Stena Bulk tar leverans av IMOIIMAX-tankern Stena Imperative


2016-01-25

Bild: IMOIIMAX Stena Imperative

Kemikalie- och produkttankern Stena Imperative har nu levererats från det kinesiska varvet CSSC Offshore & Marine Engineering (CSSC OME*) i Guangzhou. Fartyget är av IMOIIMAX-modell och motsvarar storleksmässigt en MR-tanker på 50.000 DWT . Fartyget är utrustat med 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3 och kan frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter. Innovativ teknisk design medför att IMOIIMAX-fartygen har extra stor lastflexibilitet, hög säkerhet och snål bränsleförbrukning. Fartygsdopet äger rum i Hong Kong den 26 januari 2016.

Stena Imperative är helägt av Stena Bulk och det femte fartyget i en serie av tio som beställdes av Stena Bulk år 2012. De fyra första fartygen levererades under föregående år, leverans av resterande fem fartyg kommer att ske fram till 2017.

”Redan från början hade vi stora förväntningar på funktion och resultat eftersom IMOIIMAX är en vidareutveckling av ett redan etablerat och framgångsrikt koncept. Nu efter ett år i drift kan vi konstatera att fartygen uppfyller alla förväntningar, såväl vad gäller teknisk prestanda som marknadsmässig användning,” konstaterar en nöjd Erik Hånell, VD Stena Bulk.

I november förra året lade Stena Bulk ännu en beställning på samma fartygsmodell; denna gång på tre fartyg med en option på ytterligare två. Första leverans av dessa planeras till slutet av 2017.

Alla IMOIIMAX-fartygen kommer att gå i Stena Wecos globala logistiska system, där det nu ingår ett drygt sextiotal fartyg.

Den tekniska utvecklingen av IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik tillsammans med varvet CSSC OME. IMOIIMAX-fartygen har en innovativ teknisk design, som bl a innebär att bränsleförbrukningen i servicefart blir totalt 10-20% lägre jämfört med andra motsvarande fartyg.

* CSSC OME hette tidigare GSI (Guangzhou Shipyard International) 

Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:

Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton



Källa: Stena Bulk