Saab ökar i popularitet hos kvinnor när företaget Universum rankar de mest attraktiva arbetsplatserna bland svenska ingenjörsstudenter. Saab klättrar från plats 22 till plats 16 bland kvinnliga ingenjörsstudenter och bland män går Saab från plats tre till fyra. Totalt bland samtliga svenska ingenjörsstudenter är Saab fortsatt den sjätte mest populära arbetsgivaren.
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab ökar i popularitet hos kvinnor när företaget Universum rankar de mest attraktiva arbetsplatserna bland svenska ingenjörsstudenter. Saab klättrar från plats 22 till plats 16 bland kvinnliga ingenjörsstudenter och bland män går Saab från plats tre till fyra. Totalt bland samtliga svenska ingenjörsstudenter är Saab fortsatt den sjätte mest populära arbetsgivaren.
I samband med att Universums ranking presenterades tilldelades Saabs HR-direktör Lena Eliasson Årets Hederspris. Nedan delar av motiveringen:
Lena tillhör de som har arbetat med frågorna allra längst i Sverige. Hon har en mycket gedigen kunskap om betydelsen av employer branding och tillhör den yttersta eliten i ämnet. Hon har lyckats flerdubbla attraktiviteten hos så gott som alla arbetsgivare där hon verkat. Hemligheten är ett sant och uppriktigt engagemang i frågorna och en stor portion nyfikenhet.
- Det känns roligt att få det här priset eftersom Saab arbetat strategiskt för att vara en attraktiv arbetsgivare och att det nu ger resultat. Saab arbetar med flera stora industriprojekt och då är det viktigt att ha medarbetare med olika bakgrund. En karriär på Saab ska vara grejen oavsett bakgrund eller om du är tjej eller kille, säger Lena Eliasson, HR-direktör på Saab.
Saab fortsätter arbetet med att ytterligare öka kvinnliga ingenjörers intresse för företaget genom ett trepunktsprogram:
1. Tydlighet. Ständigt utveckla hur Saab visar och berättar vad företaget kan erbjuda som arbetsgivare.
2. Mötesplatser. Utveckla de mötesplatser där studenter möts och bli en aktiv samtalspartner i sociala medier i frågor som gäller unga talanger, ledarskap, mångfald och hållbara affärer.
3. Förebilder. Antalet kvinnliga chefer ska öka till 35 procent i Sverige och 30 procent i övriga länder. Medarbetarna
Källa: SAAB