Metsä Group har bedrivit elektronisk virkeshandel till ett värde av 200 miljoner euro
Metsä Group inledde elektronisk virkeshandel och försäljning av skogstjänster till sina ägarmedlemmar i juni 2015. Dessa elektroniska tjänster öppnades för alla skogsägare i juli 2017. Den elektroniska handeln utgör ungefär en fjärdedel av Metsä Groups alla virkesaffärer.
– Skogsägarna har tagit i bruk de elektroniska tjänsterna i snabbare takt än vi förväntade då vi byggde upp tjänsten. Vi har för avsikt att också i fortsättningen vara en föregångare i fråga om att utveckla elektroniska tjänster för skogsägare, säger Metsä Groups direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen .
En elektronisk virkesaffär innebär, att skogsägaren med hjälp av sina nätbankskoder godkänner ett elektroniskt virkeshandelsanbud i Metsä Groups tjänst Metsäverkko. Där kan man också i realtid följa med hur förverkligade affärer framskrider.
– Enligt den respons som vi har fått, är skogsägarna som bedriver virkeshandel i Metsäverkko mycket nöjda med det behändiga sättet att göra affärer, säger Jumppanen.
– Digitala tjänster gör att skötseln av skogsegendomen blir oberoende av plats och tid. De befriar också våra skogsexperters tid för egentlig kundbetjäning.
I maj 2017 öppnades virkesköparnas och -säljanas gemensamma virkeshandelsplats Kuutio, där aktiva skogsägare kan begära anbud på sina stämplingsposter. Metsä Groups anbud i Kuutio som skogsägaren har godkänt, kan man slutföra som elektronisk affär i tjänsten Metsäverkko.
Källa: Metsä Group