Framtidens förpackningsdesigners tävlar i BillerudKorsnäs designtävling PIDA


2021-05-12

Årets tävlingsbidrag.
Bild: BillerudKorsnäs
Årets tävlingsbidrag.

Vid ett digitalt event torsdagen den 20 maj avgörs den svenska upplagan av PIDA, en internationell designtävling som arrangeras av BillerudKorsnäs. Tävlingen engagerar årligen hundratals studenter i att skapa kreativa förpackningar som utmanar branschens konventioner.
– I år har 38 designstudenter kvalificerat sig vidare till PIDA Sweden. De tävlande har imponerat stort och vid den direktsända finalen kommer vi att få se uttrycksfulla, inspirerande, trendiga och innovativa förpackningar – som utmanar alla våra sinnen, säger Lena Dahlberg på BillerudKorsnäs.

I år har totalt 12 förpackningskoncept kvalificerat sig vidare till den svenska finalen av PIDA – Packaging Impact Design Award. Eleverna som står bakom de olika bidragen går på några av landets mest framstående designutbildningar på Brobygrafiska, Linköpings universitet, Mittuniversitetet och Nackademin.

Tävlingen som instiftats av BillerudKorsnäs och nu genomförs för 16:e gången har i år temat ”Förpackningar som väcker liv i våra sinnen”. Eleverna har fått i uppgift att skapa en förpackning som kommunicerar antingen med vår hörsel, känsel, smak, syn eller lukt. En trend på frammarsch inom förpackningsdesign.

– Nivån på årets tävlingsbidrag är otroligt hög. Vid finalen kommer studenterna att presentera förpackningskoncept som både utmanar konventionella förpackningar och inte minst ger en inblick i en designtrend vi kommer att se mer av i framtiden. Det vill säga förpackningar som tilltalar alla våra sinnen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Vinnarna i PIDA Sweden utses av en namnkunnig jury – som alla är experter på just förpackningsdesign. Juryn kommer totalt att dela ut priser i fyra kategorier: hållbarhet, innovation, användarvänlighet och slutligen PIDA Gold Award – tävlingens finaste pris.

 – Det lag som vinner PIDA Gold Award kvalificerar sig automatiskt vidare till slutfinalen vid förpackningsmässan Luxepack Monaco i slutet av september. Vid finalen ska en internationell vinnare koras och de svenska eleverna tävlar här mot de studenter som tagit hem motsvarande pris i Tyskland, Frankrike och UK/USA säger Anders Gathu, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs som står bakom PIDA är en ledande leverantör av förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Med tävlingen vill BillerudKorsnäs både lyfta fram nya unga talanger och bidra till kunskapsutveckling. Detta genom att bland annat skapa ett event där den etablerade branschen kan möta och inspireras av en ny generation förpackningsdesigners.


PIDA:s jury består av:
• Lasse Svärd, Marketing & Development Manager, Gafs Kartong AB (juryordförande)
• Sofia Erixson, Packaging Manager, ICA Sverige AB, Sweden
• Melissa Magnusson, CRM lead, Eton shirts AB, Sweden
• Martin Hallberg, Commercial Manager, Det Norske Brenneri, Norway
• Julia Abrahamsson, Packaging Designer, Schur Pack Sweden AB, Sweden
• Anna Falkensjö, Packaging Designer, BillerudKorsnäs AB, Sweden
• Johan Eklund, Sales Manager Nordics and Baltics, BillerudKorsnäs AB, Sweden


Källa: BillerudKorsnäs