Volkswagen siktar mot framtiden – helt nya elbilskonceptet BUDD-e presenteras
- Världspremiär: BUDD-e, den helt uppkopplade minibussen med noll utsläpp är den första konceptbilen för en ny generation av elbilar
- e-Golf Touch med den nya generationen av infotainmentsystem lanserar geststyrning för serietillverkning
På världens största elektronikmässa Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas/USA, 6-9 januari, presenterar Volkswagen två banbrytande, framtidsinriktadebilar: minibussen BUDD-e med noll utsläpp och e-Golf Touch, som också är en elbil.
Världspremiären för den fyrhjulsdrivna minibussen BUDD-e ger en bild av nästa steg mot framtidens mobilitet. BUDD-e baseras på den helt nya plattformen Modular Electric Drive Kit (MEB) och är en modern tolkning av den första VW-bussen− en Volkswagen som utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inriktat på den närmaste framtiden.
Konceptbilens nyutvecklade elektriska drivsystem ger en räckvidd på upp till 533 kilometer och fyrhjulsdriften har en total effekt på 317 hk. På BUDD-e är batterierna placerade i golvet, vilket ger möjlighet för en helt ny design av interiören. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet på bara 30 minuter.
BUDD-e är en del av Internet och nyckeln till en digital värld av tjänster och infotainment. Man kommer bland annat att kunna få tillgång till sitt hem och sin arbetsplats från bilen.
− Vi utvecklar helt nya och unika fordonskoncept – speciellt konstruerade för körning med eldrift på långa sträckor. BUDD-e är en verklig trendsättare, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
Med innovativa e-Golf Touch presenterar Volkswagen också nästa generation av infotainment för serietillverkning. Systemet förenar två olika världar − smartphones och bilar − och omfattar ett nytt koncept för bildskärm och kontrollfunktioner med bland annat geststyrning och större pekskärmar.
De nya utvecklingsprojekten visar vilka stora omvandlingar som personbilar genomgår just nu. Dessa förändringar har alla har samma inriktning: elektronik. De styr drivsystemet som mycket oftare kommer att vara elektriskt i framtiden. De driver hjälpsystem som kan reagera snabbare än någon människa kan göra. De tar in Internet i bilen och sätter bilen online samt de förändrar instrument, bildskärmar och kontrollfunktioner. Interaktiva Human-Machine Interfaces (HMIs) gör det möjligt att skapa nya kommunikationskanaler mellan människa och bil.
Framtiden kommer enligt Herbert Diess också att präglas av mer automatisk körning.
− Det kommer att bli en del av vår vardag och fullständigt förändra vår mobilitet. Volkswagen har många idéer och lösningar för hur man ska utnyttja dessa helt nya teknologier och göra dem användarvänliga för våra kunder, säger han.
Källa: Volkswagen