Automotive: kallformning kommer tillbaka
Nya kallformningsstål har utvecklats som kan leva upp till de höga kraven på styrka och geometri som moderna fordonstillämpningar kräver. De företag som ligger i framkanten kommer att ha en kostnadsmässig konkurrensfördel.
Lättare att svetsa och foga ihop
Kallformningsstål är lättare att svetsa och foga ihop tack vare sin tunnare legeringssammansättning. Med kallformade stål kan man även undvika några av utmaningarna som olika typer av försprödning innebär. Kallformningsstål är dessutom ett mer miljövänligt alternativ, eftersom det inte kräver energiintensiva uppvärmningsprocesser.
De främsta fördelarna med kallformning är lägre bearbetningskostnader inklusive verktygskostnader, produktivitet och energiförbrukning. Vid varmformning krävs även dyrare laserputsning.
Högre krocktestbetyg
– Med komponentinnovationer som överensstämmer med stålets egenskaper kan en bilkaross tillverkad till största delen av kallformat Docol förväntas få högre krocktestbetyg, samtidigt som den är lätt, säger affärsutvecklingsspecialisten Kenneth Olsson från SSAB.
Riktigt höghållfasta stål ska användas där det verkligen behövs i bilen. SSAB kan bidra till bilindustrin med vår omfattande kunskap och erfarenhet av kallformningsstål. Att använda AHSS för utvalda användningsområden kostar till exempel endast en tredjedel av priset för aluminium.
Genom att öka andelen AHSS i bildelar kan fordonstillverkare både minska fordonets vikt och öka andelen återvinningsbara delar. Förhållandet mellan styrka och vikt hos Docol innebär att man kan använda tunnare stål utan att göra avkall på styrkan. Det resulterar i högre bränsleeffektivitet, bättre köregenskaper och lägre kostnader.
Källa: SSAB