”Flaggskeppsfabriken digital” – ett industriprojekt om digitaliseringens möjligheter


2021-05-07

Den teknologiska utvecklingen pågår med full kraft. Digitalisering, automatisering, artificiell intelligens och elektrifiering innebär att både företag och medarbetare står för ett paradigmskifte – detta har varit fokus i projektet ”Flaggskeppsfabriken digital” som pågått under två år.

För två år sedan gick sex av Sveriges mest framgångsrika industriföretag samman för att lära av varandra om hur man bäst ska ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen innebär. I dag gick projektet i mål. Från företagshåll hörs flera positiva röster:

– Det har varit mycket givande att ta del av de andra företagens utmaningar och lösningar. Speciellt intressant var det att få komma ut till respektive företag (innan pandemin slog till) och se deras arbete irl. Det gav flera insikter som vi tog med oss och arbetar vidare med på vårt företag, säger Joakim Fagerudd, site manager på Sandvik Coromant.

Linda Alenius, HR-chef på SCA Massa är inne på samma spår, och passar på att blicka framåt:

– Digitaliseringsbegreppet är stort och omfattande. Det är viktigt att vi fortsätter att utgå från behoven och se digitalisering som en av många möjliggörare, säger hon.


Strategisk kompetensutveckling en nyckelfråga
Fredrik Gunnarsson, som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor på Industriarbetsgivarna, konstaterar att Flaggskeppsfabriken digital är ett exempel på god samverkan inom ett mycket angeläget område där företagen är i fokus. Han får medhåll från Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten:

– Företagens konkurrenskraft är beroende av rätt kompetens nu och i framtiden. I och med digitaliseringens framväxt och alla möjligheter den ger är det viktigt att alla medarbetare i företaget är delaktiga. Strategisk kompetensutveckling är en nyckelfråga i det arbetet.

Flaggskeppsfabriken – digital är ett partsgemensamt och Vinnova-finansierat projekt som drivits gemensamt av Industriarbetsgivarna, Teknikföretagen och IF Metall. Bland företagen som medverkat fanns Scania, Volvo, AstraZeneca, SCA, SKF och Sandvik. Dessutom medverkade forskningsinstitutet Rise. Vid träffarna deltog minst tre personer från varje företag; en från HR, en från produktionen och en från facket. Representanter från fackförbundet Pappers har deltagit vid flera av träffarna.

– Digitalisering blir en alltmer självklar del av vår vardag och våra företag utvecklas ständigt. Det är viktigt att vi i partsorganisationerna vet vad företagen behöver så att vi kan påverka utbildningssystemet i rätt riktning, avslutar Fredrik Gunnarsson.


Källa: Industriarbetsgivarna