Volkswagen-koncernen levererade över tio miljoner bilar – delmål för 2018 redan uppnått
- ”Tydlig framgång för vår strategi”, säger koncernchef Martin Winterkorn.
- "Bilförsäljningen har fördubblats på tio år", säger Christian Klingler, ansvarig för Försäljning inom koncernens ledningsgrupp.
- Ökning även i Sverige, till 94 000 person- och lätta transportbilar/+12,0 procent
Volkswagen-koncernen har redan lyckats uppnå ett av sina delmål i företagets Strategi 2018:
- Under 2014 levererade vår koncern mer än tio miljoner fordon, som varierar mellan allt från citybilen e-up! till tunga transportbilar. Det är en imponerande bekräftelse på att vi på ett tydligt sätt genomför vår Strategi 2018 trots utmanande marknadsförutsättningar. Vi gör också stora framsteg med våra övriga huvudmål – resultat, kundnöjdhet och att vara en attraktiv arbetsgivare, sade Volkswagen AG:s koncernchef Martin Winterkorn i Detroit under söndagen.
Totalt levererades 10,14 miljoner bilar (2013: 9,73; +4,2 procent) till kunder under perioden januari-december 2014.
December månads utveckling var också positiv, med leveranser på 881 000 (december 2013: 857 600; +2,7 procent) bilar. Christian Klingler, som är ansvarig för Försäljning inom Volkswagen-koncernens ledningsgrupp, säger så här:
- Vår koncern har fördubblat leveranserna av nya bilar under de senaste tio åren. Det är en fantastisk prestation och ett imponerande resultat. Alla gruppens märken har spelat en viktig roll för att uppnå det, trots stundtals mycket tuffa marknadsförutsättningar.
Inklusive siffrorna för tunga transportbilar levererade koncernens märken totalt 3,95 miljoner bilar (3,75; +5,1 procent) till kunder på den europeiska marknaden under 2014. 2,03 miljoner kunder (1,90; +7,2 procent) blev ägare till nya bilar i Västeuropa (exklusive Tyskland). 1,24 miljoner bilar (1,19; +4,5 procent) levererades på den tyska hemmamarknaden. Koncernen levererade mer än 670 900 bilar (668 300; +0,4 procent) till kunder i Central- och Östeuropa under perioden januari-december. 275 800 (316 000; -12,7 procent) gick till den ryska marknaden.
I Sverige uppgick leveranserna av personbilar och lätta transportbilar till 81 000 bilar (72 000; -12,5 procent).
Volkswagen-koncernen stod för 891 000 leveranser (890 600; +0,2 procent) i den nordamerikanska regionen under 2014 och av dessa gick 599 700 (611 800; -2,0 procent) till kunder i USA. Under samma period kunde koncernen levererera 795 700 bilar (992 300; -19,8 procent) i Sydamerika. 629 800 (755 200; -16,6 procent) av dessa gick till Brasilien.
Koncernen fortsatte att nå mycket fina framgångar i Asien/Stillahavsregionen, där de årliga leveranserna för första gången översteg fyramiljonerstrecket. Volkswagen-koncernen levererade där 4,06 miljoner bilar (3,65; +11,3 procent) av vilka 3,68 miljoner (3,27; +12,4 procent) nådde kunder i Kina (inklusive Hong Kong), som därmed är koncernens enskilt största marknad.
Källa: Volkswagen Group Sverige AB