Saab slutför första leveransfasen för skolflygplanet T-7A Red Hawk


2022-06-17

T-7A Red Hawk.
Bild: Saab
T-7A Red Hawk.

Saab levererade nyligen den sista av fem bakkroppar till skolflygplanet T-7A Red Hawk till Boeing i USA inom ramen för en initial leveransfas. Saab har tidigare levererat ytterligare två bakkroppar för statiska tester respektive utmattningstester.

Leveransen, som gjordes i maj 2022, är en del av den initiala produktionsfasen Engineering and Manufacturing Development (EMD-fasen) och utgör en viktig milstolpe i programmet. All framtida produktion av bakkroppar för T-7 flyttas nu över från Linköping till Saabs nya anläggning i West Lafayette.

Inom partnerskapet med Boeing producerar Saab bakkroppen till T-7, komplett med alla system installerade, och bidrar med sin erfarenhet inom avancerad digital utveckling. Boeing kopplar samman Saabs bakkropp med den framkropp som företaget själva tillverkar och därefter monteras vingarna och fenorna för att färdigställa ett komplett testflygplan för EMD-fasen.

– Utvecklingsstrategin för T-7 bygger på digitala modeller, vilket är ett helt nytt tillvägagångssätt för flygplansutveckling. T-7-programmet är ett bra exempel på hur Saab satsar på internationell tillväxt och visar att vi är en flygplansutvecklare i världsklass samt en unik affärspartner, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

Boeing och Saab rullade ut det första färdiga T-7A Red Hawk byggt för EMD-fasen i april 2022.

T-7A Red Hawk är ett helt nytt, avancerat pilotutbildningssystem framtaget för det amerikanska flygvapnet för att utbilda nästa generations stridspiloter i årtionden framöver. Saabs och Boeings normbrytande strategi för design, konstruktion och produktion av militära flygplan innebar att de två första T-X-exemplaren kunde gå från idé till första flygning på bara 36 månader.


Källa: Saab