Stora Enso deltog vid lanseringen av skogsnäringens nya forskningsagenda
Skogsindustrierna lanserade 11/1 skogsnäringens nya forskningsagenda. Detta gjordes i Stockholm i samband med en konferens där bl a Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht var en av talarna. Stora Enso hade två talare på plats: Per Lyrvall, Sverigechef och Mikael Hannus, Innovationschef Sverige.
Skogsnäringens betydelse för Sverige och forskningens roll för att utveckla den svenska skogsnäringen var temat för konferensen, som samlade totalt 170 personer från näringsliv, politik och akademi.
Motor för välfärdssverige
Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht framhöll vikten av att satsa på forskning om Sverige ska fortsätta vara i världsklass inom skogsnäringen även i framtiden.
”Skogen är en motor för välfärdssverige och en fantastisk resurs om vi brukar den på ett hållbart sätt”, säger Sven-Erik Bucht.
Stora innovationssatsningar
Stora Enso gör stora satsningar på innovationsområdet varje år. Omkring 1 miljard kronor satsas årligen på forskning och utveckling. Ifjol etablerades ett nytt innovationscenter för förpackningar i Helsingfors och ett nytt innovationscenter för biomaterial i Sickla. Satsningar görs även inom träprodukter där det nyligen lanserats nya byggsystem för höghus och modulhus i trä.
”Den nya bioekonomin handlar om förnyelsebarhet, hållbarhet och innovation. Det gäller att få högsta möjliga värde och nytta av varje del av trädet. Bra exempel på detta är Stora Ensos senaste innovationsinvesteringar i form av biokompositproduktion i Hylte och utökad kommersiell användning av mikrofibrillärcellulosa i förpackningskartong i Fors, Imatra och Ingerois”, säger Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.
Konsumentdriven forskning
Mikael Hannus, Innovationschef i Sverige, har ingått i den kärntrupp som tagit fram skogsnäringens nya forskningsagenda. Denna agenda redogör för de 23 forskningsområden, som anses vara viktiga för den framtida bioekonomin. Att all forskning ska vara konsumentdriven är något som genomsyrar hela agendan.
”Med en gemensam forskningsagenda får vi en tydlig inriktning och kan utnyttja våra resurser mer effektivt. Att alla aktörer nu tar sitt ansvar och vågar göra satsningar är oerhört viktigt om vi ska lyckas utveckla befintliga och nya produkter och därmed stärka skogsnäringens konkurrenskraft”, säger Mikael Hannus, Innovationschef Sverige, Stora Enso.
Källa: Stora Enso
Motor för välfärdssverige
Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht framhöll vikten av att satsa på forskning om Sverige ska fortsätta vara i världsklass inom skogsnäringen även i framtiden.
”Skogen är en motor för välfärdssverige och en fantastisk resurs om vi brukar den på ett hållbart sätt”, säger Sven-Erik Bucht.
Stora innovationssatsningar
Stora Enso gör stora satsningar på innovationsområdet varje år. Omkring 1 miljard kronor satsas årligen på forskning och utveckling. Ifjol etablerades ett nytt innovationscenter för förpackningar i Helsingfors och ett nytt innovationscenter för biomaterial i Sickla. Satsningar görs även inom träprodukter där det nyligen lanserats nya byggsystem för höghus och modulhus i trä.
”Den nya bioekonomin handlar om förnyelsebarhet, hållbarhet och innovation. Det gäller att få högsta möjliga värde och nytta av varje del av trädet. Bra exempel på detta är Stora Ensos senaste innovationsinvesteringar i form av biokompositproduktion i Hylte och utökad kommersiell användning av mikrofibrillärcellulosa i förpackningskartong i Fors, Imatra och Ingerois”, säger Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.
Konsumentdriven forskning
Mikael Hannus, Innovationschef i Sverige, har ingått i den kärntrupp som tagit fram skogsnäringens nya forskningsagenda. Denna agenda redogör för de 23 forskningsområden, som anses vara viktiga för den framtida bioekonomin. Att all forskning ska vara konsumentdriven är något som genomsyrar hela agendan.
”Med en gemensam forskningsagenda får vi en tydlig inriktning och kan utnyttja våra resurser mer effektivt. Att alla aktörer nu tar sitt ansvar och vågar göra satsningar är oerhört viktigt om vi ska lyckas utveckla befintliga och nya produkter och därmed stärka skogsnäringens konkurrenskraft”, säger Mikael Hannus, Innovationschef Sverige, Stora Enso.
Källa: Stora Enso