourcing Allies personal på kontoret i Ningbo hjälper företag att hantera befintliga och nya beställningar, genom Coronavirusets globala spridning, utan att företagens anställda behöver resa till Kina.
– Slutkunderna förväntar sig att världen ska snurra på som vanligt. Men Coronavirusets utbrott och spridning har större inverkan än många vill inse, säger Eric Bengtson, VD för Sourcing Allies.
– Vi ser att många bolag, som har tillverkning i Kina, kämpar med att få pålitlig och aktuell information från sina leverantörer. Bolagens anställda kan inte besöka leverantörerna och kommer inte att kunna göra det på ett bra tag. Vi har beslutat att erbjuda vår leverantörshanteringstjänst för att vi redan har erfaren personal på plats i Kina. Vi kan säkerställa att produkter tillverkas och exporteras från Kina så att företagens position stärks.
Källa: Sourcing Allies