Haldex ökar kostnadsreservation för produktåterkallelse


2015-09-16

Bild: Haldex

Under slutet av 2014 inledde Haldex en fältinspektion följt av en produktåterkallelse av en variant av bolagets bromscylindrar på den Nordamerikanska marknaden. Totalt sett beräknas 159 000 bromscylindrar omfattas av återkallelsen.

Kostnaden bedömdes i början av året till 65 MSEK, vilken belastade resultatet som en engångspost under fjärde kvartalet 2014. Enligt nya beräkningar, baserade på faktiskt utfall och en ny bedömning, kommer den totala kostnaden uppgå till 170 MSEK, varav 105 MSEK kommer belasta tredje kvartalet 2015 som engångspost.

De främsta anledningarna till den ökade kostnaden är:

Bo Annvik, VD och koncernchef : ”Vi har gjort bedömningen att det viktigaste för oss långsiktigt är att säkra kundernas förtroende och visa att vi tar fullt ansvar för det som hänt. Det är fortfarande ett mycket lågt faktiskt felutfall på 0,2% och det är mycket olyckligt att våra tidiga beräkningar av kostnaden för programmet måste justeras upp. Jag har besökt samtliga stora kunder i Nordamerika och vi har gjort bedömningen att det är bättre för Haldex att ha en mer tillmötesgående inställning i ersättningsdiskussionerna. Vi ser dessutom en högre utbytesprocent än genomsnittet för liknande program, vilket tyder på att informationen har nått berörda fordonsägare på ett effektivt sätt.”

Kort bakgrund till produktåterkallelsen
Ett membran i en bromscylinder kan komma ur position under produktionsprocessen vilket resulterar i att bromscylindern utlöser parkeringsbromsen. Samma fel kan uppstå på släpvagnar, vid vissa speciella tillfällen, om fordonets pneumatiska system fungerar bristfälligt. Det specifika beteendet i det pneumatiska systemet påverkar i sin tur Haldex bromscylindrar som inte hanterar denna avvikelse på ett helt tillförlitligt sätt. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har beslutat att Haldex ska erbjuda samtliga kunder att byta ut den berörda bromscylindern mot en alternativ produkt.

Källa: Haldex