Bra start på året för ASSA ABLOY


2016-04-27

Bild: ASSA ABLOY

Första kvartalet


Omsättning och resultat

 Helår  Första kvartalet
 2014 2015 Δ  2015 2016 Δ
Omsättning, MSEK 56 843 68 099 20%  15 252 15 891 4%
Varav:        
Organisk tillväxt 1 510 2 634 4%  680 448 3%
Förvärv 4 714 2 078 3%  376 490 3%
Valutaeffekt 2 138 6 544 13%  1 892 -299 -2%
          
Rörelseresultat (EBIT), MSEK 9 257 11 079 20%  2 329 2 411 4%
Rörelsemarginal (EBIT), % 16,3% 16,3%   15,3% 15,2%  
Resultat före skatt, MSEK 8 698 10 382 19%  2 184 2 209 1%
Nettoresultat, MSEK 6 436 7 693 20%  1 616 1 638 1%
Operativt kassaflöde, MSEK 8 238 9 952 21%  520 498 -4%
Vinst per aktie, SEK1) 5,79 6,93 20%  1,45 1,47 1%

1) Vinst per aktie har omräknats för samtliga historiska perioder med anledning av genomförd aktiesplit (3:1) under 2015.


Kommentar från VD och koncernchef

”Årets första kvartal visade på en stabil efterfrågan för ASSA ABLOY, med en försäljningsökning på 4 procent i kvartalet. Rörelseresultatet utvecklades i linje med försäljningen och förbättrades också med 4%.

Den organiska tillväxten var god med 3 procents ökning i kvartalet, dock negativt påverkad av att påsken inföll i första kvartalet i år. På USA marknaden fortsatte den starka försäljningsutvecklingen samtidigt som Europa och Entrance Systems visade god tillväxt. Global Technologies försäljning var svagt positiv, samtidigt som nedgången i Asia Pacific fortsatte p.g.a. marknadssituationen i Kina. Tillväxtmarknaderna fortsatte också svagt med några få ljuspunkter, som t.ex. Östeuropa och Latinamerika.

ASSA ABLOY fick återigen kvittens på sin starka innovationskraft genom att vinna hela sex förstapriser, för bästa produktinnovationer, på den för branschen viktiga ISC West-mässan i USA. Trenden i marknaden är tydlig mot en alltmer digitaliserad värld, där låsen i allt högre grad blir uppkopplade. Förändringen sker både på den kommersiella marknaden och för privatbostäder. Det är en för ASSA ABLOY mycket gynnsam utveckling, då vi konsekvent har utvecklat ett teknologiskt ledarskap.  

I kvartalet förvärvades Lighthouse och ADAEZ. Särskilt spännande var förvärvet av Lighthouse, som är ett första steg i den strategiska utvecklingen av direktförsäljning och service av industriportar på den amerikanska marknaden. Lighthouse är grunden för en ny affärsenhet inom Entrance Systems som är tänkt att växa kraftigt. Under kvartalet förvärvades dessutom ADAEZ, som kompletterar fint vårt sortiment av energieffektiva produkter riktade till den snabbt ökande efterfrågan på ”net zero buildings”.

Rörelseresultatet i kvartalet ökade med 4 procent. Den underliggande marginaltillväxten var fortsatt god tack vare den organiska till­växten på 3 procent samt sjunkande råvarukostnader, besparingar och priskompensation för valutaeffekter. Rörelsemarginalen låg kvar på i stort sett samma nivå som i det första kvartalet 2015 trots negativ på­verkan från både valutaomräkningseffekter och förvärvsutspädning.

Min bedömning är att den globala ekonomiska utvecklingen är fortsatt svag där Amerika har en positiv utveckling och Europa visar en låg tillväxt. I övrigt är många av tillväxt­marknaderna stagnerande. Vår strategi att expandera på tillväxtmarknaderna ligger dock fast, då de långsiktigt förväntas ha mycket god ekonomisk till­växt. Vi fortsätter dessutom med investeringar i nya produkter, särskilt inom tillväxtområdet elektromekanik”, säger Johan Molin, VD och koncernchef.

Källa: ASSA ABLOY