Det senaste tillskottet till Scanias marina motorprogram använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer. Det betyder att den nya marinmotorn bygger på välbeprövad teknik som förser kunder och användare med högsta tillförlitlighet och tillgänglighet.
– Den här kraftfulla V8-an står på samma grund som alla våra tidigare motorer. Det som står ut med den nya motorn är bästa möjliga bränsleeffektivitet, tillgänglighet och effekt-viktförhållande, säger Joel Granath, Senior Vice President inom Scania Engines.
I kombination med Scanias egenutvecklade styrsystem EMS, Engine Management System, levererar tekniken oöverträffade nivåer av bränsleeffektivitet: bränslekonsumtionen är 5 procent lägre jämfört med tidigare versioner.
Effekten i den nya V8-an sträcker sig från 900 hk (662 kW) till 1 150 hk (846 kW) beroende på applikation och driftsprofil. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat.
Scanias motorer är välkända för sina oöverträffade effekt-viktförhållande och kraftiga vridmoment. Den nya motorplattformen flyttar fram de här egenskaperna ytterligare ett steg, med ännu högre produktivitet som resultat.
Den nya V8-an med insprutningssystemet common-rail XPI med effekter från 900 till 1 150 hk passar både för propeller- och vattenjetsapplikationer.
Källa: Scania