Tallink och Meyer Turku har tecknat avtal för bygget av nytt LNG-fartyg
Det nya fartyget kommer att drivas med LNG och följer därmed de nya och skärpta reglerna för utsläpp i ECA-området, där Östersjön ingår. Det nya fartyget kommer innebära betydande förbättringar av energieffektiviteten. Den innovativa skrovformen minimerar strömmotståndet och säkerställer att fartyget fungerar väl vid vinterväder och is. Att fartyget ska kunna vända snabbt och effektivt i hamnarna har tagits med i beräkningarna och utformningen av det nya shuttle-fartyget.
Enligt kontraktet ska 20 procent av kostnaden betalas under byggets gång. Resten ska betalas vid leverans av fartyget. Alla finansiella detaljer kommer att meddelas av AS Tallink Grupp inom kort.
- Tallink vill utveckla sättet att resa till havs samt utveckla nya affärsidéer och detta projekt är ett första steg för att lyckas med det. Vi har förstått betydelsen av shuttle-trafiken och just nu är tiden rätt för att ta nästa steg. Vi lär oss hela tiden av egna erfarenheter, vi har lyssnat på våra kunder och experter och vi är väldigt stolta och glada över resultatet, säger Janek Stalmeister , VD för AS Tallink Grupp.
- Meyer Turku är väldigt glada att få fortsätta en lång och god tradition att bygga fartyg åt Tallink och med vår nya och avancerade LNG-anläggning lyfter vi detta samarbete till nästa tekniska nivå. I och med detta kontrakt ökar vi vår produktion med 30 procent under 2016, vilket är väldigt goda nyheter både för varvet och för våra underleverantörer, men även för hela regionen. Det gör det dessutom möjligt för oss att genomföra vår strategi att ytterligare stärka vår kapacitet att göra de nödvändiga rekryter för att förbättra design och byggmetoder , säger Jan Meyer, VD för Meyer Turku Oy.
Källa: Tallink Silja AB