Stora Enso samarbetar med Vogue Scandinavia för miljövänliga modemagasin


2021-05-21

Bild: Vogue

Stora Enso och Vogue Scandinavia har inlett ett strategiskt samarbete för att ersätta plast vid förpackning av magasin. Som en del i samarbetet ska Vogue Scandinavia få ta del av Stora Ensos expertis inom hållbarhet och förpackningsdesign. Ett förnybart, koldioxidneutralt och miljövänligt förpackningskoncept har tagits fram för det första numret av Vogue Scandinavia som publiceras i augusti i år.

Som en del i samarbetet ska Stora Enso förse Vogue Scandinavia med förnybara förpackningar till deras magasin, samt tjänster för förpackningsdesign och automatisering. Målet är att förpackningen till Vogue Scandinavias magasin ska vara helt koldioxidneutral genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och energieffektiv produktion. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.

Stora Enso kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. Stora Enso kommer också att hjälpa Vogue Scandinavia med transparent hållbarhetsrapportering.

– Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso. Genom förnybara material, cirkulär design och koldioxidneutral teknik gör vi verklighet av detta redan i det första numret av Vogue Scandinavia.

– När jag bestämde mig för att lansera Vogue Scandinavia ville jag också förändra tidningsbranschen i hela regionen och göra vårt magasin till en ledare inom hållbarhet. När jag hittade Stora Enso visste jag med en gång att de skulle bli den perfekta samarbetspartnern och hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin ovärderliga expertis, innovationsanda och sitt engagemang. Vogue Scandinavia är ett entreprenörsdrivet startupbolag och vårt mål är att riva upp det traditionella medielandskapet. Att få göra detta tillsammans med ett av världens äldsta företag gör detta till ett av de mest spännande projekt jag varit med om, säger Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.


Källa: Stora Enso