Boeing och Saab har genomfört den första T-X-flygningen
Under den 55 minuter långa flygningen i St Louis, USA, validerade Boeing T-X chefstestpilot Steven Schmidt och Boeings chefspilot för flygvapenprogram Dan Dreager, som satt i baksits på flygplanets instruktörsplats, nyckelfunktioner i det enmotoriga skolflygplanet och kunde påvisa en god förmåga och hög säkerhet i flygplanet.
– Jag har varit en del av vårt T-X-team från början och det var förstås spännande att få vara den första att flyga det, säger Steven Schmidt.
– Flygplanet uppfyllde alla förväntningar. Det är välkonstruerat och har överlägsna flygegenskaper. Flygplanets cockpit är intuitiv, rymlig och anpassningsbar, vilket gör att allt finns inom bekvämt räckhåll för piloten, säger Steven Schmidt.
– Det var ett lyckat testuppdrag. Jag hade utmärkt sikt åt alla håll från instruktörsplatsen, vilket är viktigt under utbildning, säger Dan Draeger.
Båda piloterna har tränat i Boeing T-X:s system för markbaserad utbildning och simulering.
Skolflygplanet är enmotorigt samt har dubbla stjärtfenor, en upphöjd bakre instruktörsplats för bättre sikt och en avancerad cockpit med integrerade träningsmöjligheter. Boeing T-X är mer kostnadseffektivt och flexibelt än äldre, existerande flygplan.
Boeing och Saab presenterade de första två T-X-flygplanen i september 2016. Det andra flygplanet genomgår nu marktester och beräknas flyga i början av 2017.
T-X kommer att ersätta det amerikanska flygvapnets nuvarande skolflygplan, T-38. Det nya skolflygplanet beräknas tas i operativ drift 2024.
Källa: Saab AB